GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Dans

Ämne - Dans

Ämnet dans behandlar olika dansformer samt dansens betydelse och funktion i olika sammanhang. Ämnet handlar om att använda dansen som uttrycksmedel genom att utveckla det egna rörelsespråket och den konstnärliga gestaltningen.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet dans ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om dans och dansgestaltning samt förmåga att utöva, gestalta och framföra dans. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om dansens betydelse i olika sammanhang samt om dans som konstart. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar kunskaper om dansens ämnesspecifika begrepp. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur dans används för konstnärligt skapande, men också hur den skapar gemenskap i olika sammanhang i såväl scenisk dans som sällskapsdans. Undervisningen ska ge eleverna möjligheter att genom sina kunskaper om och färdigheter i dans bidra till ett rikt kulturliv i samhället.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla färdigheter i att utöva olika dansformer i relation till olika danskomponenter. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för dans och bidra till att de utvecklar förmåga att arbeta kreativt och med ett personligt uttryck. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att utöva, gestalta och framföra olika former av dans utifrån det egna rörelsespråket och olika estetiska förhållningssätt. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att variera dansens rörelseuttryck och formspråk utifrån olika konstnärliga idéer samt använda metoder för improvisation och komposition. Undervisningen ska betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förståelse av arbetsmiljöns betydelse för dansträningen samt innebörden av hållbar dansträning.

Eleverna ska ges möjlighet att såväl praktiskt genom dans som teoretiskt reflektera över upplevelser och sinnesintryck i samband med dans. Undervisningen ska även lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågeställningar inom dansområdet.

Undervisningen i ämnet dans ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om dans samt om dansens betydelse och funktion.
  • Färdigheter i att utöva dans i relation till olika danskomponenter.
  • Förmåga att utöva dans utifrån det egna rörelsespråket och olika estetiska förhållningssätt.
  • Förmåga att gestalta och framföra dans som ett konstnärligt uttrycksmedel.

Nivåer i ämnet dans

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: DANA1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet dans på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Dansens betydelse och funktion

  • Introduktion till dansformer, till exempel scenisk dans, social dans och tävlingsdans.
  • Sociala och kulturella sammanhang där dans ingår.
  • Grundläggande begrepp inom dans.

Färdighetsträning och utövande

  • Introduktion av dansteknik och danskomponenter, däribland kropp, spatial förmåga, tid och rörelsedynamik.
  • Färdighetsträning i en eller flera dansformer med fokus på stildrag, däribland tydlighet i rörelser.
  • Rörelse i relation till musikalisk puls och dynamik.
  • Enkel improvisation utifrån olika teman och utforskande av det egna rörelsespråket.
  • Dansens estetiska förhållningssätt, till exempel utifrån genre och stil.

Gestaltning och framförande

  • Olika typer av enkelt koreografiskt material för individuell dans och dans i grupp.
  • Grundläggande konstnärlig process i dans.
  • Samarbete och interaktion med andra i samband med dans och dansgestaltning.

Hälsa och arbetsmiljö

  • Ergonomi, arbetsmiljö och hållbar träning inom dans.
  • Etiska frågor i samband med dans, däribland tillit, samtycke och trygghet samt normer och ideal inom dans och dansverksamhet.

Nivå 2, 100 poäng

Nivåkod: DANA2N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet dans på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Dansens betydelse och funktion

  • Olika dansformers kännetecken och kulturella bakgrund.
  • Dans i relation till synen på kropp, genus, etnicitet och klass.
  • Begrepp inom vald eller valda dansstilar.

Färdighetsträning och utövande

  • Utvecklat arbete med dansteknik och danskomponenter, däribland kropp, spatial förmåga, tid och rörelsedynamik.
  • Färdighetsträning i en eller flera dansformer samt utvecklat arbete med stildrag och tydlighet i rörelser.
  • Rörelse och musikalisk lyhördhet med fokus på puls och dynamik.
  • Improvisation utifrån olika teman och egna konstnärliga val.
  • Presentation och problematisering av dans utifrån olika estetiska förhållningssätt.

Gestaltning och framförande

  • Olika typer av utvecklat koreografiskt material för individuell dans och dans i grupp.
  • Utforskande av dans som konstnärligt uttrycksmedel i relation till olika dansformer och till en publik.
  • Den konstnärliga processen i dans från idé till färdig produktion.
  • Utvecklat samarbete och interaktion med andra dansare.

Hälsa och arbetsmiljö

  • Ergonomi, arbetsmiljö och hållbar träning inom dans.
  • Etiska frågor i samband med dans, däribland tillit, samtycke och trygghet samt normer och ideal inom dans och dansverksamhet.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar vissa kunskaper om dans samt beskriver mycket enkelt dansens betydelse och funktion i olika sammanhang.

Eleven visar vissa färdigheter i att utöva dans i relation till olika danskomponenter.

Eleven utövar dans utifrån det egna rörelsespråket och olika estetiska förhållningssätt med viss säkerhet.

Eleven gestaltar och framför dans som konstnärligt uttrycksmedel på ett delvis fungerande sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar kunskaper om dans samt beskriver enkelt dansens betydelse och funktion i olika sammanhang.

Eleven visar färdigheter i att utöva dans i relation till olika danskomponenter.

Eleven utövar dans utifrån det egna rörelsespråket och olika estetiska förhållningssätt med säkerhet.

Eleven gestaltar och framför dans som konstnärligt uttrycksmedel på ett i huvudsak fungerande sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar goda kunskaper om dans samt beskriver utvecklat dansens betydelse och funktion i olika sammanhang.

Eleven visar goda färdigheter i att utöva dans i relation till olika danskomponenter.

Eleven utövar dans utifrån det egna rörelsespråket och olika estetiska förhållningssätt med god säkerhet.

Eleven gestaltar och framför dans som konstnärligt uttrycksmedel på ett fungerande sätt.


GÄLLANDE VERSION