GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Religionskunskap

Ämne - Religionskunskap

Ämnet religionskunskap behandlar hur religioner och andra livsåskådningar kommer till uttryck i människors ord och handlingar. I ämnet ingår även kunskaper om etiska och existentiella frågor. I ämnet behandlas trons och etikens betydelse för individers upplevelse av mening och tillhörighet i tillvaron.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet religionskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om religioner och andra livsåskådningar. Undervisningen ska ta sin utgångspunkt i en samhällssyn som präglas av öppenhet i fråga om livsstilar och människors olikheter samt ge eleverna möjlighet att utveckla en beredskap att förstå och leva i ett samhälle präglat av mångfald. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att reflektera över människors värderingar och trosföreställningar och utveckla respekt och förståelse för olika sätt att tänka och leva.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att reflektera över religion och livsåskådning i relation till människors identiteter. Vidare ska undervisningen stimulera eleverna att reflektera över etiska och existentiella frågor med koppling till religion och livsåskådning. Därigenom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar tilltro till sin förmåga att ta ställning i etiska frågor.

I undervisningen bör teoretiska moment förtydligas och kompletteras genom praktiska moment där detta är möjligt.

Undervisningen i ämnet religionskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om religioner och andra livsåskådningar.
  • Förmåga att reflektera över hur religion och livsåskådning kan ta sig uttryck i människors sätt att tänka och handla.
  • Förmåga att reflektera över etiska och existentiella frågor.

Nivåer i ämnet religionskunskap

  • Nivå 1, 50 poäng, som bygger på de kunskaper anpassade grundskolan ger eller motsvarande.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivå 1, 50 poäng

Nivåkod: RELG1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet religionskunskap på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Centrala trosuppfattningar samt kännetecken och praktiker inom kristendom, islam, judendom, hinduism och buddhism.
  • Likheter och skillnader mellan olika religioner, till exempel avseende människosyn och gudsuppfattningar.
  • Reflektioner över traditioner och normer inom olika religioner och livsåskådningar samt hur de påverkar människors levnadssätt och vardag.
  • Grundläggande skillnader mellan religion och vetenskap.
  • Frågor om identitet, sexualitet och kärlek utifrån olika tolkningar inom religioner och andra livsåskådningar.
  • Samtal om etiska och existentiella frågor av betydelse för eleverna.

Nivå 2, 100 poäng

Nivåkod: RELG2N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet religionskunskap på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Nyreligiösa rörelser och strömningar, vad som kännetecknar dem och deras relation till andra religioner och livsåskådningar.
  • Religioners och livsåskådningars betydelse för människors identitet, tillhörighet och gemenskap. Rätten till religionsfrihet.
  • Frågor om jämlikhet och jämställdhet utifrån olika tolkningar inom religioner och andra livsåskådningar.
  • Aktuella händelser och debatter som rör relationen mellan religion och samhälle.
  • Etiska och existentiella frågor inom religioner och andra livsåskådningar.

Nivå 3, 100 poäng

Nivåkod: RELG3N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet religionskunskap på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika urfolks trosföreställningar samt likheter och skillnader i relation till andra religioner och livsåskådningar.
  • Vad religion och livsåskådning kan betyda för människors behov av mening, gemenskap, identitet och förståelse av omvärlden.
  • Frågor om genus och mångfald utifrån olika tolkningar inom religioner och andra livsåskådningar.
  • Konflikter mellan religion och vetenskap med koppling till aktuella samhällsfrågor.
  • Etiska och existentiella frågor inom religioner och andra livsåskådningar.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar vissa kunskaper om religioner och andra livsåskådningar.

Eleven för mycket enkla resonemang om hur religion och livsåskådning kan ta sig uttryck i människors sätt att tänka och handla.

Eleven reflekterar på ett mycket enkelt sätt över etiska och existentiella frågor.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar kunskaper om religioner och andra livsåskådningar.

Eleven för enkla resonemang om hur religion och livsåskådning kan ta sig uttryck i människors sätt att tänka och handla.

Eleven reflekterar på ett enkelt sätt över etiska och existentiella frågor.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar goda kunskaper om religioner och andra livsåskådningar.

Eleven för utvecklade resonemang om hur religion och livsåskådning kan ta sig uttryck i människors sätt att tänka och handla.

Eleven reflekterar på ett utvecklat sätt över etiska och existentiella frågor.


GÄLLANDE VERSION