Ämne - Trafikantkunskap
Ämne - Trafikantkunskap
Ämnet trafikantkunskap behandlar kunskaper om trafikmiljöer, trafiksituationer och trafiksäkerhet samt hjälpmedel för att hitta från en plats till en annan. I ämnet ingår bland annat kunskaper om trafikregler för fotgängare, cyklister och förare av motorfordon samt om olika trafikinformationssystem.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet trafikantkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika trafikmiljöer och trafiksituationer för att därigenom kunna vistas säkert i trafiken. Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla förmåga att planera och genomföra resor samt att använda olika hjälpmedel för detta och för att hitta i olika trafikmiljöer. Därigenom ska undervisningen främja elevernas möjligheter till ett aktivt och meningsfullt deltagande i samhället. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om vanliga trafikregler som gäller för fotgängare, cyklister och förare av motorfordon. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att identifiera olika risker i trafiken samt att välja och använda relevant skyddsutrustning.
Praktiska övningar och ett problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Eleverna ska ges möjlighet att besöka och studera olika trafikmiljöer i närsamhället. På så sätt ska undervisningen stimulera elevernas tilltro till den egna förmågan att på ett säkert sätt vistas i olika trafikmiljöer samt skapa förutsättningar för ett livslångt lärande inom området.
Undervisningen ska genomföras så att teoretiska och praktiska kunskaper vävs samman i en helhet för eleverna och eleverna ska ges möjlighet att utveckla ett självständigt och ansvarstagande förhållningssätt.
Undervisningen i ämnet trafikantkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om vanliga trafiksituationer och trafikregler.
- Förmåga att navigera i olika trafikmiljöer samt att använda hjälpmedel för att hitta i trafiken.
- Kunskaper om bekanta trafikmiljöer och lämplig skyddsutrustning.
Nivåer i ämnet trafikantkunskap
- Nivå 1, 100 poäng.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet trafikantkunskap på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika trafiksituationer som kan uppstå samt hur lämpliga handlingsalternativ kan identifieras.
- Vanliga trafikregler för fotgängare, cyklister och förare av motorfordon.
- Behörigheter som krävs för att framföra olika motorfordon.
- Digitala och geografiska informationssystem, till exempel för vägbeskrivningar.
- Olika skyltar och annan information, till exempel vägmärken, tidtabeller och trafikinformation.
- Planering av resor, till exempel förflyttningar och byten i kollektivtrafiken.
- Hur en resa från planering till genomförande går till, däribland i kollektivtrafiken.
- Olika trafikmiljöer i stad och land, till exempel bevakade och obevakade övergångsställen, gång- och cykelbanor, biltrafik, spårvagn, tunnelbana, tåg- och busstrafik.
- Säkert beteende i bekanta trafikmiljöer.
- Skyddsutrustning i trafiken, däribland hjälm, lyktor, reflexer, säkerhetsbälte och bilbarnstol.
- Risker i trafiken, däribland risker i samband med användning av vissa mediciner, alkohol och droger.
- Trafikens påverkan på miljön och klimatet, till exempel luftföroreningar och buller.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven visar vissa kunskaper om vanliga trafiksituationer och trafikregler för fotgängare, cyklister och förare av motorfordon.
Eleven planerar resor och använder information med viss säkerhet.
Eleven visar vissa kunskaper om bekanta trafikmiljöer och lämplig skyddsutrustning.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar kunskaper om vanliga trafiksituationer och trafikregler för fotgängare, cyklister och förare av motorfordon.
Eleven planerar resor och använder information med säkerhet.
Eleven visar kunskaper om bekanta trafikmiljöer och lämplig skyddsutrustning.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar goda kunskaper om vanliga trafiksituationer och trafikregler för fotgängare, cyklister och förare av motorfordon.
Eleven planerar resor och använder information med god säkerhet.
Eleven visar goda kunskaper om bekanta trafikmiljöer och lämplig skyddsutrustning.