Ämne - Medieproduktion
Ämne - Medieproduktion
Ämnet medieproduktion behandlar de processer och tekniker som ligger till grund för medieproduktioner inom olika områden, avsedda för olika kanaler. Ämnet omfattar produktionsprocessen och behandlar medieproduktioners sammanhang och funktion i samhället.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet medieproduktion ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika former av medieproduktioner och olika kanaler. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter inom produktionsområdet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om produktionsprocessen från idé till färdig produktion, om ämnesspecifika begrepp samt om olika yrkesroller inom arbete med medieproduktioner.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda olika tekniker inom området samt förmåga att omsätta egna eller andras idéer till färdiga produktioner. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur innehåll, form och funktion samspelar i olika medieproduktioner samt förmåga att använda text, bild och ljud i samverkan för att förmedla ett budskap. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att göra estetiska överväganden i samband med en medieproduktion.
Praktiskt arbete samt ett undersökande och problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar ett personligt berättande med utgångspunkt i egna erfarenheter. Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar kännedom om lagar och andra bestämmelser samt om ergonomi och arbetsmiljöns betydelse inom området. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att reflektera över och samtala om etiska och estetiska frågor i samband med medieproduktion. Medieproduktioner skapas oftast genom samarbete och därför ska undervisningen ge eleverna möjlighet att genomföra produktionsprocessen tillsammans med andra.
Undervisningen i ämnet medieproduktion ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika former av medieproduktioner och mediekanaler.
- Förmåga att planera samt att använda olika metoder och tekniker vid genomförande av medieproduktioner.
- Förmåga att förmedla ett budskap genom medieproduktioner.
Nivåer i ämnet medieproduktion
- Nivå 1, 100 poäng.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet medieproduktion på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika medieproduktioner och mediekanaler, däribland sociala medier, medier för underhållning och massmedier.
- Olika yrkesroller och deras arbetsuppgifter samt centrala begrepp inom medieområdet.
- Medieinnehållets budskap och målgruppsanpassning.
- Planering av och förarbete inför medieproduktioner samt framställning av förlagor, till exempel skisser eller manus.
- Teknisk utrustning och tekniker för arbete med text, bild och ljud vid medieproduktion.
- Genomförande av medieproduktioner från idé till färdig produktion, till exempel textskrivning, fotografering, filmning, ljudupptagning och redigering.
- Samarbete och tidsramar samt deras betydelse vid medieproduktioner.
- Ergonomi och arbetsmiljö i samband med produktionsprocessen.
- Etiska frågor vid medieproduktioner.
- Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland bestämmelser om tillstånd och upphovsrätt.
- Samverkan mellan innehåll, form och funktion för att förmedla ett budskap i en medieproduktion.
- Samverkan av text, bild och ljud för att förmedla ett budskap.
- Olika berättargrepp och estetiska överväganden vid arbetet med en medieproduktion.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven visar vissa kunskaper om olika former av medieproduktioner och mediekanaler.
Eleven planerar och genomför medieproduktioner på ett delvis fungerande sätt.
Eleven använder på ett delvis fungerande sätt text, bild och ljud för att förmedla ett budskap.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar kunskaper om olika former av medieproduktioner och mediekanaler.
Eleven planerar och genomför medieproduktioner på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven använder på ett i huvudsak fungerande sätt text, bild och ljud för att förmedla ett budskap.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar goda kunskaper om olika former av medieproduktioner och mediekanaler.
Eleven planerar och genomför medieproduktioner på ett fungerande sätt.
Eleven använder på ett fungerande sätt text, bild och ljud för att förmedla ett budskap.