Ämne - Fotografisk bild
Ämne - Fotografisk bild
Ämnet fotografisk bild behandlar den fotografiska bildens funktion och användningsområden i olika sammanhang. Ämnet handlar om hur fotografiska bilder skapas, kommunicerar och tolkas samt deras betydelse som kulturbärare i samhället. I ämnet behandlas den fotografiska bildens estetik, villkoren för bildpublicering och fotografiets historia.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet fotografisk bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om fotografiska bilders funktion och användningsområden samt förmåga att fotografera. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika typer av fotografiska bilder och deras budskap samt om fotografiets historiska utveckling. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att på olika sätt uttrycka sig i fotografiska bilder, till exempel genom val av motiv, komposition, ljushet, mörkhet, färg och kontrast. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder kommunicerar budskap samt förmåga att tolka egna och andras bilder.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om tekniker och material för framställning av fotografiska bilder samt förmåga att framställa fotografiska bilder med hjälp av olika tekniker och material. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta kreativt och idérikt samt med ett personligt uttryck. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att samtala om bilder och skapandeprocessen med hjälp av ämnesspecifika begrepp.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att reflektera över etiska frågeställningar i samband med bildframställning. Den visuella gestaltningen ska omfatta en mångfald av arbetsmetoder inom fotografisk bildframställning.
Undervisningen i ämnet fotografisk bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om den fotografiska bildens funktion och användningsområden.
- Förmåga att tolka olika typer av fotografiska bilder och deras budskap.
- Förmåga att fotografera och framställa fotografiska bilder med olika tekniker och material.
Nivåer i ämnet fotografisk bild
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet fotografisk bild på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika typer av fotografiska bilder.
- Fotografiska bilders användningsområden i vardagen och hur de kan förmedla budskap.
- Sambanden mellan bildens innehåll och form.
- Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel, till exempel komposition, ljussättning och kontrast.
- Hur en känsla, en tanke, en idé eller ett budskap kan omsättas i fotografisk bild.
- Samtal om och tolkning av bilders budskap.
- Grundläggande ämnesspecifika begrepp, till exempel objektiv och blixt.
- Metoder för fotografering.
- Kamerateknik i samband med olika typer av motivval.
- Fotografering i olika typer av ljus och med olika ljussättningar.
- De fotografiska materialens egenskaper och användningsområden.
- Enklare bildbehandling med hjälp av programvaror.
- Olika metoder för att ta fram bilder för visning.
- Lagar och andra bestämmelser inom området samt etiskt förhållningssätt vid fotografering, bildframställning och publicering i olika medier.
Nivå 2, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet fotografisk bild på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika typer av fotografiska bilder.
- Några fotografiska genrer förr och nu, till exempel dokumentärfotografi, porträttfotografi och naturfotografi.
- Fotografiska bilders yrkesmässiga användningsområden och hur de kan förmedla budskap.
- Sambandet mellan bildens innehåll och form samt samverkan mellan bild och text.
- Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel, till exempel komposition, ljussättning och kontrast.
- Hur en känsla, tanke, idé eller ett budskap kan omsättas i en fotografisk bild.
- Tolkning av den fotografiska bildens budskap utifrån olika perspektiv, till exempel genus, etnicitet och ålder.
- Ämnesspecifika begrepp i samtal om fotografiska bilder, till exempel ljus och skärpa.
- Metoder för fotografering.
- Kamerateknik i samband med olika typer av motivval.
- Ljussättning i och utanför studio samt olika ljuskällors egenskaper.
- De fotografiska materialens egenskaper och användningsområden.
- Bildbehandling med hjälp av programvaror. Bildformat, dokumentstorlek, bildupplösning och lagring av bilder.
- Olika metoder för att ta fram bilder på papper och för visning i olika medier.
- Lagar och andra bestämmelser inom området samt etiskt förhållningssätt vid fotografering, bildframställning och publicering i olika medier.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven beskriver på ett mycket enkelt sätt den fotografiska bildens funktion och användningsområden.
Eleven gör mycket enkla tolkningar av olika typer av fotografiska bilder och deras budskap.
Eleven fotograferar och framställer med viss säkerhet fotografiska bilder.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver på ett enkelt sätt den fotografiska bildens funktion och användningsområden.
Eleven gör enkla tolkningar av olika typer av fotografiska bilder och deras budskap.
Eleven fotograferar och framställer med säkerhet fotografiska bilder.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt den fotografiska bildens funktion och användningsområden.
Eleven gör utvecklade tolkningar av olika typer av fotografiska bilder och deras budskap.
Eleven fotograferar och framställer med god säkerhet fotografiska bilder.