Ämne - Lager och gods - fordonsdelar
Ämne - Lager och gods – fordonsdelar
Ämnet lager och gods – fordonsdelar behandlar arbetsplatser där fordonsdelar hanteras. Ämnet behandlar även hantering och lagerhållning av fordonsdelar.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet lager och gods – fordonsdelar ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika typer av arbetsplatser inom hantering och lagerhållning av fordonsdelar samt deras olika arbetsmiljöer och risker. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika typer av fordonsdelar och deras användningsområden samt om godshantering och lagerhållning. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter inom godshantering och lagerhållning av fordonsdelar. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om säker hantering av farliga ämnen och varor samt farligt gods.
Undervisningen ska bidra till att stimulera elevernas intresse för hantering av fordonsdelar samt att utveckla förståelse av den betydelse verksamheter inom området har för samhälls- och arbetsliv. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert sätt i enlighet med rutiner som tillämpas på arbetsplatsen och bestämmelser som reglerar arbetet. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt inom hantering och lagerhållning av fordonsdelar som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att använda tekniska begrepp och uttryck. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla en yrkesidentitet samt förmåga att kommunicera med både arbetskamrater och kunder. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden och kundens egendom.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att reflektera över och samtala om arbetsuppgifter samt om den egna rollen i samband med olika arbetsprocesser.
Undervisningen i ämnet lager och gods – fordonsdelar ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika typer av arbetsplatser inom hantering och lagerhållning av fordonsdelar.
- Kunskaper om olika typer av fordonsdelar samt om godshantering och lagerhållning.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom hantering och lagerhållning av fordonsdelar.
- Kunskaper om säker hantering av gods, varor och produkter som är förenade med risker.
- Förmåga att arbeta på ett säkert sätt i enlighet med rutiner på arbetsplatsen och bestämmelser inom området.
- Förmåga att använda vanligt förekommande tekniska begrepp och uttryck.
Nivåer i ämnet lager och gods – fordonsdelar
- Nivå 1, 200 poäng, som bygger på nivå 2 i ämnet godshantering, lager och terminal.
Nivå 1, 200 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet lager och gods – fordonsdelar på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Orientering om olika typer av arbetsplatser, arbetsmiljöer och risker som förekommer inom hantering och lagerhållning av fordonsdelar.
- Betydelsen av ett gott bemötande av medarbetare och kunder på arbetsplatsen.
- Betydelsen av ansvarsfull hantering av utrustning och fordonsdelar samt kunders egendom.
- Orientering om fordonsdelar samt deras benämningar och användningsområden.
- Godsmärkning och vanliga symboler, till exempel för ömtåligt gods, glas och brandfarliga ämnen.
- Vanligt förekommande arbetsuppgifter inom hantering och lagerhållning av fordonsdelar samt hur de utförs på ett säkert, ergonomiskt och miljömässigt hållbart sätt.
- Rutiner vid lagerhållning, till exempel vid inventering och beställning av fordonsdelar.
- Enklare arbetsuppgifter inom hantering och lagerhållning av fordonsdelar, till exempel registrering och inplacering av fordonsdelar i lager- och hyllsystem.
- Ansvarsfull hantering av utrustning och fordonsdelar samt kunders egendom.
- Rutiner och försiktighetsåtgärder vid hantering av gods, varor och produkter som är förenade med risker, däribland farligt gods.
- Säkerhetsmedvetet och miljömässigt hållbart arbete enligt rutiner på arbetsplatsen och bestämmelser inom området för att förhindra person- och egendomsskador.
- Användning av vanligt förekommande tekniska begrepp och uttryck.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven visar vissa kunskaper om olika arbetsplatser inom hantering och lagerhållning av fordonsdelar.
Eleven visar vissa kunskaper om olika typer av fordonsdelar samt om hantering och lagerhållning av dessa.
Eleven utför med viss säkerhet enklare arbetsuppgifter inom hantering och lagerhållning av fordonsdelar.
Eleven visar vissa kunskaper om säker hantering av farliga ämnen och varor samt farligt gods.
Eleven arbetar säkert i enlighet med rutiner på arbetsplatsen och bestämmelser inom området.
Eleven använder med viss säkerhet vanligt förekommande tekniska begrepp och uttryck.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar kunskaper om olika arbetsplatser inom hantering och lagerhållning av fordonsdelar.
Eleven visar kunskaper om olika typer av fordonsdelar samt om hantering och lagerhållning av dessa.
Eleven utför med säkerhet enklare arbetsuppgifter inom hantering och lagerhållning av fordonsdelar.
Eleven visar kunskaper om säker hantering av farliga ämnen och varor samt farligt gods.
Eleven arbetar säkert i enlighet med rutiner på arbetsplatsen och bestämmelser inom området.
Eleven använder med säkerhet vanligt förekommande tekniska begrepp och uttryck.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar goda kunskaper om olika arbetsplatser inom hantering och lagerhållning av fordonsdelar.
Eleven visar goda kunskaper om olika typer av fordonsdelar samt om hantering och lagerhållning av dessa.
Eleven utför med god säkerhet enklare arbetsuppgifter inom hantering och lagerhållning av fordonsdelar.
Eleven visar goda kunskaper om säker hantering av farliga ämnen och varor samt farligt gods.
Eleven arbetar säkert i enlighet med rutiner på arbetsplatsen och bestämmelser inom området.
Eleven använder med god säkerhet vanligt förekommande tekniska begrepp och uttryck.