KOMMANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Ridning

Ämne - Ridning

Ämnet ridning behandlar ridning av skolad häst samt skötsel av hästar, utrustning och tillhörande anläggningar. Ämnet handlar om samspelet mellan ryttare och häst och hästens användning inom områden som hästsport, fritidsverksamhet och rehabilitering.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet ridning ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i ridning och förmåga att arbeta med ridhästar. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utrusta och rida skolade hästar med hästarnas välbefinnande i centrum. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att sköta hästar, utrustning, stall och anläggningar med hänsyn till hästarnas behov och beteende. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med hästar på ett etiskt, hygieniskt och säkert sätt samt med hänsyn till miljön. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att följa rutiner och ta ansvar i arbetet med hästar.

Praktiskt arbete och ridning ska ingå i undervisningen. Eleverna ska ges möjlighet att göra stallturer för att iaktta hästars beteende och bedöma hästarnas hälsa och välbefinnande. Undervisningen ska vara av undersökande och problemlösande karaktär. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att reflektera över djuretik och miljöfrågor i samband med hästhållning.

Undervisningen i ämnet ridning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att utrusta och rida skolade hästar på ett säkert sätt.
  • Förmåga att sköta hästar och utrustning i samband med ridning.
  • Förmåga att arbeta med hästar på ett etiskt och säkert sätt.

Nivåer i ämnet ridning

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: RIDI1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet ridning på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Skötseluppgifter av hästar i samband med ridning

  • Sadling och tränsning av hästen.
  • Ryttarens klädsel för olika situationer.
  • Hästars behov och beteende i samband med ridning. Stallturer för tolkning av hästars beteende och hälsa.
  • Hästens behov av foder, vatten och skötsel inför ridning.
  • Ryktning och borstning av hästen.
  • Skötsel av hästens utrustning.
  • Skötsel av stall och anläggningar i samband med ridning.
  • Visitering av hästen med blick och hand. Hästens tecken på hälsa och välbefinnande.
  • Smittförebyggande åtgärder, till exempel hygienrutiner.

Ridning av skolad häst

  • Hästars gångarter. Skritt, trav och galopp.
  • Ridning av skolad häst på ridbana.
  • Träning av ryttarens sits samt ryttarens inverkan på hästen.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, hållbarhet, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med hästar.
  • Lagar och andra bestämmelser gällande arbete med hästar, till exempel djurskyddslagen och bestämmelser om ridning i skog och mark samt på väg.

Nivå 2, 100 poäng

Nivåkod: RIDI2N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet ridning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Skötseluppgifter av hästar i samband med ridning

  • Utrustning av häst och ryttare inför ridning.
  • Visitering och skötsel av hästar i samband med ridning med utgångspunkt i djurets behov och välfärd.
  • Förebyggande hälsovård i samband med ridning till exempel bandagering.
  • Skötsel och vård av hästens utrustning.
  • Skötsel av stall och anläggningar i samband med ridning.
  • Hästens sjukdomar samt smittspridning och smittförebyggande åtgärder.

Ridning av skolad häst

  • Ridning av skolad häst med utgångspunkt i ridlärans grunder och riktlinjer.
  • Träning av ryttarens sits samt ryttarens inverkan på hästen. Ryttarens sits, balans och följsamhet.
  • Hästens exteriör, rörelse och signalement.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, hållbarhet, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med hästar.
  • Lagar och andra bestämmelser gällande arbete med hästar, till exempel djurskyddslagen och bestämmelser om ridning i skog och mark samt på väg.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar vissa färdigheter i att utrusta och rida skolade hästar.

Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifter inom skötsel av hästar och utrustning med hänsyn till hästens behov och beteende.

Eleven arbetar på ett etiskt och säkert sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar färdigheter i att utrusta och rida skolade hästar.

Eleven utför med relativt gott handlag arbetsuppgifter inom skötsel av hästar och utrustning med hänsyn till hästens behov och beteende.

Eleven arbetar på ett etiskt och säkert sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar goda färdigheter i att utrusta och rida skolade hästar.

Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifter inom skötsel av hästar och utrustning med hänsyn till hästens behov och beteende.

Eleven arbetar på ett etiskt och säkert sätt.


KOMMANDE VERSIONER