GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Kreativt skrivande

Ämne - Kreativt skrivande

Kreativt skrivande handlar om att i skönlitterär form gestalta och förmedla känslor, erfarenheter, insikter och reflektioner. I ämnet ingår skrivande i olika skönlitterära genrer samt reflektion över egna och andras texter. Tyngdpunkten i ämnet ligger på elevernas eget skrivande.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet kreativt skrivande ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skriva skönlitterära texter samt förståelse av det kreativa skrivandets olika uttrycksmedel. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att skriva olika typer av skönlitterära texter. Vidare ska undervisningen stimulera elevernas konstnärliga kreativitet och skaparglädje samt ge eleverna möjlighet att hitta sitt personliga uttryckssätt genom övningar i att i skrift gestalta och förmedla känslor, erfarenheter, insikter och reflektioner. Därigenom ska ämnet även bidra till elevernas personliga utveckling.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att skriva stilistiskt medvetet. Därför ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av litterära genrer och litterär gestaltning.

I ämnet ingår också att läsa andra elevers och författares texter och diskutera dem vad gäller språkligt uttryck och innehåll. Genom undervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla förståelse av hur det egna skrivandet fungerar i mötet med olika läsare samt förmåga att bearbeta egna texter efter respons.

Undervisningen i ämnet kreativt skrivande ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att skriva skönlitterära texter.
  • Förmåga att reflektera över skönlitterära texter.

Nivåer i ämnet kreativt skrivande

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet svenska eller nivå 1 i ämnet svenska som andraspråk.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: KRET1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet kreativt skrivande på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Kreativt skrivande efter mönster och förebilder men också friare skrivande.
  • Stil, språk och personligt uttryckssätt. Hur känslor, erfarenheter, insikter och reflektioner kan gestaltas och förmedlas i skrift.
  • Olika skönlitterära texters uppbyggnad, till exempel intrig, miljö- och personskildring och dialog. Berättarteknik och berättarperspektiv i skönlitterär text.
  • Olika sätt att ge respons på andras texter. Bearbetning av texter efter respons.
  • Läsning av skönlitterära texter för att utveckla det egna skrivandet.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven skriver mycket enkla skönlitterära texter.

Eleven reflekterar på ett mycket enkelt sätt över skönlitterära texters innehåll och form.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven skriver enkla skönlitterära texter.

Eleven reflekterar på ett enkelt sätt över skönlitterära texters innehåll och form.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven skriver utvecklade skönlitterära texter.

Eleven reflekterar på ett utvecklat sätt över skönlitterära texters innehåll och form.


GÄLLANDE VERSION