Ämne - Fastighetsunderhåll inom naturbruk
Ämne - Fastighetsunderhåll inom naturbruk
Ämnet fastighetsunderhåll inom naturbruk behandlar underhåll av naturbrukets byggnader samt användning och skötsel av byggnadernas tekniska utrustning. Väl fungerande byggnader och anläggningar bidrar till människors och djurs välbefinnande samt till en effektiv produktion med hög kvalitet. I ämnet behandlas allt från enklare lagerbyggnader, maskinhallar och anläggningar till högteknologiskt utrustade specialbyggnader, till exempel djurstallar och växthus.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet fastighetsunderhåll inom naturbruk ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra underhållsarbeten på byggnader och anläggningar inom naturbruk. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om byggmaterial, verktyg och arbetsteknik. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att följa instruktioner och genomföra arbetsuppgifter inom fastighetsunderhåll på ett ändamålsenligt och säkert sätt. Dessutom ska eleverna ges möjlighet utveckla förmåga att använda teknisk utrustning och digitala system som förekommer inom området.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av sambandet mellan regelbundet och systematiskt underhåll och långsiktig hållbarhet ur ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta ergonomiskt och att ta hänsyn till miljön. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att pröva olika tillvägagångssätt och lösa problem. Eleverna ska därigenom ges möjlighet att utveckla tilltro till den egna förmågan att nå uppsatta mål.
Praktiskt arbete, övningar och fältstudier ska ingå i undervisningen. Inom ramen för detta ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett fackspråk samt förmåga att följa ritningar, hantera material och använda verktyg, maskiner och redskap på ett säkert och ergonomiskt sätt.
Undervisningen i ämnet fastighetsunderhåll inom naturbruk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika byggmaterials egenskaper, funktion och användning.
- Förmåga att genomföra underhållsarbete på byggnader och anläggningar inom naturbruk.
- Förmåga att hantera verktyg och maskiner som används i samband med underhållsarbeten.
- Förmåga att använda teknisk utrustning och digitala system.
- Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt.
Nivåer i ämnet fastighetsunderhåll inom naturbruk
- Nivå 1, 100 poäng, som bygger på nivå 1 i ämnet naturbruk.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet fastighetsunderhåll inom naturbruk på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Byggteknisk grund
- Olika byggmaterial samt deras egenskaper, funktion och användningsområden.
- Byggnaders och byggmaterials underhåll.
- Enkla byggnadskonstruktioner.
Arbetsuppgifter
- Läsning av ritningar och instruktioner.
- Enklare byggnadsunderhåll, till exempel putsning och målning, rensning av hängrännor och åtgärdande av rötskador.
- Yrkesmässig arbetsteknik inom olika typer av underhållsarbeten.
- Hantering av byggmaterial vid transport och lagring.
- Användning och vård av verktyg, maskiner och redskap för olika arbetsuppgifter.
- Användning av teknisk utrustning och digitala system, till exempel klimatkontroll, bevattningssystem och belysningssystem.
- Avfallsförebyggande åtgärder och materialåtervinning samt hantering av byggavfall.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi i samband med aktuella arbetsuppgifter.
- Arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med byggnadsunderhåll.
- Brandförebyggande åtgärder.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven redogör mycket enkelt för vanligt förekommande byggmaterials egenskaper, funktion och användningsområden.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför underhållsarbete på byggnader och anläggningar med viss säkerhet.
Eleven hanterar verktyg och maskiner med visst handlag.
Eleven använder med viss säkerhet teknisk utrustning och digitala system.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör enkelt för vanligt förekommande byggmaterials egenskaper, funktion och användningsområden.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför underhållsarbete på byggnader och anläggningar med säkerhet.
Eleven hanterar verktyg och maskiner med relativt gott handlag.
Eleven använder med säkerhet teknisk utrustning och digitala system.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utvecklat för vanligt förekommande byggmaterials egenskaper, funktion och användningsområden.
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför underhållsarbete på byggnader och anläggningar med god säkerhet.
Eleven hanterar verktyg och maskiner med gott handlag.
Eleven använder med god säkerhet teknisk utrustning och digitala system.
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt.