GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Eurytmi

Ämne - Eurytmi

Ämnet eurytmi är en rörelsekonst som engagerar hela människan och är till sin karaktär konstnärligt. Ämnet behandlar eurytmiska grundelement, olika former av gestaltning samt integration mellan utövare och material. Eurytmi är ett ämne inom waldorfpedagogiken som tar sin utgångspunkt i egna iakttagelser och reflektioner. Ämnet behandlar det konstnärliga arbetet utifrån såväl utövarens och koreografens som publikens perspektiv.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet eurytmi ska syfta till att eleverna utvecklar estetisk sensibilitet för den egna kroppsrörelsen. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar lyhördhet för estetisk gestaltning av språkliga och musikaliska element. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att gestalta språk och musik i relation till rörelse och konstnärligt uttryckssätt. Det innebär tolkning, improvisation, komposition och scenisk kunskap i olika genrer och sammanhang i relation till publik. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i eurytmi bidra till ett rikt kulturliv i samhället.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att göra iakttagelser i syfte att variera det egna uttrycket för språkliga och musikaliska grundelement och sammanhang. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att uttrycka idéer och känslor samt att delta i och utveckla konstnärliga projekt och olika former av sceniska uttryck, presentationer och produktioner. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att samarbeta och interagera med andra i det sceniska arbetet.

Utforskande, reflekterande och problemlösande arbetsmetoder är väsentliga i ämnet och ska därför ingå i undervisningen. En del av den konstnärliga processen består av reflektion och tolkning. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att reflektera över och tolka egna och andras gestaltningar.

Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av eurytmins ursprung och utveckling samt eurytmisters yrkesroller och funktioner. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att reflektera över och samtala om etiska frågor med betoning på en arbetsmiljö som genomsyras av jämställdhet, trygghet och tillit.

Undervisningen i ämnet eurytmi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att gestalta språk och musik i relation till rörelse.
  • Förmåga att gestalta rörelser och gester för att uttrycka idéer och känslor.
  • Förmåga att reflektera över gestaltningar och rörelseuttryck.
  • Kunskaper om eurytmi.

Nivåer i ämnet eurytmi

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: EURT1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet eurytmi på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Introduktion till den egna rörelseförmågan i relation till språkliga och musikaliska rörelser och gester.
  • Introduktion till eurytmins olika uttryck i musik, till exempel dur och moll, takt, rytm och melodi.
  • Arbete med texter och deras grammatiska strukturer. Arbete med talorganen och talet samt klang, ton och hörsel.
  • Några olika gestaltningstekniker.
  • Koreografiskt arbete och de olika delarna i arbetsprocessen i samband med eurytmiska gestaltningar.
  • Samarbete, interaktion och kommunikation.
  • Egna upplevelser i samband med rörelse och gestaltning.
  • Etiska frågor i samband med eurytmi.
  • Eurytmins grundelement och begrepp.

Nivå 2, 100 poäng

Nivåkod: EURT2N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet eurytmi på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Undersökande av den egna rörelseförmågan i relation till språkliga och musikaliska rörelser och gester.
  • Tonarter och intervaller, harmoni och dissonans.
  • Arbete med texter och deras grammatiska strukturer. Metrik, rim och assonans.
  • Övningar för koordination och rumsuppfattning.
  • Samarbete, interaktion och kommunikation i samband med arbetsprocesser och koreografi.
  • Scenisk framställning för att kommunicera med en publik.
  • Egna idéer, intentioner och iakttagelser samt hur de kan komma till uttryck i den skapande arbetsprocessen.
  • Etiska frågor i samband med eurytmi.
  • Eurytmiska yrkesroller och funktioner.
  • Eurytmins ursprung.

Nivå 3, 100 poäng

Nivåkod: EURT3N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet eurytmi på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Fördjupning av gestaltning med rörelse och gester.
  • Kreativt arbete i samband med multimodala uttryck.
  • Spatial orientering i ett ömsesidigt rörelseflöde.
  • Fördjupning i scenisk framställning.
  • Samarbete, interaktion och kommunikation i samband med sceniska arbetsprocesser.
  • Kommunikation med publik.
  • Reflektion av den egna rörelseförmågan och scenisk framställning.
  • Etiska frågor i samband med eurytmi.
  • Eurytmins utveckling samt dess yrkesroller och funktioner.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven gestaltar på ett delvis fungerande sätt språk och musik i relation till rörelse.

Eleven gestaltar rörelser och gester som uttrycker idéer och känslor med viss säkerhet.

Eleven reflekterar över gestaltningar och rörelseuttryck på ett mycket enkelt sätt.

Eleven visar vissa kunskaper om eurytmi.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven gestaltar på ett i huvudsak fungerande sätt språk och musik i relation till rörelse.

Eleven gestaltar rörelser och gester som uttrycker idéer och känslor med säkerhet.

Eleven reflekterar över gestaltningar och rörelseuttryck på ett enkelt sätt.

Eleven visar kunskaper om eurytmi.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven gestaltar på ett fungerande sätt språk och musik i relation till rörelse.

Eleven gestaltar rörelser och gester som uttrycker idéer och känslor med god säkerhet.

Eleven reflekterar över gestaltningar och rörelseuttryck på ett utvecklat sätt.

Eleven visar goda kunskaper om eurytmi.


GÄLLANDE VERSION