Estetisk verksamhet
Kursplan - Estetisk verksamhet
I ämnesområdet estetisk verksamhet ingår bild, musik och slöjd. Dessa estetiska uttrycksformer är viktiga för människors sätt att tänka, lära och uppleva sig själva och omvärlden. Genom att skapa och uppleva bilder, musik och slöjdföremål kan människor bearbeta intryck samt utveckla sin kreativitet, nyfikenhet och identitet. Att få kunskaper om och kunna arbeta praktiskt med olika estetiska uttrycksformer ökar möjligheterna att vara delaktig i samhällets kulturliv. Det stärker också tilltron till den egna skapande och problemlösande förmågan.
Syfte
Undervisningen inom ämnesområdet estetisk verksamhet ska syfta till att eleverna utvecklar kreativitet och intresse för att skapa och uttrycka sig med bild, musik och slöjd. I en process där sinnesupplevelse, tanke och handling samverkar ska eleverna ges förutsättningar att utveckla självständighet och tilltro till den egna skapande förmågan. Undervisningen ska stärka elevernas förmåga att uppleva, reflektera över och kommunicera om olika estetiska uttryck samt använda ämnesområdets ord och begrepp. Eleverna ska också få möta och inspireras av estetiska uttryck från olika kulturer och tidsperioder samt ges möjligheter att ta del av samhällets kulturella utbud.
I undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla förmågan att skapa bilder med olika metoder, material och uttrycksformer. Eleverna ska också ges möjligheter att uttrycka budskap genom bilder samt reflektera över bilder de möter.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmågan att använda röst, rörelse, musikinstrument och digitala verktyg. Eleverna ska också ges möjligheter att musicera samt skapa och uppleva musik, för att på så sätt kunna delta i musikaliska sammanhang och uttrycka idéer i musikalisk form.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmågan att formge och framställa föremål genom att arbeta med slöjdens olika material, verktyg och hantverkstekniker. Eleverna ska också ges möjligheter att undersöka, experimentera och utveckla idéer samt kommunicera om arbetsprocessen och resultatet.
Undervisningen inom ämnesområdet estetisk verksamhet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
- förmåga att skapa och reflektera över bilder,
- förmåga att musicera och skapa musik, och
- förmåga att formge och framställa slöjdföremål i olika material.
Centralt innehåll
I årskurs 1–3
Bildframställning och bildanalys
- Framställning av berättande bilder.
- Teckning, måleri, modellering och återanvändning av bilder.
- Fotografering och överföring av bilder med hjälp av digitala verktyg.
- Några verktyg och material för bildframställning, hur de benämns och hur de används.
- Etiska frågor som kan uppstå vid framställning och användning av bilder i olika sammanhang.
- Samtida och historiska bilder och vad bilderna berättar.
Musicerande och musikskapande
- Sång och spel i olika former.
- Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument.
- Gestaltning av sånger och berättelser, till exempel med ljud, rörelse och drama.
- Några musikaliska byggstenar, till exempel puls, tempo och dynamik.
- Associationer i form av tankar, känslor och inre bilder som uppkommer genom musikupplevelser.
Slöjdens material, hantverkstekniker och arbetsprocesser
- Metall, textil och trä. Undersökande av olika materials egenskaper.
- Några verktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några enkla former av hantverkstekniker samt begrepp som används i samband med dessa.
- Introduktion till slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och kommunikation om arbetsprocessen.
- Bilder, föremål och andra inspirationskällor för det egna skapandet.
Kriterier för bedömning av kunskaper
Kriterier för bedömning av grundläggande kunskaper i slutet av årskurs 9 (efter elevens förutsättningar)
Eleven deltar i att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material. Dessutom deltar eleven i kommunikation om vad bilder berättar.
Eleven deltar i musicerande med sång och spel i olika former. Dessutom deltar eleven i att uttrycka tankar och idéer genom musikaliskt skapande.
Eleven deltar i att formge och framställa slöjdföremål i olika material och med olika verktyg och hantverkstekniker. Dessutom deltar eleven i kommunikation om överväganden i arbetsprocessen.
Kriterier för bedömning av fördjupade kunskaper i slutet av årskurs 9 (efter elevens förutsättningar)
Eleven skapar bilder med olika tekniker, verktyg och material. Dessutom kommunicerar eleven om vad bilder berättar.
Eleven musicerar med sång och spel i olika former. Dessutom uttrycker eleven tankar och idéer genom musikaliskt skapande.
Eleven formger och framställer föremål i olika material och med olika verktyg och hantverkstekniker. Dessutom kommunicerar eleven om överväganden i arbetsprocessen.