Ämne - Modersmål - finska som andraspråk (fortsättning)
Ämne - Modersmål – finska som andraspråk (fortsättning)
Språket är människans främsta redskap för reflektion, kommunikation och kunskapsutveckling. Genom språket kan människan uttrycka sin personlighet och med hjälp av skönlitteratur, sakprosa och andra medier lär människan känna sin omvärld, sina medmänniskor och sig själv.
Sverigefinnarna är en nationell minoritet och finska är ett nationellt minoritetsspråk i Sverige. De nationella minoriteterna och minoritetsspråken har funnits under mycket lång tid i det geografiska område som i dag utgör Sverige och de nationella minoriteternas språk och kultur är en värdefull del av den kulturella mångfalden och det gemensamma kulturarvet. För att de nationella minoriteternas språk och kultur ska leva vidare in i framtiden är det viktigt att skydda och främja dem. Kunskaper i språket och om minoritetens kultur och historia ger möjligheter att använda språket samt att utveckla en egen kulturell identitet.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet modersmål – finska som andraspråk (fortsättning) ska syfta till att eleverna utvecklar språkkunskaper så att de kan, vill och vågar använda finska i olika sammanhang. Undervisningen ska i möjligaste mån bedrivas på finska och bidra till att eleverna, genom att använda finska i funktionella och meningsfulla sammanhang, utvecklar sin kommunikativa förmåga.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av finska i tal och skrift. Därför ska eleverna få möta talad och skriven finska och få sätta innehållet i relation till egna erfarenheter och kunskaper. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att, i första hand muntligt, formulera sig och samspela med andra.
Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på språk och kultur samt ge dem möjlighet att stärka sin flerspråkighet och sin kulturella identitet. Därför ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om sverigefinsk kultur. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar en språklig medvetenhet samt strategier för hur den kan lära sig språk i och utanför undervisningen. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av nationella minoriteters fri- och rättigheter enligt lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av hur finskan kan främjas och utvecklas i en flerspråkig kontext samt av språkets funktion för kommunikation, tänkande och lärande.
Undervisningen i ämnet modersmål – finska som andraspråk (fortsättning) ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förståelse av talad finska.
- Förmåga att kommunicera på finska.
- Förmåga att läsa enkla texter på finska.
- Kunskaper om sverigefinsk kultur.
Nivåer i ämnet modersmål – finska som andraspråk (fortsättning)
- Nivå 1, 100 poäng, som bygger på de kunskaper anpassade grundskolan ger eller motsvarande eller nivå 2 i ämnet modersmål – finska som andraspråk (nybörjare).
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet modersmål – finska som andraspråk (fortsättning) på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Hörförståelse. Tydligt talad, enkel finska, i lugnt tempo.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet i talad finska.
- Strategier för att bidra till och underlätta samtal, däribland omformuleringar, gester, frågor och stödjande fraser.
- Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i talad finska i olika situationer samt hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.
- Uttal, ord, fraser och grammatiska strukturer i texter och tal som eleven möter samt i egen produktion och interaktion.
- Muntlig framställning, däribland enkla presentationer, meddelanden och beskrivningar samt samtal om bekanta ämnesområden, vardagliga situationer och intressen.
- Hur eleverna i egen produktion och interaktion kan uttrycka sig sammanhängande samt med tydlighet och variation.
- Skriftlig framställning, däribland enkla meddelanden, berättelser och beskrivningar.
- Strategier för att läsa och samtala om texter.
- Läsning av, och samtal om, korta och enkla texter på finska, däribland berättelser.
- Sveriges nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk. Nationella minoriteters fri- och rättigheter enligt språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk.
- Sverigefinsk kultur, till exempel traditioner.
- Estetiska uttryck inom sverigefinsk kultur, till exempel inom konst och musik.
Nivå 2, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet modersmål – finska som andraspråk (fortsättning) på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Hörförståelse. Tydligt talad, enkel finska, i lugnt tempo.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet i talad finska.
- Strategier för att bidra till och underlätta samtal, däribland omformuleringar, gester, frågor och stödjande fraser.
- Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i talad finska i olika situationer samt hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.
- Uttal, ord, fraser och grammatiska strukturer i texter och tal som eleven möter samt i egen produktion och interaktion.
- Muntlig framställning, däribland presentationer, meddelanden, instruktioner och beskrivningar samt samtal om bekanta ämnesområden, vardagliga situationer, intressen, händelser och händelseförlopp.
- Hur eleverna i egen produktion och interaktion kan uttrycka sig sammanhängande samt med tydlighet och variation.
- Skriftlig framställning, däribland meddelanden, berättelser och beskrivningar.
- Strategier för att läsa och samtala om texter.
- Läsning av, och samtal om, enkla texter på finska, däribland berättelser.
- Språklagen och lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Språkbytesprocessen och dess konsekvenser samt orsaker till behovet av revitalisering av de nationella minoritetsspråken.
- Sverigefinsk kultur, historiskt och i nutid. Jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
- Estetiska uttryck inom sverigefinsk kultur och några sverigefinska kulturutövare.
- Några skönlitterära verk på finska och deras författare.
- Nedslag i sverigefinnarnas historia.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven förstår några vanliga ord och enkla fraser i tydligt talad, enkel finska i lugnt tempo.
Eleven uttrycker sig enkelt och i någon mån begripligt med enstaka ord och fraser på finska i muntliga framställningar av olika slag och i muntlig interaktion. Eleven uttrycker sig på ett enkelt och i någon mån fungerande sätt på finska i skriftliga framställningar av olika slag.
Eleven förstår några vanliga ord och enkla fraser i enkla texter på finska.
Eleven visar vissa kunskaper om sverigefinsk kultur.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven förstår vanliga ord och fraser i tydligt talad, enkel finska i lugnt tempo.
Eleven uttrycker sig enkelt och begripligt med ord och fraser på finska i muntliga framställningar av olika slag och i muntlig interaktion. Eleven uttrycker sig på ett enkelt och i huvudsak fungerande sätt på finska i skriftliga framställningar av olika slag.
Eleven förstår vanliga ord och fraser i enkla texter på finska.
Eleven visar kunskaper om sverigefinsk kultur.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven förstår huvudsakligt innehåll i tydligt talad, enkel finska i lugnt tempo.
Eleven uttrycker sig enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar på finska i muntliga framställningar av olika slag och i muntlig interaktion. Eleven uttrycker sig på ett enkelt och fungerande sätt på finska i skriftliga framställningar av olika slag.
Eleven förstår huvudsakligt innehåll i enkla texter på finska.
Eleven visar goda kunskaper om sverigefinsk kultur.