Ämne - Moderna språk
Ämne - Moderna språk
Moderna språk innefattar ett stort antal språk och varje språk utgör ett eget ämne. Dessa kan sinsemellan vara mycket olika vad gäller allt från skriftsystem och uttal till utbredning och användning. Kunskaper i flera språk ökar individens möjligheter att ingå i olika sociala och kulturella sammanhang och att delta i internationellt studie- och arbetsliv. Kunskaper i moderna språk kan dessutom ge nya perspektiv på omvärlden, ökade möjligheter till kontakter och större förståelse för olika sätt att leva.
Ämnets syfte
Undervisningen i moderna språk ska syfta till att eleverna utvecklar språk- och omvärldskunskaper så att de kan, vill och vågar använda målspråket i enkla sammanhang. Undervisningen ska så långt som möjligt bedrivas på målspråket och bidra till att eleverna, genom språkanvändning i funktionella och meningsfulla sammanhang, utvecklar en kommunikativ förmåga.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av målspråket i tal och skrift – reception. Därför ska eleverna få möta målspråket i tal och skrift av olika slag och få sätta innehållet i relation till egna erfarenheter och kunskaper. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att, i första hand muntligt, formulera sig och samspela med andra – produktion och interaktion.
Undervisningen ska dra nytta av omvärlden som en resurs för kontakter, upplevelser och kunskaper. Eleverna ska även ges möjlighet att reflektera över livsvillkor samt kulturella och sociala förhållanden i olika delar av världen där målspråket används. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på språk och kultur samt ge dem möjlighet att utveckla sin flerspråkighet där kunskaper i olika språk samverkar och stödjer varandra. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar språklig medvetenhet och kunskaper om strategier och verktyg för att kommunicera och för att lära sig språk i och utanför undervisningen.
Undervisningen i moderna språk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förståelse av målspråket.
- Förmåga att formulera sig och kommunicera muntligt på målspråket.
Nivåer i ämnet
- Nivå 1, 100 poäng.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i moderna språk på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
- Vardagliga situationer, intressen, personer och platser.
- Åsikter och känslor.
- Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används. Språkets utbredning i världen.
Reception
- Tydligt talat, enkelt språk, främst i långsamt tempo, och korta, mycket enkla texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier. Texter med bildstöd.
- Dialoger och samtal.
- Berättelser och annan fiktion i skriven, talad och dramatiserad form samt sånger.
- Muntliga och skriftliga meddelanden samt information, till exempel på skyltar och i reklam.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse och bilder.
- Språkliga företeelser, däribland uttal, grammatiska strukturer och stavning, i det språk som eleverna möter.
- Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i talat språk i olika situationer.
Produktion och interaktion
- Samtal för kontakt och kommunikation.
- Ord, fraser och meningar för enkla presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar i tal.
- Strategier för att underlätta samtal, däribland omformuleringar, gester och frågor.
- Språkliga företeelser, däribland uttal, ord, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer i elevernas egen produktion och interaktion.
- Bearbetning av egna muntliga framställningar.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven förstår några vanliga ord och mycket enkla fraser i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo. Eleven förstår några vanliga ord och mycket enkla fraser i korta, mycket enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt och i någon mån begripligt med enstaka ord och fraser. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och i någon mån begripligt med enstaka ord och fraser.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo. Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i korta, mycket enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord och fraser. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord och fraser.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven förstår huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo. Eleven förstår huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i korta, mycket enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar. I muntlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar.
Ämnen som omfattas av denna ämnesplan
Ämne | Tillägg till nivåkod |
---|---|
Albanska | SQI |
Amhariska | AMH |
Arabiska | ARA |
Arameiska | SYR |
Armeniska | HYE |
Azerbajdzjanska | AZE |
Bengaliska | BEN |
Bosniska | BOS |
Bulgariska | BUL |
Danska | DAN |
Darginska | DAR |
Dari, Farsi | PRS |
Estniska | EST |
Finska | FIN |
Franska | FRA |
Georgiska | KAT |
Grekiska | ELL |
Hebreiska | HEB |
Hindi | HIN |
Isländska | ISL |
Italienska | ITA |
Japanska | JPN |
Jiddish | YID |
Karelska | KRL |
Kinesiska, kantonesiska | YUE |
Koreanska | KOR |
Kroatiska | HRV |
Kurdiska | KUR |
Lettiska | LAV |
Litauiska | LIT |
Makedonska | MKD |
Meänkieli | FIT |
Nederländska | NLD |
Norska | NOR |
Pashto | PUS |
Persiska | PES |
Polska | POL |
Portugisiska | POR |
Punjabi | PAN |
Romani chib | ROM |
Rumänska | RON |
Ryska | RUS |
Samiska | SMI |
Serbiska | SRP |
Slovakiska | SLK |
Slovenska | SLV |
Somaliska | SOM |
Spanska | SPA |
Swahili | SWA |
Thai | THA |
Tigrinja | TIR |
Tigré | TIG |
Tjeckiska | CES |
Turkiska | TUR |
Tyska | DEU |
Uiguriska | UIG |
Ukrainska | UKR |
Ungerska | HUN |
Urdu | URD |
Uzbekiska | UZB |
Vietnamesiska | VIE |