GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Historia

Ämne - Historia

Ämnet historia behandlar hur samhället och individens villkor har förändrats över tid. I ämnet ingår kunskaper om det förflutna och om hur våra möjligheter och val inför framtiden påverkas av handlingar och händelser som skett i det förflutna.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet historia ska syfta till att eleverna utvecklar sitt historiemedvetande och sin historiska bildning. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om historiska förhållanden och få förståelse av hur historia skapas genom tolkningar av källor samt hur historia kan användas i olika sammanhang. På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna får förståelse av hur tolkningar av händelser i det förflutna påverkar synen på nutiden.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om olika tidsperioder och få förståelse av hur människor genom tiderna har skapat och förändrat samhällen och kulturer. Eleverna ska därigenom ges möjlighet att använda en historisk referensram för att förstå frågor som har betydelse för nutiden och framtiden.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av olika tiders levnadsvillkor och insikt i att varje tids människor ska förstås utifrån sin tids villkor och värderingar.

Undervisningen ska behandla olika historiska frågeställningar och stimulera elevernas nyfikenhet. Det innebär bland annat att eleverna ska ges möjlighet att arbeta med olika typer av historiska källor. På så sätt kan eleverna utveckla sin förståelse av hur historia skapas med hjälp av källor och utveckla tilltro till sin förmåga till kritiskt tänkande.

I undervisningen bör teoretiska moment förtydligas och kompletteras genom praktiska moment där detta är möjligt. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att använda historiska begrepp.

Undervisningen i ämnet historia ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder.
  • Förmåga att reflektera över människors levnadsvillkor under olika tidsperioder.
  • Förmåga att använda och tolka historiska källor.

Nivåer i ämnet historia

  • Nivå 1, 50 poäng, som bygger på de kunskaper anpassade grundskolan ger eller motsvarande.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivå 1, 50 poäng

Nivåkod: HISO1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet historia på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Viktiga händelser och aktörer i världshistorien med nedslag i några epoker, till exempel antiken, medeltiden, tidigmodern tid och modern tid.
  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen. Hur dessa förändringsprocesser påverkat samhället och levnadsvillkoren för barn, kvinnor och män.
  • Hur historiska händelser och aktörer används, till exempel i gatunamn och minnesmärken.
  • Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, bilder och muntliga berättelser och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.
  • Olika källor som speglar en släkts eller grupps historia under 1900-talet, till exempel en minoritetsgrupps historia.

Nivå 2, 100 poäng

Nivåkod: HISO2N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet historia på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Några viktiga händelser, aktörer och förändringsprocesser i världshistorien av betydelse för nutiden, till exempel teknisk utveckling, kolonialism och folkmord.
  • Globalisering och migration mot bakgrund av industrialisering och demokratisering.
  • Hur människors levnadsvillkor påverkats under olika tidsperioder.
  • Översiktligt om de båda världskrigen med fokus på orsaker och konsekvenser. Förintelsen.
  • De nationella minoriteterna, däribland urfolket samerna, i Sverige. Historiska rötter och exempel på levnadsvillkor under olika tidsperioder. Rasism mot samer samt antisemitism och antiziganism i och utanför Sverige.
  • Hur historiska händelser och aktörer används, till exempel i minnesmärken, film och litteratur.
  • Historiska källor som berättar om människors levnadsvillkor under olika tidsperioder, till exempel arkivmaterial, tidningar, filmer och föremål. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.

Nivå 3, 100 poäng

Nivåkod: HISO3N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet historia på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Några viktiga händelser i världshistorien av betydelse för nutiden, deras orsaker, konsekvenser och viktiga aktörer. Historiska perspektiv på aktuella händelser och skeenden.
  • Nya maktförhållanden, konflikter och utmaningar i världen efter 1945. Internationella samarbeten för fred och säkerhet. Drivkrafter bakom och konsekvenser av globalisering och migration.
  • Historiska källor som berättar om levnadsvillkoren för barn, kvinnor och män.
  • Undersökning av en historisk frågeställning med utgångspunkt i historiska källor. Hur en undersökning utifrån en historisk fråga och relevanta källor kan sammanställas och presenteras.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar vissa kunskaper om några viktiga händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder.

Eleven för mycket enkla resonemang om levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under några tidsperioder.

Eleven använder historiska källor och för mycket enkla resonemang om källornas användbarhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar kunskaper om några viktiga händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder.

Eleven för enkla resonemang om levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under några tidsperioder.

Eleven använder historiska källor och för enkla resonemang om källornas användbarhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar goda kunskaper om några viktiga händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder.

Eleven för utvecklade resonemang om levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under några tidsperioder.

Eleven använder historiska källor och för utvecklade resonemang om källornas användbarhet.


GÄLLANDE VERSION