Ämne - Mat och butik
Ämne - Mat och butik
Ämnet mat och butik förbereder elever för arbete inom dagligvaruhandelns verksamheter i butik. Ämnet behandlar livsmedel, livsmedelskedjan och dagligvaruhandelns olika avdelningar. I ämnet behandlas även livsmedelshygien och arbetsmiljö inom området.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet mat och butik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbete inom dagligvaruhandelns butiker. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att utföra arbetsuppgifter samt att hantera metoder, redskap och utrustning inom dagligvaruhandeln. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika livsmedel samt förmåga att bedöma deras kvalitet, innehåll och möjliga användningsområden. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur livsmedelskvaliteten påverkas av hantering och förvaring. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att tillämpa hygienrutiner och säker livsmedelshantering samt att utföra arbetsuppgifter i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
Undervisningen ska stimulera elevernas kreativitet och problemlösningsförmåga samt ge eleverna de kunskaper som behövs för att utföra arbetsuppgifter såväl individuellt som i samarbete med andra. I undervisningen ska eleverna även ges möjligheter att utveckla sin nyfikenhet och lust att lära genom att diskutera, och reflektera över, sina upplevelser och erfarenheter av arbetet. Det kan till exempel gälla frågor om hållbarhet och etik inom yrkesområdet.
Undervisningen i ämnet mat och butik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om arbetet inom dagligvaruhandeln.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom dagligvaruhandeln.
Nivåer i ämnet mat och butik
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet mat och butik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Dagligvaruhandelns verksamheter på olika avdelningar.
- Hur livsmedelskedjan fungerar.
- Varuplockning, frontning av varor och exponering.
- Material, metoder och utrustning som används vid hantering av varor, råvaror och livsmedel i butik.
- Varors innehållsdeklarationer.
- Ergonomiskt och säkert arbetssätt.
- Livsmedelshygien och säker livsmedelshantering.
- Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel livsmedelslagen och konsumentköplagen. Egenkontrollprogram.
Nivå 2, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet mat och butik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Arbetsrutiner och daglig verksamhet på olika avdelningar i butiker.
- Hur livsmedelskedjan fungerar samt reflektion över hur etik- och miljöfrågor kan kopplas till den.
- Vanligt förekommande arbetsuppgifter vid livsmedelshantering i butiker, till exempel uppläggning, paketering och arbete i delikatessdisken.
- Inventering.
- Kvalitetskontroll av varor, råvaror och livsmedel, till exempel datummärkning samt skador och andra kvalitetsförsämringar.
- Ergonomiskt och säkert arbetssätt.
- Hantering av varor, råvaror och livsmedel i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven visar vissa kunskaper om arbetet inom dagligvaruhandeln.
Eleven utför arbetsuppgifter inom dagligvaruhandeln på ett delvis fungerande sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar kunskaper om arbetet inom dagligvaruhandeln.
Eleven utför arbetsuppgifter inom dagligvaruhandeln på ett i huvudsak fungerande sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar goda kunskaper om arbetet inom dagligvaruhandeln.
Eleven utför arbetsuppgifter inom dagligvaruhandeln på ett fungerande sätt.