GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Skogsbruk

Ämne - Skogsbruk

Ämnet skogsbruk behandlar skogsskötsel och naturvård i skogen. Ämnet handlar om skogens ekonomiska, ekologiska och sociala värden. I ämnet ingår teknisk utrustning som används inom området.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet skogsbruk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om skogsskötsel och naturvård samt förmåga att utföra arbetsuppgifter i skogen. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur skogen kan brukas för olika syften.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om skogen som ekosystem samt om skogens naturvärden och sociala värden. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förståelse av skogens ekonomiska betydelse och samspelet mellan natur och människa.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om svenska trädslag och deras egenskaper. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur olika skötselåtgärder kan bidra till att öka skogens produktionsförmåga och till att främja natur- och kulturvärden. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika skador och skadegörare på växande träd och virke samt hur skadorna kan förebyggas.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter inom skogsskötsel och naturvård på ett ergonomiskt riktigt och säkert sätt samt med hänsyn till miljön. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att använda och vårda teknisk utrustning inom skogsbruk. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Praktiskt arbete samt ett undersökande och problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet till fältstudier i olika skogsmiljöer. Eleverna ska också ges möjlighet att reflektera över och kommunicera om skogens ekonomiska, ekologiska och sociala värden samt om olycksrisker och säkerhetsåtgärder i samband med skogsarbete.

Undervisningen i ämnet skogsbruk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om skogsbrukets ekonomiska betydelse samt om skogens naturvärden och sociala värden.
  • Kunskaper om svenska trädslags egenskaper och användningsområden samt om skötselåtgärder inom skogsbruk.
  • Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom skogsbruk och naturvård på ett ergonomiskt riktigt och säkert sätt.

Nivåer i ämnet skogsbruk

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: SKOB1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet skogsbruk på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Skogens olika värden, till exempel ekonomiskt som skogsråvara, ekologiskt som en viktig biotop för flera arter och socialt som rekreation för människan.
  • Skogsskötsel samt natur- och kulturvård.
  • Vanliga växter och djur i svensk skogsmark.
  • Svenska skogsträd samt deras egenskaper och användning.
  • Skötselåtgärder för olika syften inom skogsbruk.
  • Vanliga skador och skadegörare på växande träd.
  • Arbete med plantering och röjning enligt instruktion.
  • Orientering i skog och mark med hjälp av karta, kompass och gps.
  • Funktion och säkerhet hos ett urval av redskap och annan teknisk utrustning.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med skogsskötsel.
  • Brandförebyggande åtgärder.
  • Lagar och andra bestämmelser, däribland skogsvårdslagen.
  • Allemansrätten.

Nivå 2, 200 poäng

Nivåkod: SKOB2N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet skogsbruk på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Skogsbruksplanens innehåll och hur den används.
  • Olika hänsynstaganden inom skogsbruket, däribland avkastningskrav samt hänsyn till naturvärden, kulturvärden och sociala värden.
  • Skogsskötsel med natur- och kulturmiljövård. Biologisk mångfald i skogen och ståndortsanpassat skogsbruk.
  • Produktionscykeln i skogen samt föryngringsmetoder och skötselåtgärder.
  • Virke och virkessortiment.
  • Vanliga skador och skadegörare på växande träd och virke samt förebyggande åtgärder.
  • Markberedning och dess betydelse för plantornas etablering och tillväxt.
  • Växtnäringsämnen och metoder för skogsgödsling.
  • Planteringsarbete med olika metoder och redskap.
  • Röjningsarbete i olika typer av bestånd. Stamval vid röjning och gallring.
  • Läsning och tolkning av traktdirektiv.
  • Användning av redskap och teknisk utrustning för arbetsuppgifter inom skogsbruk.
  • Säkerhet och risker vid arbete inom skogsskötsel. Skyddsutrustning.
  • Mätinstrument och grundläggande mätmetoder för att mäta höjder, lutningar och avstånd inom skogsbruk. Enklare beräkningar.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Brandförebyggande åtgärder.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller aktuella arbetsuppgifter.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven beskriver på ett mycket enkelt sätt skogsbrukets ekonomiska betydelse samt skogens naturvärden och sociala värden.

Eleven visar vissa kunskaper om olika trädslags egenskaper och användningsområden samt om skötselåtgärder inom skogsbruk.

Eleven utför arbetsmoment inom skogsbruk och naturvård på ett ergonomiskt riktigt och säkert sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett enkelt sätt skogsbrukets ekonomiska betydelse samt skogens naturvärden och sociala värden.

Eleven visar kunskaper om olika trädslags egenskaper och användningsområden samt om skötselåtgärder inom skogsbruk.

Eleven utför arbetsmoment inom skogsbruk och naturvård på ett ergonomiskt riktigt och säkert sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett utvecklat sätt skogsbrukets ekonomiska betydelse samt skogens naturvärden och sociala värden.

Eleven visar goda kunskaper om olika trädslags egenskaper och användningsområden samt om skötselåtgärder inom skogsbruk.

Eleven utför arbetsmoment inom skogsbruk och naturvård på ett ergonomiskt riktigt och säkert sätt.


GÄLLANDE VERSION