GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Digitalt skapande

Ämne - Digitalt skapande

Digitala verktyg har en central roll i skapandet och spridningen av konst och kultur. Ämnet digitalt skapande behandlar digitala verktyg för att skapa, gestalta och kommunicera olika former av estetiska uttryck. Ämnet handlar om de tekniker som används inom området samt om hur olika konstnärliga uttryck kan samverka med varandra.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet digitalt skapande ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om digitala verktyg samt förmåga att kreativt skapa, gestalta och kommunicera med hjälp av digital teknik, både enskilt och tillsammans med andra. Det kan handla om att framställa olika former av presentationer, till exempel av en estetisk upplevelse eller en produkt. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hårdvara och programvara för digitalt skapande inom olika estetiska uttryck. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika tekniker samt om hur till exempel bild, ljud och rörelse samverkar i digitala produktioner. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om den digitala skapandeprocessen från idé till färdig produkt samt om hur digitala produktioner sprids. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att med hjälp av ämnesspecifika begrepp samtala om både process och resultat inom digitalt skapande. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utforma och presentera digitala produktioner. Dessutom ska undervisningen behandla lagar och andra bestämmelser inom området.

Undervisningen ska ge eleverna möjligheter att genom sina kunskaper om och färdigheter i digitalt skapande bidra till ett rikt kulturliv i samhället. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och lust att utvecklas inom digitalt skapande. Därför ska undervisningen ha en experimentell och undersökande karaktär och ge eleverna möjlighet att arbeta med kombinationer av olika uttryck, till exempel bild, rörelse och musik. Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över och samtala om etiska frågor samt frågor om hållbar utveckling och olika handlingsalternativ i samband med digitalt skapande.

Undervisningen i ämnet digitalt skapande ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om digitala verktyg och tekniker för att skapa och gestalta olika estetiska uttryck.
  • Förmåga att skapa och gestalta estetiska uttryck med digital teknik.
  • Förmåga att presentera digitala produktioner.

Nivåer i ämnet digitalt skapande

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: DIGT1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet digitalt skapande på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Digitalt skapande, gränslandet mellan konst och teknik.
  • Digitala verktyg samt tekniker för skapande, gestaltande och samverkan.
  • Programvara och hårdvara som används för digitalt skapande.
  • Kombinationer av olika estetiska uttrycksmedel i digitala produktioner, till exempel bild, ljud och rörelse.
  • Relevanta begrepp inom området.
  • Digitala skapandeprocesser, från idé till färdig produkt.
  • Samarbetsformer för digitalt skapande.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland frågor om upphovsrätt och dataskyddsregler.
  • Etiska frågeställningar i samband med digitalt skapande.
  • Presentation och spridning av digitala produktioner.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar vissa kunskaper om digitala verktyg och tekniker för att skapa och gestalta olika estetiska uttryck.

Eleven skapar och gestaltar estetiska uttryck med digital teknik med delvis fungerande resultat.

Eleven presenterar med viss säkerhet digitala produktioner.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar kunskaper om digitala verktyg och tekniker för att skapa och gestalta olika estetiska uttryck.

Eleven skapar och gestaltar estetiska uttryck med digital teknik med i huvudsak fungerande resultat.

Eleven presenterar med säkerhet digitala produktioner.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar goda kunskaper om digitala verktyg och tekniker för att skapa och gestalta olika estetiska uttryck.

Eleven skapar och gestaltar estetiska uttryck med digital teknik med fungerande resultat.

Eleven presenterar med god säkerhet digitala produktioner.


GÄLLANDE VERSION