Ämne - Musikproduktion
Ämne - Musikproduktion
Musik finns i alla kulturer och berör människor såväl tankemässigt som känslomässigt. Musik är en estetisk uttrycksform som har olika funktioner och betydelser för var och en av oss. Ämnet musikproduktion behandlar hantering av instrument och digitala verktyg samt den kreativa och konstnärliga processen att producera musik, från idé till färdig produktion.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet musikproduktion ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper inom musikområdet samt förmåga att skapa och producera musik. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera med musik. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera med musiker i studio eller inför en publik. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att musicera, själva skapa musik och utveckla ett personligt musikaliskt uttryck. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att samarbeta i musikaliska sammanhang. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i musikämnen bidra till ett rikt kulturliv i samhället.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att samtala om musikproduktion med hjälp av områdesspecifika begrepp. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om etiska frågeställningar i samband med musikproduktion. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om ergonomi och arbetsmiljöns betydelse i samband med musikutövande. Undervisningen ska betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit och trygghet.
Fältstudier och eget musicerande ska ingå i undervisningen. Undervisningen ska även lämna utrymme för samtal om elevens egen och andras musikaliska gestaltning samt om budskapet i olika former av musik.
Undervisningen i ämnet musikproduktion ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om musik och olika musikaliska stildrag.
- Förmåga att kommunicera och samarbeta med andra i musikaliska sammanhang.
- Förmåga att skapa och arrangera musik, akustiskt och digitalt.
Nivåer i ämnet musikproduktion
- Nivå 1, 100 poäng.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet musikproduktion på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Musikens uppbyggnad samt olika stildrag.
- Grundläggande områdesspecifika begrepp, däribland musikaliska och tekniska begrepp.
- Planering och genomförande av musikaliska produktionsprojekt, enskilt och tillsammans med andra.
- Arbete med musikproduktion efter givna ramar, till exempel resurser, tid eller form.
- Musikskapande och arrangemang.
- Teknisk utrustning och programvaror som används vid musikproduktioner.
- Grundläggande bearbetning av ljud med analog och digital teknik.
- Olika medier för spridning av musikaliska produktioner.
- Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel upphovsrättslagen.
- Etiska frågor i samband med musikproduktion, till exempel den konstnärliga friheten eller frågor om upphovsrätt och samarbetsavtal.
- Ergonomi och arbetsmiljö vid musikutövning.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven visar vissa kunskaper om musik och olika musikaliska stildrag.
Eleven kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet inom musikproduktion.
Eleven skapar och arrangerar musik på ett delvis fungerande sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar kunskaper om musik och olika musikaliska stildrag.
Eleven kommunicerar och samarbetar med säkerhet inom musikproduktion.
Eleven skapar och arrangerar musik på ett i huvudsak fungerande sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar goda kunskaper om musik och olika musikaliska stildrag.
Eleven kommunicerar och samarbetar med god säkerhet inom musikproduktion.
Eleven skapar och arrangerar musik på ett fungerande sätt.