Ämne - Fritid och friskvård
Ämne - Fritid och friskvård
Ämnet fritid och friskvård behandlar olika fritids- och friskvårdsverksamheter för människor i alla åldrar med fokus på fritidens betydelse för människors hälsa och välbefinnande. I ämnet ingår också service och bemötande av kunder.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet fritid och friskvård ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om fritidens och friskvårdens betydelse för hälsa och välbefinnande samt förmåga att genomföra arbetsuppgifter inom området. Det kan till exempel handla om aktiviteter inom friluftsliv, idrott och friskvård. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att möta och stödja människor på ett etiskt, jämställt och demokratiskt sätt. Dessutom ska undervisningen stimulera elevernas tilltro till den egna förmågan att utföra arbetsuppgifter inom området. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter på ett säkert sätt. Genom undervisningen ska eleverna därför utveckla kunskaper om arbetsmiljö, säkerhetsarbete, riskhantering och brandskydd.
Fältstudier, praktiskt arbete samt ett undersökande och problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att kommunicera om fritidens betydelse för människors hälsa och välbefinnande samt om innebörden av att arbeta på ett serviceinriktat sätt.
Undervisningen i ämnet fritid och friskvård ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om fritidens och friskvårdens betydelse för människors hälsa och välbefinnande.
- Förmåga att genomföra olika fritids- och friskvårdsaktiviteter.
- Förmåga att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fritids- och friskvårdsverksamheter på ett säkert sätt.
Nivåer i ämnet fritid och friskvård
- Nivå 1, 100 poäng.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet fritid och friskvård på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Fritidens och friskvårdens betydelse för hälsa och välbefinnande. Folkhälsomål.
- Planering, genomförande och utvärdering av fritids- och friskvårdsaktiviteter.
- Hur fritids- och friskvårdsaktiviteter anpassas utifrån olika målgruppers förutsättningar och behov, till exempel ålder och funktionsnedsättning.
- Allemansrätten.
- Vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fritids- och friskvårdsverksamheter.
- Service och bemötande. Betydelsen av ett gott värdskap.
- Arbetsmiljö, riskhantering och säkerhet i samband med olika aktiviteter.
- Grundläggande om insatser och agerande vid första hjälpen.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller brandskydd och säkerhet.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven visar vissa kunskaper om fritidens och friskvårdens betydelse för hälsa och välbefinnande.
Eleven genomför med viss säkerhet olika fritids- och friskvårdsaktiviteter.
Eleven visar vissa färdigheter i att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fritids- och friskvårdsverksamheter. Dessutom utför eleven arbetet på ett säkert sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar kunskaper om fritidens och friskvårdens betydelse för hälsa och välbefinnande.
Eleven genomför med säkerhet olika fritids- och friskvårdsaktiviteter.
Eleven visar färdigheter i att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fritids- och friskvårdsverksamheter. Dessutom utför eleven arbetet på ett säkert sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar goda kunskaper om fritidens och friskvårdens betydelse för hälsa och välbefinnande.
Eleven genomför med god säkerhet olika fritids- och friskvårdsaktiviteter.
Eleven visar goda färdigheter i att utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fritids- och friskvårdsverksamheter. Dessutom utför eleven arbetet på ett säkert sätt.