GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Hotell

Ämne - Hotell

Ämnet hotell förbereder elever för arbete inom konferens, event och våningsservice. Ämnet behandlar verksamheternas produkter, tjänster, yrkesroller och arbetsuppgifter. Dessutom behandlas lagar och andra bestämmelser som gäller hygien och säkerhet.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet hotell ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hotellbranschen och yrkesroller inom hotellverksamhet samt om områdets produkter och tjänster. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att yrkesmässigt genomföra arbetsuppgifter inom områdena konferens, event och våningsservice. Eleverna ska i undervisningen ges möjlighet att utveckla förmåga att använda yrkesspecifika begrepp, metoder och utrustning. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera med kunder och gäster på ett serviceinriktat sätt. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att i arbetet följa lagar och andra bestämmelser.

Undervisningen ska stimulera elevernas kreativitet och problemlösningsförmåga samt deras intresse för att ge god service i samband med arbetsuppgifter inom konferens, event och våningsservice. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla de kunskaper som behövs för att utföra arbetsuppgifter såväl individuellt som i samarbete med andra. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla sin nyfikenhet och lust att lära genom att diskutera och reflektera över sina upplevelser och erfarenheter av arbetet. Det kan till exempel gälla frågor om hållbarhet och etik.

Undervisningen i ämnet hotell ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om hotellbranschen.
  • Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom konferens, event och våningsservice.

Nivåer i ämnet hotell

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 200 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: HOTL1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet hotell på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hotellbranschens olika utbud, till exempel konferenser samt anläggningar och boendeformer.
  • Hotellbranschens yrkesroller, tjänster och produkter.
  • Vanligt förekommande utrustning inom event, konferens och våningsservice samt dess konstruktion, funktion, skötsel och användningsområde.
  • Yrkesspecifika begrepp inom områdena event, konferens och våningsservice.
  • Bemötande av gäster och kunder. Olika sätt att informera och hjälpa gäster och kunder. Vikten av god kommunikation.
  • Personlig hygien och ändamålsenlig klädsel.
  • Enklare arbetsuppgifter inom event, till exempel att välkomna besökare, att visa vägen och att se till kaffebuffén.
  • Enklare arbetsuppgifter inom konferenser, till exempel att ta emot i garderoben och att placera ut konferensmaterial.
  • Enklare arbetsuppgifter inom våningsservice, till exempel att hålla rent och fräscht inomhus och utomhus samt att dekorera med blommor.
  • Ergonomiskt och säkert arbetssätt.

Nivå 2, 200 poäng

Nivåkod: HOTL2N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet hotell på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hotellbranschens olika utbud och yrkesroller.
  • Olika målgruppers krav på boende, utbud och service samt tillgänglighetsanpassning.
  • Välkomnande och bemötande av gäster och kunder på ett serviceinriktat sätt.
  • Utförande av varierande arbetsuppgifter inom konferens och event samt våningsservice.
  • Användning av ändamålsenlig utrustning.
  • Tillämpning av yrkesspecifika ord och begrepp i kommunikationen om arbetet.
  • Ergonomiskt och säkert arbetssätt.

Nivå 3, 200 poäng

Nivåkod: HOTL3N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet hotell på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hotellbranschens olika utbud och yrkesroller. Utvecklingsmöjligheter inom branschen.
  • Planering, utförande och utvärdering av arbetsuppgifter inom konferens, event och våningsservice med hänsyn till kunders och gästers olika behov och önskemål samt tillgänglighetsanpassning.
  • Välkomnande och bemötande av kunder och gäster. Strategier för att hantera klagomål samt för att hantera problem som uppstår.
  • Hur arbetsuppgifter i olika situationer kan identifieras.
  • Val av och användning av ändamålsenlig utrustning.
  • Tillämpning av yrkesspecifika ord och begrepp i kommunikationen om arbetet.
  • Ergonomiskt och säkert arbetssätt.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar vissa kunskaper om hotellbranschen.

Eleven utför arbetsuppgifter inom hotellbranschen på ett delvis fungerande sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar kunskaper om hotellbranschen.

Eleven utför arbetsuppgifter inom hotellbranschen på ett i huvudsak fungerande sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar goda kunskaper om hotellbranschen.

Eleven utför arbetsuppgifter inom hotellbranschen på ett fungerande sätt.


GÄLLANDE VERSION