Ämne - Biologi (ej gällande)

Ämnets syfte

Utbildningen i ämnet biologi syftar till att bredda den naturvetenskapliga bildningen samt att ge kunskaper om livsstilens och miljöns betydelse för såväl den egna individens som för andra organismers livsvillkor. Ämnets roll är också att öka intresset för naturens mångfald och skönhet samt att utveckla omsorg och respekt för det levande.

Utbildningen syftar även till att ge sådana kunskaper som stimulerar till ett aktivt deltagande i samhällsdebatten utifrån ett biologiskt perspektiv. Däri ingår att fördjupa kunskapen om de evolutionära processer som ligger till grund för organismernas mångfald och släktskap liksom kunskapen om vad som krävs för en ekologisk hållbar utveckling.

Utbildningen i biologi syftar dessutom till att eleverna tillägnar sig kunskaper och färdigheter som behövs för fortsatta studier inom såväl naturvetenskap och teknik som inom andra områden.

Mål att sträva mot

Skolan skall i sin undervisning i biologi sträva efter att eleven

utvecklar sin nyfikenhet och förmåga att utforska biologiska fenomen i sin omvärld och sin förmåga att från olika källor söka biologisk kunskap och kritiskt värdera denna,

utvecklar sin förmåga att arbeta experimentellt och i fält för att öka sin förtrogenhet med biologisk kunskapsbildning,

utvecklar sin förmåga att formulera och förstå biologiska frågeställningar samt att söka förklaringar med naturvetenskapliga metoder,

utvecklar sin förmåga att använda biologiska teorier och modeller samt att bedöma deras giltighet och begränsningar,

utvecklar sin förmåga att utifrån ett biologiskt perspektiv kunna analysera, värdera och ta ställning i frågor som rör både samhälle och individ.

Ämnets karaktär och uppbyggnad

Biologi är läran om livet, dess uppkomst, utveckling, former och betingelser.

Liv karaktäriseras av en hög grad av ordning. Denna kan beskrivas i ett system av olika nivåer från molekyl ända upp till ekosystem. För varje ny nivå inträder nya samband och frågeställningar. Biologiämnet behandlar såväl den biologiska organisationen som växelverkan mellan och inom nivåerna. Evolutionsteorin är grundläggande vid studiet av denna växelverkan.

Vetenskapliga framsteg inom biologin har haft och har stor betydelse för människans världsbild. Teorier om livets uppkomst och utveckling påverkar människans syn på sig själv som människa och biologisk varelse. Gentekniken liksom många andra områden inom biologin utvecklas i snabb takt vilket leder till nya möjligheter och nya frågeställningar. Biologiämnet initierar diskussion kring existentiella och etiska frågor.

Vid studiet av biologi får eleven möjlighet att studera, beskriva och analysera företeelser i sin omvärld. I såväl laboratorium som i fält ges tillfälle att självständigt formulera frågor, planera och genomföra undersökningar med insamling, bearbetning samt tolkning av mätdata och observationer. Utbildningen i biologi ger goda möjligheter att utveckla ett naturvetenskapligt tänkande samt att öva ett naturvetenskapligt arbetssätt.

I grundskolans biologiundervisning har eleverna kommit i kontakt med många av de områden som studeras på gymnasiet. Gymnasieutbildningen innebär en breddning och fördjupning av dessa kunskaper.

I ämnet biologi finns nio kurser.

Biologi A presenterar naturvetenskapliga teorier om livets uppkomst och utveckling. Artsammansättningen i ett ekosystem liksom organismernas beteende belyses utifrån ett evolutionärt perspektiv. I kursen studeras arvets och miljöns relativa betydelse för individens egenskaper. Vid studiet av genteknik behandlas även etiska frågeställningar. Såväl fältstudier som experimentellt arbete utgör grunden för kunskapsinhämtandet i kursen. Biologi A är gemensam kurs inom  naturvetenskapsprogrammet.

Biologi B ger eleven möjlighet att tillägna sig kunskaper i molekylärbiologi och fysiologi hos växter, djur och människan. Molekylärbiologiska och evolutionära aspekter skall ge fördjupade kunskaper om systematik och livets utveckling på jorden. I kursen läggs stor vikt vid experimentellt arbete. Kursen förutsätter kunskaper motsvarande Biologi A och är gemensam i inriktningarna naturvetenskap och miljövetenskap inom naturvetenskapsprogrammet.

Kursen Ekologi behandlar samspelet mellan levande organismer och deras omvärld samt belyser de värderingar som ligger till grund för en ekologiskt baserad samhällsutveckling.  Kursen omfattar markförhållandenas betydelse för växtligheten samt naturvård och praktiska erfarenheter av biologiska arbetsmetoder i fält. Kursen är en gemensam kurs inom naturbruksprogrammet.

Kursen Kretslopp behandlar de fysiologiska processer som är grunden inom naturbruket. Kursen omfattar också de kemiska och fysikaliska kretsloppen samt markens, vattnets och luftens betydelse för naturbruket. Även klimat och meteorologiska mätmetoder ingår i kursen. Kursen är en gemensam kurs inom naturbruksprogrammet.

Kursen Växt- och djurliv behandlar växt- och djurrikets systematik och metoder för artbestämning samt teorier om livets uppkomst och utveckling. Kursen behandlar också växters och djurs yttre och inre byggnad samt ger kunskap om hotade växt- och djurarter. Kursen är en gemensam kurs inom naturbruksprogrammet.

Biologi – breddning ger möjlighet till breddning eller fördjupning inom något eller några delområden av biologin. Kursen förutsätter Biologi A eller motsvarande kunskaper. Kursen är valbar.

Kursen Bioteknik bygger på kunskaper motsvarande Biologi B och Kemi B. Kursen behandlar biotekniska och gentekniska områden och deras praktiska tillämpningar. Bioteknikkursen är till stor del baserad på ett laborativt arbetssätt. Kursen belyser historiska aspekter och ger tillfälle till analys och argumentation kring etiska ställningstaganden. Kursen är valbar.

Kursen Mikrobiologi och genetik behandlar mikroorganismers livsbetingelser, struktur och funktion. I kursen ingår experimentella studier av mikrobiologiska processer av betydelse för naturbruket. Kursen behandlar också hygien, desinfektion, smitta och smittvägar. Vidare behandlas genetik, arvsmassans uppbyggnad samt genteknik och därmed sammanhängande etiska frågor. Kursen är en gemensam kurs för inriktningarna djurvård samt miljö- och naturvård inom naturbruksprogrammet.

Kursen Vattenlevande organismer behandlar de organismer som är anpassade till liv i vatten. Kursen behandlar allt ifrån insekter till valar, dvs. arter som under kortare eller längre tid är beroende av vatten som livsmiljö. Kursen belyser också de miljöfaktorer som påverkar organismernas liv i vatten. Kursen tar dessutom upp systematik, anatomi och fysiologi hos vattenlevande organismer. Kursen är valbar.

Kurser i ämnet

  1. BI1201 - Biologi A 100 poäng. Inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:19
  2. BI1202 - Biologi B 50 poäng. Inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:19
  3. BI1203 - Biologi - breddning 50 poäng. Inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:19
  4. BI1204 - Ekologi 50 poäng. Inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:19
  5. BI1205 - Kretslopp 50 poäng. Inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:19
  6. BI1206 - Mikrobiologi och genetik 50 poäng. Inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:19
  7. BI1207 - Vattenlevande organismer 50 poäng. Inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:19
  8. BI1208 - Växt- och djurliv 50 poäng. Inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:19
  9. BI1209 - Bioteknik 100 poäng. Inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:19

[Visa/Dölj]

Biologi A, 100 poäng

Kurskod: BI1201

Mål

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
kunna planera och genomföra fältstudier och experimentella undersökningar, tolka dessa samt redovisa arbetet både muntligt och skriftligt,

ha kunskap om människans förhållande till naturen i ett idéhistoriskt perspektiv,

ha kunskap om struktur och dynamik hos ekosystem,

ha kunskap om principer för indelning av organismvärlden samt hur bestämning av organismer utförs,

ha kunskap om betydelsen av organismers beteenden för överlevnad och reproduktiv framgång,

ha kunskap om naturvetenskapliga teorier rörande livets uppkomst och utveckling,

ha kunskap om arvsmassans strukturer samt förstå sambanden mellan dessa och individens egenskaper,

ha kunskap om gentekniska metoder och deras tillämpningar samt kunna diskutera genteknikens möjligheter och risker ur ett etiskt perspektiv.

Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven genomför undersökande uppgifter enligt instruktioner och utvärderar och diskuterar resultaten med handledning.
Eleven redogör för huvuddragen i några biologiska teorier.
Eleven använder införda biologiska begrepp och modeller för att beskriva biologiska fenomen och samband.
Eleven skiljer på naturvetenskapliga och andra sätt att skildra verkligheten.
Eleven ger exempel på biologiska landvinningar och beskriver deras betydelse för människa och samhällsutveckling.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven medverkar vid utformning och genomförande av en undersökning samt tolkar resultaten utifrån införda teorier och ställda hypoteser.
Eleven använder införda biologiska begrepp, modeller och teorier för att förklara biologiska fenomen och samband samt tillämpar dem på situationer i vardagslivet.
Eleven belyser och diskuterar frågeställningar och hypoteser om företeelser i omvärlden utifrån biologiska teorier och modeller.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven tillämpar ett naturvetenskapligt arbetssätt, tolkar resultat och värderar slutsatsers giltighet och rimlighet utifrån teorier och ställda hypoteser.
Eleven jämför och värderar olika modeller och teoriers giltighet och identifierar skillnader mellan naturvetenskapliga och andra sätt att skildra verkligheten.
Eleven integrerar kunskaper från olika delområden och relaterar dessa kunskaper till övergripande teorier.
Eleven analyserar och diskuterar nya frågeställningar och hypoteser om företeelser i omvärlden samt reflekterar över deras giltighet utifrån biologiska teorier och modeller.


[Visa/Dölj]

Biologi B, 50 poäng

Kurskod: BI1202

Mål

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
kunna planera, genomföra och tolka fysiologiska experiment samt redovisa arbetet både muntligt och skriftligt,

ha kunskap om prokaryota och eukaryota cellers byggnad och funktion samt virus byggnad och livscykel,

ha kunskap om sambandet mellan evolution och organismernas funktionella byggnad och livsprocesser,

ha kunskap om reglering av och samspel mellan människans organsystem.

Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven genomför undersökande uppgifter enligt instruktioner och utvärderar och diskuterar resultaten med handledning.
Eleven redogör för huvuddragen i några biologiska teorier.
Eleven använder införda biologiska begrepp och modeller för att beskriva biologiska fenomen och samband.
Eleven skiljer på naturvetenskapliga och andra sätt att skildra verkligheten.
Eleven ger exempel på biologiska landvinningar och beskriver deras betydelse för människa och samhällsutveckling.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven medverkar vid utformning och genomförande av en undersökning samt tolkar resultaten utifrån införda teorier och ställda hypoteser.
Eleven använder införda biologiska begrepp, modeller och teorier för att förklara biologiska fenomen och samband samt tillämpar dem på situationer i vardagslivet.
Eleven belyser och diskuterar frågeställningar och hypoteser om företeelser i omvärlden utifrån biologiska teorier och modeller.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven tillämpar ett naturvetenskapligt arbetssätt, tolkar resultat och värderar slutsatsers giltighet och rimlighet utifrån teorier och ställda hypoteser.
Eleven jämför och värderar olika modeller och teoriers giltighet och identifierar skillnader mellan naturvetenskapliga och andra sätt att skildra verkligheten.
Eleven integrerar kunskaper från olika delområden och relaterar dessa kunskaper till övergripande teorier.
Eleven analyserar och diskuterar nya frågeställningar och hypoteser om företeelser i omvärlden samt reflekterar över deras giltighet utifrån biologiska teorier och modeller.

[Visa/Dölj]

Biologi - breddning, 50 poäng

Kurskod: BI1203

Mål

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
ha fördjupat eller breddat sina kunskaper inom valt ämnesområde samt ha fördjupat sin förståelse av hur teorier och modeller byggs upp i ett växelspel med observationer och experiment,

kunna formulera, planera och genomföra en undersökande uppgift samt dokumentera, diskutera och redovisa arbetet och dess resultat,

kunna analysera och bedöma valt ämnesområde ur ett tvärvetenskapligt perspektiv.

Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven använder relevanta begrepp och modeller för att beskriva företeelser inom valt område.
Eleven planerar och genomför en undersökande uppgift enligt instruktion samt dokumenterar och diskuterar resultaten.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven använder relevanta begrepp, modeller och teorier för att förklara företeelser inom valt område.
Eleven medverkar vid utformning och genomförande av en undersökande uppgift samt diskuterar och tolkar resultaten ur olika perspektiv.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven använder begrepp och modeller på ett analyserande och insiktsfullt sätt.
Eleven tillämpar ett naturvetenskapligt arbetssätt vid planering och genomförande av en undersökande uppgift samt tolkar resultat och värderar slutsatsers giltighet.

[Visa/Dölj]

Ekologi, 50 poäng

Kurskod: BI1204

Mål

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
ha kunskap om ekologiska grundbegrepp,

förstå ekosystemets struktur och dynamik,

ha kunskap om samspelet mellan och inom arter samt om populationsdynamik,

ha kunskap om klassificering av vegetation och växtsamhällen,

ha kunskap om jordmånsbegreppet, jordmånsbildande faktorer samt om våra vanligaste jordarter,

ha kunskap om värdet av biologisk mångfald och olika naturvårdsåtgärder,

kunna utföra undersökningar och bestämningar i fält.

Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven beskriver ekosystem och samspel mellan och inom arter med stöd av ekologiska grundbegrepp.
Eleven utför med handledning undersökningar i fält och ger exempel på klassificering av vegetation och växtsamhällen.
Eleven redogör för markförhållandenas betydelse för växtligheten.
Eleven ger exempel på värdet av biologisk mångfald och naturvårdsåtgärder.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven redogör för ekosystemets uppbyggnad och dynamik med utgångspunkt i markförhållanden och i samspelet mellan olika organismer.
Eleven tillämpar i fältundersökningar sina kunskaper om vegetation och mark.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven analyserar och bedömer resultat av undersökningar i fält.
Eleven diskuterar innebörden i begreppet biologisk mångfald.

[Visa/Dölj]

Kretslopp, 50 poäng

Kurskod: BI1205

Mål

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
ha kunskap om fotosyntesens och respirationens betydelse för de naturliga kretsloppen

ha kunskap om kolhydrater, proteiner och fetter samt deras funktion i den levande organismen

ha kunskap om växtnäringsämnenas kretslopp

ha kunskap om vattnets och luftens betydelse för livsprocesser

ha kunskap om de fysikaliska lagar som styr de globala kretsloppen

ha kunskap om geologi och jordartsbildning, om hur mineraler och bergarter bildats samt om deras egenskaper

ha kunskap om klimatfaktorernas inverkan på naturbruk

kunna genomföra meteorologiska mätningar samt sammanställningar och analyser av mätdata

kunna planera, genomföra och tolka experiment och undersökningar.

Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven beskriver fotosyntes och respiration samt redogör för huvuddragen i kolhydraters, proteiners och fetters funktion i den levande organismen.
Eleven redogör för vilka fysikaliska lagar som styr de globala kretsloppen.
Eleven redogör för växtnäringsämnenas, vattnets och luftens förekomst i kretsloppet.
Eleven beskriver hur jordarter, mineraler och bergarter bildas och ger exempel på egenskaper hos några av dessa.
Eleven redogör för klimatfaktorernas inverkan på naturbruk.
Eleven planerar och utför med handledning experiment, mätningar och undersökningar samt sammanställer materialet.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven söker och bearbetar information och använder den i mätningar och undersökningar.
Eleven utför undersökningar på egen hand och redovisar resultat och slutsatser överskådligt och informativt.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven jämför och värderar resultat från mätningar och undersökningar.
Eleven analyserar och diskuterar frågeställningar gällande kretslopp inom naturbruket.

[Visa/Dölj]

Mikrobiologi och genetik, 50 poäng

Kurskod: BI1206

Mål

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
ha kunskap om mikroorganismers betydelse inom naturbruket,

kunna tillämpa mikrobiologiska processer och arbetsmetoder,

ha kunskap om virus, bakteriers och svampars byggnad och livscykel,

ha kunskap om och kunna tillämpa desinficering och smittskydd,

ha kunskap om arvsmassans byggnad och reproduktion,

ha kunskap om grundläggande genetiska begrepp som dominans, variation, ärftlighet och urvalseffekt,

känna till gentekniska metoder och deras tillämpningar,

kunna diskutera möjligheter och risker med genteknik ur ett etiskt perspektiv.

Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven ger exempel på mikroorganismers betydelse inom naturbruket samt deras byggnad och livscykel.
Eleven redogör för arvsmassans byggnad och reproduktion samt grundläggande genetiska begrepp.
Eleven utför i samarbete med handledare arbetsuppgifter inom mikrobiologi och redogör för desinficering och smittskydd.
Eleven redogör för gentekniska metoder och tillämpningar och ger exempel på etiska frågeställningar.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven använder relevanta begrepp för att beskriva inom naturbruket utnyttjade mikrobiologiska processer.
Eleven utför på egen hand arbetsuppgifter inom mikrobiologi och tillämpar kunskaper om smitta och smittskydd inom aktuellt naturbruksområde.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven bedömer gentekniska metoder som används inom naturbruket samt diskuterar dessa ur ett etiskt perspektiv.
Eleven analyserar och bedömer nyttan av mikrobiologiska processer inom naturbruket samt bedömer risken för smitta och smittspridning inom aktuellt verksamhetsområde.

[Visa/Dölj]

Vattenlevande organismer, 50 poäng

Kurskod: BI1207

Mål

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
ha kunskap om vanliga vattenlevande organismer och kunna ge exempel på organismer inom några olika klasser,

ha kunskap om fiskars anatomi,

ha kunskap om vattenlevande organismers anatomi, fysiologi och sinnesorgans funktion,

ha kunskap om miljöns betydelse för vattenlevande organismer och olika miljöfaktorers inverkan på organismernas överlevnad,

ha kunskap om näringskedjor.

Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven ger exempel på vattenlevande organismer och inordnar dem i klasser.
Eleven redogör för vattenlevande organismers anatomi och fysiologi samt för sinnesorganens funktion.
Eleven ger exempel på näringskedjor och hur vattenlevande organismer påverkas av olika miljöfaktorer.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven använder biologiska och ekologiska begrepp för att beskriva näringskedjor och för hur vattenlevande organismer påverkas av olika miljöfaktorer.
Eleven söker och bearbetar information om vattenlevande organismer och redovisar resultatet överskådligt och informativt.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven redogör för och analyserar vatten som ekosystem samt hur olika vattenlevande organismer påverkas av livsmiljön.

[Visa/Dölj]

Växt- och djurliv , 50 poäng

Kurskod: BI1208

Mål

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
ha kunskap om vetenskapliga teorier om livets uppkomst och utveckling på jorden

kunna redogöra för huvuddragen i organismernas systematiska indelning

ha kunskap om växters byggnad samt kunna artbestämma blommande växter

kunna identifiera och namnge vanliga svenska växt- och djurarter

ha kunskap om olika cellers byggnad

ha kunskap om fysiologiska processer hos växter och djur

kunna med hjälp av bestämningsnycklar gruppera ryggradslösa djur samt kunna ge exempel på olika djurs beteende och livscykel

kunna planera, genomföra och tolka experiment och undersökningar.

Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven beskriver med utgångspunkt från vetenskapliga teorier livets uppkomst och utveckling på jorden.
Eleven identifierar vanliga växt- och djurarter samt grupperar dem systematiskt.
Eleven redogör för huvuddragen i olika cellers byggnad.
Eleven redogör för olika organismers byggnad samt för olika fysiologiska processer.
Eleven ger exempel på ryggradslösa djurs livscykel och beteende.
Eleven planerar och genomför experiment och undersökningar enligt instruktion samt värderar och diskuterar resultaten tillsammans med handledare.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven använder relevanta begrepp för att beskriva olika fysiologiska processer samt växters och olika djurgruppers byggnad.
Eleven grupperar ryggradslösa djur med hjälp av betämningsnycklar.
Eleven genomför undersökningar och experiment på egen hand och i grupp, redovisar och diskuterar resultat samt belyser några föreställningar och hypoteser utifrån biologiska teorier och modeller.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven diskuterar komplexa samband beträffande växters och djurs utveckling, byggnad och funktion.
Eleven tar eget ansvar för undersökningar och experiment, formulerar egna hypoteser och drar relevanta slutsatser ur insamlade data.
Eleven integrerar biologisk kunskap i tillämpade sammanhang inom valt naturbruksområde.

[Visa/Dölj]

Bioteknik, 100 poäng

Kurskod: BI1209

Mål

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
ha fördjupade kunskaper om biologiskt verksamma makromolekyler och om hur dessa interagerar inom och mellan celler,

ha fördjupade kunskaper om biotekniska metoder och deras tillämpningar samt hur levande celler används industriellt och inom forskning,

kunna planera, genomföra, tolka och redovisa experimentellt arbete inom områden som bioteknik, genteknik, sterilteknik, odlingsteknik och fermentationsteknik,

kunna argumentera kring bioteknikens och genteknikens möjligheter och risker ur ett etiskt och samhälleligt perspektiv.

Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven genomför laborationer och undersökande uppgifter enligt instruktioner samt utvärderar och diskuterar metoder och resultat med handledning.
Eleven redogör för huvuddragen i valda makromolekylers funktion i biologiska system.
Eleven ger exempel på biotekniska landvinningar och beskriver deras möjligheter och risker för människa och samhällsutveckling.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven medverkar vid utformning och genomförande av laborationer och undersökande uppgifter samt diskuterar och tolkar resultaten ur olika perspektiv.
Eleven förklarar några makromolekylers funktion i biologiska system.
Eleven ger exempel på och redogör för några industriella användningar av biotekniska metoder.
Eleven belyser och diskuterar etiska frågeställningar i samband med biotekniska tillämpningar.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven jämför och värderar olika biotekniska metoder och deras användning.
Eleven tillämpar ett naturvetenskapligt arbetssätt, tolkar resultat och värderar slutsatsers giltighet och rimlighet utifrån teorier och ställda hypoteser.

Upp
Skriv ut