Ämne - Digital kompetens
Ämne - Digital kompetens
Digital kompetens är ett begrepp som innefattar en förståelse av digitaliseringen och hur den påverkar individen och samhället samt kunskap om hur digitala verktyg används. Ämnet digital kompetens behandlar informations- och datorkunnighet samt kommunikation. Centralt i ämnet är även kritisk granskning av information samt etik och sekretess inom området.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet digital kompetens ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om informationssamhället och dess betydelse för individ och samhälle samt förmåga att utföra uppgifter digitalt. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om begrepp inom området samt om utvecklingen av digitala tjänster.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda teknisk utrustning, programvaror och tjänster som används inom området. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att kritiskt granska information. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra uppgifter inom området på ett etiskt och säkert sätt. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och tilltro till den egna förmågan att utföra uppgifter som handlar om digital kompetens. På så sätt ska undervisningen skapa förutsättningar för ett livslångt lärande inom området.
Praktiskt arbete samt ett undersökande och problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Undervisningen ska genomföras så att teoretiska och praktiska kunskaper inom området vävs samman i en helhet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla ett självständigt och ansvarstagande förhållningssätt. De ska också ges möjlighet att reflektera över och kommunicera om etik, säkerhet och sekretess.
Undervisningen i ämnet digital kompetens ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om informationssamhället och dess betydelse för individen.
- Kunskaper om informationssamhället och dess betydelse för samhället.
- Förmåga att använda teknisk utrustning, programvaror och tjänster inom området.
- Förmåga att utföra uppgifter digitalt.
Nivåer i ämnet digital kompetens
- Nivå 1, 100 poäng.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet digital kompetens på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Utvecklingen av informationssamhället och dess betydelse för individen, till exempel internetbaserade tjänster samt sociala medier.
- Utvecklingen av informationssamhället och dess betydelse för samhället, till exempel artificiell intelligens (AI), internet och mobiltelefoni.
- Hur olika digitala verktyg, till exempel datorer, surfplattor och mobiltelefoner används.
- Hur olika applikationer och program för kommunikation, texthantering, bildbehandling och layout används.
- Hur internetbaserade tjänster, till exempel bank-, deklarations- och molntjänster samt sociala medier används.
- Tekniska begrepp inom området, till exempel e-tjänster och informationsteknik.
- Sökning, hantering och kritisk granskning av information på internet.
- Datasäkerhet, till exempel sekretess och skyddande av identitet på internet.
- Risker vid internetanvändning. Hur etiska överväganden vid internetanvändning kan göras.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven visar vissa kunskaper om informationssamhället och dess utveckling och betydelse för individen.
Eleven visar vissa kunskaper om informationssamhället och dess utveckling och betydelse för samhället.
Eleven använder teknisk utrustning, programvaror och tjänster inom området på ett delvis fungerande sätt.
Eleven utför uppgifter digitalt på ett delvis fungerande sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar kunskaper om informationssamhället och dess utveckling och betydelse för individen.
Eleven visar kunskaper om informationssamhället och dess utveckling och betydelse för samhället.
Eleven använder teknisk utrustning, programvaror och tjänster inom området på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven utför uppgifter digitalt på ett i huvudsak fungerande sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar goda kunskaper om informationssamhället och dess utveckling och betydelse för individen.
Eleven visar goda kunskaper om informationssamhället och dess utveckling och betydelse för samhället.
Eleven använder teknisk utrustning, programvaror och tjänster inom området på ett fungerande sätt.
Eleven utför uppgifter digitalt på ett fungerande sätt.