Ämne - Entreprenörskap
Ämne - Entreprenörskap
Entreprenörskap, ansvarsfullt företagande och innovationstänkande har betydelse för samhällets utveckling och välstånd. Ämnet handlar om metoder och förhållningssätt för att omsätta idéer i praktisk verksamhet. I ämnet ingår också kommunikation, samarbete och problemlösning.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet entreprenörskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om entreprenörskapets betydelse för individer, verksamheter och samhälle. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att omsätta idéer i praktisk verksamhet samt utveckla förståelse av hur målinriktade processer kan startas, utformas och genomföras. Undervisningen ska främja elevernas tilltro till sin entreprenöriella förmåga och deras lust att anta utmaningar. Dessutom ska undervisningen stimulera elevernas kunskapssökande, innovationstänkande och kreativitet samt deras intresse för att identifiera och tillvarata möjligheter. Därigenom ska undervisningen också bidra till elevernas personliga utveckling.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet inom entreprenörskap. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av hur idéer och produkter skyddas genom lagar och andra bestämmelser.
Praktiskt arbete och ett problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att reflektera över betydelsen av kommunikation och samarbete för att nå bestämda mål inom en verksamhet.
Undervisningen i ämnet entreprenörskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om entreprenörskapets betydelse för individ, verksamhet och samhälle.
- Förmåga att omsätta idéer i praktisk verksamhet.
Nivåer i ämnet entreprenörskap
- Nivå 1, 100 poäng.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet entreprenörskap på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Entreprenörskapets betydelse för individer och verksamheter samt för samhällets utveckling och välstånd, däribland betydelsen av idéutveckling, uppfinningar och entreprenörer.
- Idéutvecklingsprocesser. Att skapa, värdera, förverkliga, vidareutveckla eller överge idéer inom projektets verksamhetsområde.
- Hur projekt kan genomföras. Att starta, driva och avsluta ett projekt.
- Betydelsen av ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet vid genomförande av projekt.
- Kommunikation och samarbete i samband med problemlösning och projekt.
- Presentationsteknik och hur en idé kan presenteras.
- Dokumentation, uppföljning och utvärdering i samband med projekt.
- Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel bestämmelser om upphovsrätt.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven beskriver på ett mycket enkelt sätt entreprenörskapets betydelse för individ, verksamhet och samhälle.
Eleven upprättar en mycket enkel projektplan med utgångspunkt i en idé och genomför med handledning projektet enligt planen.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver på ett enkelt sätt entreprenörskapets betydelse för individ, verksamhet och samhälle.
Eleven upprättar en enkel projektplan med utgångspunkt i en idé och genomför med handledning projektet enligt planen.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt entreprenörskapets betydelse för individ, verksamhet och samhälle.
Eleven upprättar en utvecklad projektplan med utgångspunkt i en idé och genomför med handledning projektet enligt planen.