GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Musik

Ämne - Musik

Musik finns i alla kulturer och berör oss såväl kroppsligt som tankemässigt och känslomässigt. Musik är en estetisk uttrycksform som har olika funktioner och betydelser för var och en av oss. Ämnet musik behandlar skapande och gestaltande arbete med musik. Ämnet handlar om vokal, instrumental och digital musik från olika tider och kulturer.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet musik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper inom musikområdet samt förmåga att gestalta musik. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om samhällets musikutbud och om olika musikaliska genrer. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om musik och musikens begrepp samt om olika musikaliska stildrag. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i musikämnen bidra till ett rikt kulturliv i samhället.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att musicera och att kommunicera med musik. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att själva skapa musik samt att utveckla ett personligt musikaliskt uttryck. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att samarbeta och kommunicera i musikaliska sammanhang.

Undervisningen ska också bidra till att eleverna får kännedom om lagar och andra bestämmelser inom området samt möjlighet att reflektera över etiska frågor i samband med musik. Undervisningen ska dessutom leda till att eleverna utvecklar kunskaper om ergonomi och arbetsmiljöns betydelse i samband med musikutövande.

Fältstudier, eget musicerande samt utformning av musikproduktioner ska ingå i undervisningen. Eleverna ska också ges möjlighet att reflektera över och samtala om sin egen och andras musikaliska gestaltning samt om budskapet i olika former av musik.

Undervisningen i ämnet musik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om musik och musikaliska stildrag från olika tider och kulturer.
  • Förmåga att musicera vokalt och instrumentalt.
  • Förmåga att kommunicera och samspela med andra i musikaliska sammanhang.
  • Förmåga att skapa och arrangera musik.

Nivåer i ämnet musik

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: MUIK1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet musik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Musikaliska karaktärsdrag i konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika tidsperioder.
  • Tolkning av budskap i olika former av musik.
  • Musikens beståndsdelar samt musikens stil och form.
  • Populärmusikens utveckling och exempel på olika kulturers musiktraditioner.
  • Begrepp i musik, till exempel puls, rytm och taktart.
  • Vokalt och instrumentalt musicerande efter noter och på gehör. Sång, melodispel och ackompanjemang, unisont och i stämmor.
  • Imitation och enkel improvisation, till exempel med röst, rörelse och instrument.
  • Instrumental spelteknik och sångteknik.
  • Musikalisk gestaltning i olika former, till exempel olika instrumentsättningar eller former för framförande.
  • Samarbete och kommunikation vid spel eller sång i grupp.
  • Musikskapande, arrangering och bearbetning av musikaliskt material, såväl akustiskt som digitalt, till exempel hur instrumentering väljs.
  • Musikens funk­tion för att uttrycka identitet, normer och grupptillhörighet i olika kul­tu­rer och sociala sammanhang.
  • Rättigheter och skyldigheter vid bruk av musik i olika sammanhang.
  • Arbetsmiljö vid musikutövning, däribland kroppskännedom, ergonomi och hörselvård.

Nivå 2, 100 poäng

Nivåkod: MUIK2N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet musik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Musikaliska karaktärsdrag i konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika tidsperioder.
  • Identifiering och tolkning av budskap i olika former av musik.
  • Musikens beståndsdelar samt musikens stil och form.
  • Musikens utveckling genom olika tidsepoker och olika kulturers musiktraditioner.
  • Begrepp i musik inom olika stilar och genrer.
  • Vokalt och instrumentalt musicerande efter noter och på gehör. Sång, melodispel och ackompanjemang, unisont och i stämmor. Musicerande utifrån några exempel på genretypiska musikaliska uttryck.
  • Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument.
  • Instrumental spelteknik på ackordinstrument och slagverksinstrument samt sångteknik.
  • Metoder för sång- och röstträning.
  • Musikalisk gestaltning och kommunikation vid framträdande inför publik.
  • Samarbete och kommunikation vid spel eller sång i grupp.
  • Musikskapande, arrangering och bearbetning av musikaliskt material, såväl akustiskt som digitalt.
  • Musikens funk­tion för att uttrycka identitet, normer och grupptillhörighet i olika kul­tu­rer och sociala sammanhang.
  • Rättigheter och skyldigheter vid bruk av musik i olika sammanhang.
  • Arbetsmiljö vid musikutövning, däribland kroppskännedom, ergonomi, hörselvård och handhavande av musikutrustning.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar vissa kunskaper om musik och musikaliska stildrag från olika tider och kulturer.

Eleven musicerar vokalt och instrumentalt med viss säkerhet.

Eleven kommunicerar och samspelar med andra i musikaliska sammanhang på ett mycket enkelt sätt.

Eleven skapar och arrangerar musik med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar kunskaper om musik och musikaliska stildrag från olika tider och kulturer.

Eleven musicerar vokalt och instrumentalt med säkerhet.

Eleven kommunicerar och samspelar med andra i musikaliska sammanhang på ett enkelt sätt.

Eleven skapar och arrangerar musik med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar goda kunskaper om musik och musikaliska stildrag från olika tider och kulturer.

Eleven musicerar vokalt och instrumentalt med god säkerhet.

Eleven kommunicerar och samspelar med andra i musikaliska sammanhang på ett utvecklat sätt.

Eleven skapar och arrangerar musik med god säkerhet.


GÄLLANDE VERSION