GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Konstarterna och samhället

Ämne - Konstarterna och samhället

Ämnet konstarterna och samhället har sin bas inom estetik och behandlar olika konstarter och kulturuttryck samt hur dessa samspelar med samhällsutvecklingen. I ämnet behandlas såväl nutida som historiska konst- och kulturströmningar.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet konstarterna och samhället ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika konstarter och kulturuttryck och deras relation till samhällsutvecklingen. Den ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om vad kultur kan innebära och vad detta begrepp omfattar. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att tolka konst och kulturuttryck.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att uppleva och bekanta sig med de konstnärliga uttryckens mångfald samt bidra till att öka elevernas beredskap för att möta sådant som kan te sig nytt och främmande. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika konstarter och kulturuttryck genom tiderna.

Undervisningen ska varva teoretiska och praktiska inslag och stimulera elevernas kreativitet och intresse för konst och kultur i olika former. Genom studiebesök och kulturupplevelser av olika slag ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att självständigt ta del av konst och kultur för att på så sätt bli aktiva deltagare i samhällslivet. Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över etiska frågeställningar i samband med upplevelser och skapande av konst och kultur. Eleverna ska också ges möjlighet att reflektera över skapandets villkor för olika grupper i samhället.

Undervisningen i ämnet konstarterna och samhället ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om hur olika konstarter och kulturuttryck samspelar med samhällsutvecklingen.
  • Förmåga att tolka konst och kulturuttryck.
  • Kunskaper om konstarter och kulturuttryck genom tiderna.

Nivåer i ämnet konstarterna och samhället

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: KONT1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet konstarterna och samhället på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Konstarterna och kulturbegreppet

  • Begreppen konst och kultur och deras olika innebörder.
  • Olika konstarter och deras uttrycksmedel.
  • Introduktion till konstarternas historia och utveckling. Genrer och stilistiska drag i konstarter från de mest centrala epokerna.
  • Några epok- och genrebegrepp.
  • Kulturuttryck genom tiderna och i olika medier, såväl konventionella som olika subkulturer, och deras samband med samhällsförändringar.
  • Frågor om upphovsrätt, yttrandefrihet och censur i samband med det konstnärliga skapandet.

Kreativa miljöer

  • Olika främjande faktorer för kreativt och konstnärligt utövande, till exempel tid, materialtillgång samt inspiration och samarbetsmöjligheter.
  • Hur villkoren för konstnärlig verksamhet har skiftat över tid och i olika sammanhang.

Upplevelse och tolkning

  • Upplevelser av och samtal om olika konstarter och kulturuttryck.
  • Tolkning av olika konstarter och kulturuttryck.
  • Etiska frågor som rör konst och kultur.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar vissa kunskaper om hur olika konstarter och kulturuttryck samspelar med samhällsutvecklingen.

Eleven tolkar konst och kulturuttryck på ett mycket enkelt sätt.

Eleven visar vissa kunskaper om konstarter och kulturuttryck genom tiderna.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar kunskaper om hur olika konstarter och kulturuttryck samspelar med samhällsutvecklingen.

Eleven tolkar konst och kulturuttryck på ett enkelt sätt.

Eleven visar kunskaper om konstarter och kulturuttryck genom tiderna.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar goda kunskaper om hur olika konstarter och kulturuttryck samspelar med samhällsutvecklingen.

Eleven tolkar konst och kulturuttryck på ett utvecklat sätt.

Eleven visar goda kunskaper om konstarter och kulturuttryck genom tiderna.


GÄLLANDE VERSION