GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Handel

Ämne - Handel

Handel finns i många olika branscher och former och är en länk mellan tillverkare och konsument. Handel bedrivs både lokalt och globalt samt i såväl digitala som fysiska kanaler. Ämnet handel omfattar handels- och tjänstesektorns roll och funktioner samt försäljning och varuhantering.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet handel ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om handels- och tjänstesektorns roll och funktion i samhället samt förmåga att utföra arbetsuppgifter inom handel. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om affärsidéer och hållbar handel. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och tilltro till den egna förmågan samt skapa förutsättningar för ett livslångt lärande inom området. Dessutom ska eleverna ges tillfälle att reflektera över och kommunicera om innebörden av ett demokratiskt, etiskt, jämställt och respektfullt förhållningssätt i mötet med andra.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om material, utrustning och metoder som används inom handel med varor och tjänster. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om ergonomi och arbetsmiljö samt om lagar och andra bestämmelser inom handelsområdet.

Praktiskt arbete, fältstudier och ett problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att reflektera över och kommunicera om arbetsmiljöfrågor inom handels- och tjänstesektorn.

Undervisningen i ämnet handel ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om handel med varor och tjänster.
  • Förmåga att använda relevant teknik och annan utrustning.
  • Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom handel på ett säkert sätt.

Nivåer i ämnet handel

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: HADE1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet handel på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Översiktligt om olika branscher inom handels- och tjänstesektorn.
  • Olika former av försäljning av varor och tjänster, till exempel digital butik, fysisk butik och torghandel.
  • Översiktligt om affärsidéer och servicekoncept inom olika branscher.
  • Användning av digital teknik, tekniska hjälpmedel och utrustning i enkla sammanhang inom handel.
  • Arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Introduktion till arbetsmiljö och säkerhet.
  • Grundläggande om insatser och agerande vid första hjälpen.
  • Introduktion till hållbar handel.

Nivå 2, 100 poäng

Nivåkod: HADE2N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet handel på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika branscher inom handels- och tjänstesektorn.
  • Butiksprofiler, sortiment och produktkunskap.
  • Affärsidéer och servicekoncept inom olika branscher.
  • Hur utrustning inom handel används.
  • Arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn, till exempel säljfrämjande åtgärder.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Arbetsmiljö och säkerhet inom handel.
  • Arbetsuppgifter inom hållbar handel, till exempel källsortering och återvinning.

Nivå 3, 100 poäng

Nivåkod: HADE3N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet handel på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Fördjupning om olika branscher inom handels- och tjänstesektorn.
  • Hur utrustning inom handel kan användas på ett situationsanpassat sätt.
  • Arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn, till exempel reklamationer.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förebyggande arbete avseende arbetsmiljö och säkerhet.
  • Social, ekonomisk och miljömässig hållbar utveckling inom handel, till exempel miljömärkningar och rättvisemärkningar.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar vissa kunskaper om olika branscher inom handels- och tjänstesektorn.

Eleven använder med viss säkerhet relevant teknik och utrustning.

Eleven utför arbetsuppgifter inom handel med viss säkerhet. Eleven arbetar på ett säkert sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar kunskaper om olika branscher inom handels- och tjänstesektorn.

Eleven använder med säkerhet relevant teknik och utrustning.

Eleven utför arbetsuppgifter inom handel med säkerhet. Eleven arbetar på ett säkert sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar goda kunskaper om olika branscher inom handels- och tjänstesektorn.

Eleven använder med god säkerhet relevant teknik och utrustning.

Eleven utför arbetsuppgifter inom handel med god säkerhet. Eleven arbetar på ett säkert sätt.


GÄLLANDE VERSION