Ämne - Geografi
Ämne - Geografi
Ämnet geografi behandlar människors livsmiljöer, naturmiljöer och samhällen samt miljöförändringar i olika delar av världen över tid. I ämnet behandlas frågor om hållbar utveckling. Ämnet behandlar också människans behov av att upptäcka och förstå sin omvärld samt att kunna orientera sig i den.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet geografi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om jorden och om olika geografiska förhållanden, mönster och processer lokalt, regionalt och globalt.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om klimatförändringar, sårbarhet och naturresurser i jordens varierande livsmiljöer samt om hur resurser används och fördelas. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att reflektera över lösningar på vår tids och framtidens globala utmaningar utifrån olika perspektiv på hållbar utveckling.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att använda olika typer av kartor och genomföra fältstudier för att samla in och tolka rumsliga och geografiska data. På så sätt kan eleverna utveckla tilltro till sin förmåga att orientera sig i världen. Eleverna ska också få möjlighet att kommunicera om sina iakttagelser med ämnesspecifika begrepp.
Undervisningen i ämnet geografi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer.
- Kunskaper om klimatförändring, hållbar utveckling och resursanvändning.
- Förmåga att använda kartor och andra geografiska verktyg för att orientera sig i omvärlden.
Nivåer i ämnet geografi
- Nivå 1, 100 poäng, som bygger på de kunskaper anpassade grundskolan ger eller motsvarande.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet geografi på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Geografiska förhållanden, mönster och processer
- Några natur- och kulturlandskap och processer som har format dem över tid, till exempel endogena och exogena processer.
- Några olika naturresurser, var de finns och deras betydelse för människor.
- Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt rumslig fördelning mellan stad och land i någon del av världen.
Hållbar utveckling
- Klimatförändringar och människans påverkan på klimatet samt klimatförändringarnas konsekvenser i olika delar av världen.
- Hur människors användning av naturresurser påverkar landskapet och människors livsmiljöer.
Geografiska källor och verktyg
- Kartor och andra geografiska källor och verktyg, till exempel geografiska informationssystem (GIS).
- Fältstudier av natur- och kulturlandskap.
Nivå 2, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet geografi på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
Geografiska förhållanden, mönster och processer
- Fördjupning i natur- och kulturlandskap samt processer som har format landskapet.
- Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om användning av vatten och mark.
- Orsaker till och konsekvenser av befolkningsfördelning, migration och urbanisering.
Hållbar utveckling
- Orsaker till och konsekvenser av klimatförändringar, resursfördelning, fattigdom och ohälsa. Åtgärder på individ- och samhällsnivå som kan främja hållbar utveckling.
Geografiska källor och verktyg
- Kartor och andra geografiska källor och verktyg, till exempel geografiska informationssystem (GIS).
- Fältstudier av natur- och kulturlandskap.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven visar vissa kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer.
Eleven visar vissa kunskaper om klimatförändring, hållbar utveckling och resursanvändning.
Eleven undersöker omvärlden och använder med viss säkerhet kartor och andra geografiska verktyg.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer.
Eleven visar kunskaper om klimatförändring, hållbar utveckling och resursanvändning.
Eleven undersöker omvärlden och använder med säkerhet kartor och andra geografiska verktyg.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar goda kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer.
Eleven visar goda kunskaper om klimatförändring, hållbar utveckling och resursanvändning.
Eleven undersöker omvärlden och använder med god säkerhet kartor och andra geografiska verktyg.