Ämne - Instrument eller sång
Ämne - Instrument eller sång
Musik finns i alla kulturer och berör oss såväl kroppsligt som tankemässigt och känslomässigt. Musik är en estetisk uttrycksform som har olika funktioner och betydelser för var och en av oss. Instrument och sång av olika slag används för att gestalta musik i en mängd sammanhang och har sin grund i konstnärligt uttryck och musikaliskt hantverk.
Ämnets syfte
Undervisningen i instrument eller sång ska syfta till att eleverna utvecklar färdigheter i att musicera och gestalta musik, vokalt eller instrumentalt. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om instrumentets eller röstens egenskaper och konstruktion. Den ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om närliggande musikteknisk utrustning för valt instrument eller sång. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om ergonomi och arbetsmiljöns betydelse i samband med musikutövande. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i musikämnen bidra till ett rikt kulturliv i samhället.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera med musik och förmåga att samarbeta i musikaliska sammanhang. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om musik, musikens begrepp och musikaliska stildrag från olika tider och kulturer. Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över och samtala om sin egen och andras musikaliska gestaltning samt om budskapet i olika former av musik. Eleverna ska även ges möjlighet att reflektera över etiska frågor i samband med musikaliska aktiviteter.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att studera in musik samt att pröva och utveckla olika metoder för musikinstudering och färdighetsträning. Undervisningen ska bidra till att stärka elevernas motivation, nyfikenhet och självförtroende i musikutövandet. Genom att arbeta praktiskt med musiken ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett personligt musikaliskt uttryck.
Studiebesök och musikupplevelser av olika slag ska ingå i undervisningen.
Undervisningen i instrument eller sång ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Färdigheter i att musicera instrumentalt eller vokalt.
- Förmåga att studera in musik.
- Förmåga att kommunicera och samspela med andra i musikaliska sammanhang.
- Kunskaper om musik och musikaliska stildrag.
Nivåer i ämnet
- Nivå 1, 100 poäng.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i instrument eller sång på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Metoder för instrumental spelteknik, alternativt sångteknik.
- Musicerande efter noter och på gehör.
- Metoder för övning och instudering av musik.
- Grundläggande repertoar för det valda instrumentet eller rösten.
- Instrumentets konstruktion och grundläggande egenskaper, alternativt grundläggande röstfysiologi och röstens egenskaper, samt relevant musikteknisk utrustning.
- Metoder för instrument- eller röstvård.
- Ergonomi och arbetsmiljö vid musikutövning, till exempel hållning, rörelser och hörselvård vid instrumentalspel eller sång.
- Samarbete och kommunikation vid musicerande med ackompanjatör, medmusiker eller i grupp.
- Musikalisk gestaltning och kommunikation vid framträdande inför publik.
- Musikaliska och instrumentspecifika begrepp.
- Stil och form i musik från olika tider och kulturer.
- Budskap i olika former av musik.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven musicerar med delvis fungerande resultat.
Eleven studerar in musik med delvis fungerande resultat.
Eleven kommunicerar och samspelar på ett mycket enkelt sätt med andra i musikaliska sammanhang.
Eleven visar vissa kunskaper om musik samt om något genrespecifikt stildrag inom musik.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven musicerar med i huvudsak fungerande resultat.
Eleven studerar in musik med i huvudsak fungerande resultat.
Eleven kommunicerar och samspelar på ett enkelt sätt med andra i musikaliska sammanhang.
Eleven visar kunskaper om musik samt om något genrespecifikt stildrag inom musik.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven musicerar med fungerande resultat.
Eleven studerar in musik med fungerande resultat.
Eleven kommunicerar och samspelar på ett utvecklat sätt med andra i musikaliska sammanhang.
Eleven visar goda kunskaper om musik samt om något genrespecifikt stildrag inom musik.
Ämnen som omfattas av denna ämnesplan
Ämne | Tillägg till nivåkod |
---|---|
Blockflöjt | BLF |
Blåsinstrument övriga | BLX |
Cello | VCL |
Cembalo | CEM |
Dragspel | DRA |
Elbas | ELB |
Elektroniskt digitalt instrument | EDI |
Elgitarr | ELG |
Fagott | FAG |
Gitarr | GIT |
Harpa | HAR |
Horn | HOR |
Klarinett | KLA |
Klaverinstrument övriga | KLX |
Knäppinstrument övriga | KNX |
Kontrabas | KBA |
Nyckelharpa | NYC |
Oboe | OBO |
Orgel | ORG |
Piano | PNO |
Saxofon | SAX |
Slagverk | SLV |
Slagverksinstrument övriga | SLX |
Stråkinstrument övriga | STX |
Synt | SYN |
Sång | SNG |
Trombon | TRB |
Trumpet | TRP |
Trumset | TRM |
Tuba | TUB |
Tvärflöjt | TVF |
Valthorn | VLH |
Viola (Altfiol) | VLA |
Violin (Fiol) | VLN |
Övriga instrument | XIN |