GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Litteratur

Ämne - Litteratur

Litteratur är såväl konst i sig som ett uttryck för samlad mänsklig erfarenhet. På så sätt fungerar litteraturen både som en källa till upplevelser och som en dokumentation över vad det innebär att vara människa. Genom historien har litteraturen stimulerat, roat och utmanat människan, men också bidragit till att forma idéer och föreställningar. Ämnet litteratur ger olika perspektiv på litteratur.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet litteratur ska syfta till att eleverna utvecklar sin förmåga att läsa och reflektera över skönlitteratur. Undervisningen ska bidra till att vidga elevernas litterära referensram genom att lyfta fram texter från olika tider och kulturer. På så sätt ska undervisningen främja elevernas bildning. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förståelse av hur skönlitterära texter kan läsas och tolkas utifrån olika perspektiv. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att sätta litterära verk i ett estetiskt, kulturellt och historiskt sammanhang. Undervisningen ska belysa litteraturens villkor historiskt och i nutid. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att reflektera över litteraturens värden och funktion.

Undervisningen ska stimulera elevernas läsintresse samt ge eleverna rikliga tillfällen att läsa och samtala om såväl samtida som äldre skönlitteratur. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att använda skönlitteratur som en källa till förståelse av egna och andras erfarenheter, livsvillkor och perspektiv.

Undervisningen i ämnet litteratur ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att läsa och reflektera över skönlitteratur.
  • Förmåga att sätta litterära verk i ett sammanhang.

Nivåer i ämnet litteratur

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet svenska eller nivå 1 i ämnet svenska som andraspråk.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: LITR1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet litteratur på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Läsning av och samtal om skönlitterära texter från olika tider och kulturer, författade av såväl kvinnor som män, inom genrerna epik, lyrik och dramatik.
  • Strategier för att läsa, förstå och reflektera över skönlitterära texter samt för att urskilja texternas budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
  • Ord och begrepp som behövs för att samtala om och reflektera över skönlitteratur.
  • Hur skönlitterära texter kan läsas och tolkas utifrån olika perspektiv. Reflektion över innehåll, språk, stil och berättarteknik i skönlitterära texter.
  • En översikt över de estetiska, kulturella och historiska sammanhang som läst litteratur tillkommit i. Några litterära verk och författare från olika tider. Litteraturens villkor historiskt och i nutid samt litteraturens värden och funktion.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven reflekterar över skönlitteratur och beskriver på ett mycket enkelt sätt texternas innehåll, språk och stil.

Eleven redogör på ett mycket enkelt sätt för de sammanhang som läst litteratur tillkommit i.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven reflekterar över skönlitteratur och beskriver på ett enkelt sätt texternas innehåll, språk och stil.

Eleven redogör på ett enkelt sätt för de sammanhang som läst litteratur tillkommit i.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven reflekterar över skönlitteratur och beskriver på ett utvecklat sätt texternas innehåll, språk och stil.

Eleven redogör på ett utvecklat sätt för de sammanhang som läst litteratur tillkommit i.


GÄLLANDE VERSION