GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Teater - vald uttrycksform

Ämne - Teater – vald uttrycksform

Teater handlar om mötet mellan aktör och publik, här och nu. Ämnet teater – vald uttrycksform behandlar skapande och gestaltande arbete inom konstarten teater. Ämnet ska ge en fördjupning inom någon av de konstnärliga uttrycksformer som, ensam eller i samverkan med andra uttrycksformer, utgör en teaterföreställning.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet teater – vald uttrycksform ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om teater som konstart samt fördjupade kunskaper i en vald uttrycksform inom en av teaterns konstnärliga uttrycksformer. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att sceniskt gestalta ett konstnärligt moment som antingen kan utgöra en egen helhet eller ingå i en teaterföreställning tillsammans med andra konstnärliga uttrycksformer. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i teaterämnen bidra till ett rikt kulturliv i samhället.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla färdigheter inom vald uttrycksform, till exempel skådespeleri eller scenografi. Det kan handla om ett sceniskt karaktärsarbete, tillverkning av dekor eller ljussättning av en föreställning. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera med en publik eller betraktare.

Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kännedom om lagar och andra bestämmelser inom området. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att reflektera över etiska frågeställningar i samband med teaterverksamhet. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om ergonomi och arbetsmiljöns betydelse inom teaterområdet. Undervisningen ska betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.

Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet, kreativitet och skaparglädje. Praktiskt gestaltningsarbete och ett problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att vara lyhörd och ta ansvar i samband med gestaltningsarbetet. Eleverna ska ges möjlighet att beskriva det egna skapandet och reflektera över samverkan med andra.

Undervisningen i ämnet teater – vald uttrycksform ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om en vald uttrycksform inom konstarten teater.
  • Förmåga att scenisk gestalta teater inom en vald uttrycksform.
  • Förmåga att kommunicera med en publik.

Nivåer i ämnet teater – vald uttrycksform

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet teater.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: TEAR1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet teater – vald uttrycksform på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
  • Teatern som konstart och dess roll i samhället, till exempel hur teatern har speglat och speglar sin samtid.
  • Fördjupning av en uttrycksform inom konstarten teater, till exempel skådespeleri eller scenografi.
  • Ämnesspecifika begrepp inom vald uttrycksform.
  • Skapandeprocessens olika delar, från idé till färdig produktion.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Etiska frågor i samband med vald uttrycksform.
  • Metoder, tekniker och redskap för scenisk gestaltning inom vald uttrycksform.
  • Planering och genomförande av arbetsmoment inom den valda uttrycksformen.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet inom den valda uttrycksformen.
  • Gestaltning med olika sceniska uttrycksmedel för att förmedla tankar, känslor och åsikter.
  • Hur olika sceniska uttrycksmedel kan samverka för att kommunicera med publik.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven redogör mycket enkelt för den valda uttrycksformen inom konstarten teater.

Eleven visar vissa färdigheter i scenisk gestaltning inom den valda uttrycksformen.

Eleven använder sceniska uttrycksmedel på ett delvis fungerande sätt för att kommunicera med publik.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör enkelt för den valda uttrycksformen inom konstarten teater.

Eleven visar färdigheter i scenisk gestaltning inom den valda uttrycksformen.

Eleven använder sceniska uttrycksmedel på ett i huvudsak fungerande sätt för att kommunicera med publik.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utvecklat för den valda uttrycksformen inom konstarten teater.

Eleven visar goda färdigheter i scenisk gestaltning inom den valda uttrycksformen.

Eleven använder sceniska uttrycksmedel på ett fungerande sätt för att kommunicera med publik.


GÄLLANDE VERSION