Motorik
Kursplan - Motorik
I ämnesområdet motorik ingår idrott och hälsa. Rörelse och hälsofrämjande levnadsvanor är grundläggande för människors välbefinnande. Positiva upplevelser av idrott, rörelseaktiviteter och natur- och utevistelser under uppväxtåren har stor betydelse för om vi blir fysiskt aktiva genom livet. Genom rörelse skapas förutsättningar för nya erfarenheter och nytt lärande. I den motoriska utvecklingen samverkar kropp, känslor och sinnen vilket främjar självständigheten och hälsan.
Syfte
Undervisningen inom ämnesområdet motorik ska syfta till att eleverna utvecklar allsidiga rörelseförmågor och intresse för att vara fysiskt aktiva och vistas i naturen. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar en god kroppsuppfattning och tilltro till sin egen fysiska förmåga. Undervisningen ska vara utformad så att alla elever kontinuerligt kan delta i aktiviteterna och ge dem förutsättningar att delta i andra rörelseaktiviteter i skolan. Eleverna ska få möta olika slags aktiviteter i varierande miljöer och sammanhang samt ges möjligheter att utveckla sin samarbetsförmåga och sin respekt för andra.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla förmågan att genomföra aktiviteter inom friluftsliv och utevistelse. De ska ges förutsättningar att vistas utomhus och i naturen under olika årstider samt utveckla förståelse för värdet av friluftsliv.
Undervisningen ska ge eleverna möjligheter att utveckla kunskaper om hur rörelse påverkar den fysiska förmågan och hälsan. På så sätt får eleverna förutsättningar att utveckla goda levnadsvanor i syfte att kunna påverka sin hälsa genom livet. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjligheter att använda ämnesområdets ord och begrepp för att kommunicera om aktiviteter, hälsa och levnadsvanor. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om risker och säkerhet vid fysiska aktiviteter och kunskaper i att agera i nödsituationer.
Undervisningen inom ämnesområdet motorik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
- förmåga att röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang och att förflytta sig i vatten,
- förmåga att genomföra aktiviteter inom friluftsliv och utevistelse under olika förhållanden, och
- förmåga att reflektera över rörelse och hälsa samt att hantera risker och nödsituationer.
Centralt innehåll
I årskurs 1–3
Rörelse
- Grundläggande motoriska rörelser, med och utan redskap.
- Finmotoriska rörelser.
- Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
- Enkla danser och rörelser till musik.
- Rörelser i vatten och vattenvana.
Friluftsliv och utevistelse
- Att utforska och orientera sig i närmiljön. Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.
- Natur- och utevistelser. Allemansrättens grunder.
Hälsa och levnadsvanor
- Kommunikation om upplevelser av olika aktiviteter.
- Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.
Kriterier för bedömning av kunskaper
Kriterier för bedömning av grundläggande kunskaper i slutet av årskurs 9 (efter elevens förutsättningar)
Eleven deltar i att genomföra rörelseaktiviteter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika fysiska sammanhang. Eleven deltar i att genomföra vattenvaneaktiviteter.
Eleven deltar i att genomföra aktiviteter inom friluftsliv och utevistelse i olika miljöer och under olika förhållanden.
Eleven deltar i kommunikation om rörelse och hälsa. Eleven deltar i att hantera risker och nödsituationer.
Kriterier för bedömning av fördjupade kunskaper i slutet av årskurs 9 (efter elevens förutsättningar)
Eleven genomför rörelseaktiviteter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika fysiska sammanhang. Eleven genomför vattenvaneaktiviteter och förflyttar sig i vatten.
Eleven genomför aktiviteter inom friluftsliv och utevistelse i olika miljöer och under olika förhållanden.
Eleven kommunicerar om rörelse och hälsa. Eleven hanterar risker och nödsituationer.