GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Engelska

Ämne - Engelska

Det engelska språket omger oss i vardagen och används inom skilda områden som kultur, politik, utbildning och ekonomi. Kunskaper i engelska ökar individens möjligheter att ingå i olika sociala och kulturella sammanhang och att delta i internationellt studie- och arbetsliv. Kunskaper i engelska kan dessutom ge nya perspektiv på omvärlden, ökade möjligheter till kontakter och större förståelse för olika sätt att leva.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet engelska ska syfta till att eleverna utvecklar språk- och omvärldskunskaper så att de kan, vill och vågar använda engelska i olika sammanhang och syften. Undervisningen ska så långt som möjligt bedrivas på engelska och bidra till att eleverna, genom språkanvändning i funktionella och meningsfulla sammanhang, utvecklar en allsidig kommunikativ förmåga.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av engelska i tal och skrift (reception). Därför ska eleverna få möta engelska i tal och skrift av olika slag och få sätta innehållet i relation till egna erfarenheter och kunskaper. Undervisningen ska vidare ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att formulera sig och samspela med andra i tal och skrift (produktion och interaktion). I detta ingår även förmåga att använda olika strategier och verktyg som stöd för kommunikationen.

Undervisningen ska dra nytta av omvärlden som en resurs för kontakter, upplevelser och kunskaper. Eleverna ska på så sätt ges möjlighet att utveckla förståelse av livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella förhållanden i olika sammanhang och delar av världen där engelska används. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på språk och kultur samt ge dem möjlighet att utveckla sin flerspråkighet där kunskaper i olika språk samverkar och stödjer varandra. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar språklig medvetenhet och kunskaper om hur de kan lära sig språk i och utanför undervisningen.

Undervisningen i ämnet engelska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förståelse av engelska i tal och skrift.
  • Förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift.

Nivåer i ämnet engelska

  • Nivå 1, 100 poäng, som bygger på de kunskaper anpassade grundskolan ger eller motsvarande.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: ENGL1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet engelska på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna, som är användbara inom arbetslivet och som är aktuella i samhället.
  • Vardagliga situationer, intressen, personer och platser.
  • Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. Engelska språkets utbredning i världen.

Reception

  • Tydligt talad, enkel engelska, främst i långsamt tempo, och texter, främst korta och enkla, som är instruerande, informerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer. Till exempel dialoger, samtal, intervjuer, notiser och manualer.
  • Berättelser, sånger, dikter och annan fiktion i skriven, talad och dramatiserad form.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse och bilder.
  • Olika sätt att orientera sig i texter och talat språk av olika slag.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal, grammatiska strukturer och stavning, i den engelska som eleverna möter.
  • Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i talat språk och texter i olika situationer.

Produktion och interaktion

  • Samtal och skrivande för kontakt och kommunikation.
  • Enkla presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
  • Strategier för att underlätta samtal, däribland omformuleringar, gester och frågor.
  • Hur eleverna i sin egen produktion och interaktion kan uttrycka sig sammanhängande och med tydlighet. Uttal, ord, fasta språkliga uttryck och grammatiska strukturer i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar.

Nivå 2, 100 poäng

Nivåkod: ENGL2N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet engelska på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Ämnesområden som är välbekanta för eleverna, som är användbara inom arbetslivet och som är aktuella i samhället.
  • Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
  • Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Levnadsvillkor, traditioner samt sociala och kulturella förhållanden i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.

Reception

  • Tydligt talad, enkel engelska, främst i lugnt tempo, och texter, främst enkla, som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande och kontaktskapande, från olika medier. Till exempel dialoger, samtal, intervjuer, manualer och enkla nyheter.
  • Berättelser, sånger, dikter och annan fiktion i skriven, talad och dramatiserad form.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal, ord och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och stavning, i den engelska som eleverna möter.
  • Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.

Produktion och interaktion

  • Samtal, diskussion och skrivande för kontakt och kommunikation.
  • Instruktioner, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
  • Strategier, däribland omformuleringar, frågor och stödjande fraser, för att underlätta samtal och skriftlig interaktion, även digital.
  • Hur eleverna i sin egen produktion och interaktion kan uttrycka sig sammanhängande samt med tydlighet och någon variation. Uttal, ord och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och stavning i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar.

Nivå 3, 100 poäng

Nivåkod: ENGL3N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet engelska på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Aktuella och för eleverna bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv.
  • Åsikter, känslor, erfarenheter samt relationer och etiska frågor.
  • Levnadsvillkor, samhällsfrågor samt sociala, kulturella och historiska förhållanden i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.

Reception

  • Tydligt talad engelska, främst i lugnt tempo, även med inslag av dialektal variation, och texter, främst enkla, från olika medier.
  • Talad engelska och texter som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande, diskuterande och kontaktskapande. Till exempel samtal, intervjuer, nyheter och reportage.
  • Skönlitteratur och annan fiktion i skriven, talad och dramatiserad form, även sånger och dikter.
  • Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll, till exempel genom att repetera, slå upp ord och översiktsläsa.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal, ord och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och satsbyggnad samt stavning, i den engelska som eleverna möter.

Produktion och interaktion

  • Muntlig och skriftlig framställning inom ett fördjupningsområde.
  • Hur eleverna i sin egen produktion och interaktion kan uttrycka sig sammanhängande och med tydlighet och variation. Uttal, ord och fasta språkliga uttryck, grammatiska strukturer och satsbyggnad samt stavning i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i talad engelska i lugnt tempo. Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i enkla texter.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven på ett enkelt och i någon mån fungerande sätt. I skriftliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven på ett enkelt och i någon mån fungerande sätt. I interaktion uttrycker sig eleven på ett enkelt och i någon mån fungerande sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i talad engelska i lugnt tempo. Eleven förstår huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i enkla texter.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven på ett enkelt och i huvudsak fungerande sätt. I skriftliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven på ett enkelt och i huvudsak fungerande sätt. I interaktion uttrycker sig eleven på ett enkelt och i huvudsak fungerande sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i talad engelska i lugnt tempo. Eleven förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i enkla texter.

I muntliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven på ett fungerande sätt. I skriftliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven på ett fungerande sätt. I interaktion uttrycker sig eleven på ett fungerande sätt.


GÄLLANDE VERSION