GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Kattkunskap

Ämne - Kattkunskap

Ämnet kattkunskap behandlar hantering och skötsel av katter. Det behandlar också katters beteende och biologi samt raser och rasegenskaper. Dessutom behandlas djuretik och djurvälfärd samt lagar och andra bestämmelser som reglerar yrkesmässigt arbete med katter.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet kattkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om yrkesarbete med katter. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förståelse av katten som biologisk varelse. I detta ingår kunskaper om katters exteriör, utfodring samt beteenden och behov. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om olika kattraser och om katters reproduktion. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att ta ansvar och följa rutiner i arbete med katter. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera och sköta katter med utgångspunkt i djurets välfärd och ett etiskt förhållningssätt samt att sköta och underhålla utrustning och anläggningar.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ansvarskänsla samt att reflektera över frågor som rör djurens hälsa och välfärd. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att aktivera och främja god hälsa hos katter samt att berika deras vistelsemiljöer. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med yrkesmässigt arbete med katter.

Praktiska övningar med katter i olika livsstadier och i olika miljöer ska ingå i undervisningen. Genom övningarna ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att iaktta och tolka katters beteende samt att identifiera beteendeproblem.

Undervisningen i ämnet kattkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om katters biologi, behov och beteenden.
  • Förmåga att sköta och hantera katter med utgångspunkt i djurets välfärd.
  • Förmåga att sköta anläggningar och utrustning.
  • Förmåga att arbeta säkert med katter.

Nivåer i ämnet kattkunskap

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: KATK1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet kattkunskap på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Katters exteriör och näringsbehov.
  • Kattraser samt deras egenskaper och ursprung.
  • Katters naturliga beteende och olika beteendeproblem.
  • Foder samt fodrets näringsinnehåll och kvalitet. Specifika foderbehov.
  • Val av foder och utfodring av katter.
  • Faktorer som bidrar till en god miljö för katter.
  • Reproduktion och uppfödning av katter.
  • Vanliga hälsoproblem, skador och sjukdomar.
  • Sjukdomar som kan spridas mellan katter och människor.

Arbetsuppgifter

  • Daglig skötsel av katter utifrån ett etiskt och ansvarsfullt förhållningssätt, däribland tillsyn, utfodring, rengöring och pälsvård.
  • Miljöberikning och aktivering av katter för att stimulera naturliga beteenden.
  • Frivillig hantering i samband med vård och omsorgsuppgifter.
  • Rutiner för att upptäcka förändringar i katters beteende.
  • Skötsel av anläggningar och utrustning.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Säker och stressfri hantering av katter.
  • Ergonomi i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Hygien- och smittskyddsrutiner.
  • Djurskyddslagstiftning och andra bestämmelser som gäller katthållning och hantering av katter.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar vissa kunskaper om katters utseende, egenskaper, behov och beteenden.

Eleven sköter och hanterar katter med visst handlag samt med utgångspunkt i djurets välfärd. Resultatet av arbetet är delvis fungerande.

Eleven sköter och hanterar anläggningar och utrustning med viss säkerhet.

Eleven arbetar säkert.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar kunskaper om katters utseende, egenskaper, behov och beteenden.

Eleven sköter och hanterar katter med relativt gott handlag samt med utgångspunkt i djurets välfärd. Resultatet av arbetet är i huvudsak fungerande.

Eleven sköter och hanterar anläggningar och utrustning med säkerhet.

Eleven arbetar säkert.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar goda kunskaper om katters utseende, egenskaper, behov och beteenden.

Eleven sköter och hanterar katter med gott handlag samt med utgångspunkt i djurets välfärd. Resultatet av arbetet är fungerande.

Eleven sköter och hanterar anläggningar och utrustning med god säkerhet.

Eleven arbetar säkert.


GÄLLANDE VERSION