GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Estetisk verksamhet

Ämne - Estetisk verksamhet

Ämnet estetisk verksamhet behandlar olika estetiska uttrycksformer och hur de kan användas för att förmedla tankar, idéer och känslor. I ämnet ingår skapande verksamhet samt kunskaper om olika verksamheter inom det kulturella och estetiska området.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet estetisk verksamhet ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika estetiska uttrycksformer samt förmåga att kommunicera och samverka med andra genom att skapa i olika uttrycksformer. Genom att arbeta med bland annat bild, dans, musik och teater i undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kreativitet, nyfikenhet och skapande förmåga. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i estetiska uttryck bidra till ett rikt kulturliv i samhället.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika estetiska uttrycksformer genom tiderna samt om det nutida samhällets kulturutbud. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om ämnesspecifika begrepp. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att beskriva och tolka olika former av estetiska uttryck.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om estetikens olika betydelser för individen och samhället. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i samtycke och trygghet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta praktiskt med olika former av skapande verksamhet, både på egen hand och tillsammans med andra, för att därigenom utveckla förmåga att kommunicera med estetiska uttryck. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att uppleva och utveckla ett intresse för samhällets kulturutbud.

Undervisningen i ämnet estetisk verksamhet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att genom skapande arbete kommunicera tankar, idéer och känslor.
  • Förmåga att beskriva och tolka olika estetiska uttryck.
  • Kunskaper om estetiska och kulturella verksamheters betydelse för individen och samhället.

Nivåer i ämnet estetisk verksamhet

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: ESTT1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet estetisk verksamhet på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Tekniker och metoder vid skapande verksamhet inom olika estetiska uttrycksformer, till exempel dans, bild, musik och teater.
  • Hur tankar, idéer och känslor kan kommuniceras i estetiska uttryck.
  • Arbetsgången i den skapande processen, från idé till färdigt resultat.
  • Några olika stilar och genrer inom estetiska uttrycksformer samt vad som kännetecknar dessa.
  • Centrala begrepp som används inom de estetiska uttrycksformerna.
  • De estetiska uttrycksformernas betydelse för individ och samhälle.
  • Olika kulturverksamheter i närområdet, kopplade till bild, dans, musik och teater samt deras betydelse för individ och samhälle.
  • Olika estetiska uttryck i det offentliga rummet.
  • Orientering om hur olika kulturella verksamheter styrs av lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel upphovsrättslagen.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven gestaltar på ett delvis fungerande sätt estetiska uttryck som kommunicerar tankar, idéer och känslor. I arbetet använder eleven relevanta tekniker och metoder med viss säkerhet.

Eleven beskriver och tolkar på ett mycket enkelt sätt olika estetiska uttryck.

Eleven visar vissa kunskaper om estetiska uttrycksformers betydelse för individen och samhället.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven gestaltar på ett i huvudsak fungerande sätt estetiska uttryck som kommunicerar tankar, idéer och känslor. I arbetet använder eleven relevanta tekniker och metoder med säkerhet.

Eleven beskriver och tolkar på ett enkelt sätt olika estetiska uttryck.

Eleven visar kunskaper om estetiska uttrycksformers betydelse för individen och samhället.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven gestaltar på ett fungerande sätt estetiska uttryck som kommunicerar tankar, idéer och känslor. I arbetet använder eleven relevanta tekniker och metoder med god säkerhet.

Eleven beskriver och tolkar på ett utvecklat sätt olika estetiska uttryck.

Eleven visar goda kunskaper om estetiska uttrycksformers betydelse för individen och samhället.


GÄLLANDE VERSION