GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Animation

Ämne - Animation

Ämnet animation behandlar processer och tekniker för att illustrera rörelser i bilder. Ämnet omfattar arbetsprocessen från idé till färdig produktion och behandlar produktioner av såväl klassiska animationer som animationer med aktuell teknik.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet animation ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att planera och genomföra animationer, till exempel i informationsfilmer, reklam och spelfilmer. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsprocessen från idé till färdig produktion. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om ämnesspecifika begrepp samt om olika arbetsuppgifter som förekommer inom animationsområdet. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i animation bidra till ett rikt kulturliv i samhället.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur bild, färg och form samt rörelse samspelar i olika animationer. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar kunskaper om text-, bild- och ljudarbete samt om de tekniker och metoder som används inom respektive område. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kreativitet och förmåga att omsätta egna eller andras idéer till färdiga produktioner.

Praktiskt arbete samt ett undersökande och problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kännedom om lagar och andra bestämmelser inom animationsområdet samt ge eleverna tillfälle att reflektera över och samtala om estetiska och etiska frågor i samband med produktion av animationer.

Undervisningen i ämnet animation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om produktionsprocessen för animationer.
  • Kunskaper om samverkan mellan animationens komponenter.
  • Förmåga att använda olika metoder och tekniker vid genomförandet av animationer.

Nivåer i ämnet animation

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: ANIA1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet animation på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Filmens berättarkomponenter och dramaturgi, till exempel förflyttningar i tid och rum.
  • Olika arbetsuppgifter och ämnesspecifika begrepp inom animationsområdet.
  • Etiska frågor i samband med medieproduktion.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel bestämmelser om diskriminering och upphovsrätt.
  • Introduktion till visuella uttrycksmedel, till exempel färg, form och perspektiv.
  • Hur rörelser, rytm och tempo samt färg, form och perspektiv samverkar i animationer.
  • Animationer utifrån givna förutsättningar och förlagor.
  • Manus, såväl skriftliga som i form av bilder.
  • Planering och användning av några olika animationstekniker, till exempel cutout-animationer, leranimationer och tecknade animationer.
  • Hantering av teknisk utrustning för animation, till exempel olika programvaror och kameror.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven beskriver mycket enkelt produktionsprocessen från idé till färdig produktion för animationer.

Eleven visar mycket enkelt hur animationens komponenter samverkar.

Eleven använder olika metoder och tekniker för att genomföra animationer på ett delvis fungerande sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver enkelt produktionsprocessen från idé till färdig produktion för animationer.

Eleven visar enkelt hur animationens komponenter samverkar.

Eleven använder olika metoder och tekniker för att genomföra animationer på ett i huvudsak fungerande sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utvecklat produktionsprocessen från idé till färdig produktion för animationer.

Eleven visar utvecklat hur animationens komponenter samverkar.

Eleven använder olika metoder och tekniker för att genomföra animationer på ett fungerande sätt.


GÄLLANDE VERSION