GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Bild

Ämne - Bild

Bilder omger oss ständigt, påverkar oss och har betydelse för hur vi upplever oss själva och omvärlden. Ämnet behandlar tekniker och metoder för bildskapande samt tolkning av bilder och bildens betydelse som kulturbärare i samhället. I ämnet avses med bilder visuella två- eller tredimensionella framställningar som finns inom till exempel konst, formgivning och populärkultur.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika typer av bilder, bildens funktion och användningsområden samt om olika sätt att kommunicera budskap. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att framställa bilder samt att tolka egna och andras bilder. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i bild och form bidra till ett rikt kulturliv i samhället.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att framställa bilder med hjälp av olika verktyg, tekniker och material samt för olika syften. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta undersökande och kreativt samt med ett personligt och konstnärligt uttryck. Vidare ska eleverna ges möjlighet att presentera bilder samt att med hjälp av ämnesspecifika begrepp samtala om såväl bilder som den skapande processen.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att reflektera över och samtala om värdegrundsfrågor, etik och hållbarhet inom området bild. Den visuella gestaltningen ska omfatta en mångfald av arbetsmetoder, såväl hantverksmässiga som digitala.

Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om bilders funktion och användningsområden.
  • Förmåga att tolka olika typer av bilder och deras budskap.
  • Förmåga att framställa bilder med olika tekniker och material.

Nivåer i ämnet bild

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
  • Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: BILA1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet bild på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Budskap och sammanhang

  • Bilder från olika genrer, kulturer och epoker, till exempel akvareller, skulpturer och textila bilder.
  • Bilders budskap, funktion och användningsområden samt tolkning av bilders budskap.

Bildframställning

  • Färg- och formlära.
  • Komposition.
  • Bildframställning i två- och tredimensionella tekniker, såväl digitala som hantverksmässiga.
  • Olika verktyg och material för bildframställning.
  • Bilders uttrycksmedel, till exempel linjer, färger och ytstrukturer.
  • Den konstnärliga processens olika delar från idé till färdigt resultat.
  • Presentation av färdiga bilder.

Etik, bestämmelser och begrepp

  • Lagar och andra bestämmelser, däribland bestämmelser om upphovsrätt samt om hälsa, miljö och säkerhet.
  • Frågor om etik och hållbarhet inom bildområdet.
  • Grundläggande ämnesspecifika begrepp.

Nivå 2, 100 poäng

Nivåkod: BILA2N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet bild på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Budskap och sammanhang

  • Bilders budskap, funktion och användningsområden. Hur sammanhanget påverkar en bild.
  • Olika typer av bilder, till exempel akvareller, skulpturer och textila bilder och hur dessa kan användas och fungera i olika sammanhang.
  • Tolkning av budskap i olika slags bilder, till exempel utifrån jämförelser av bilder från olika tider och länder.

Bildframställning

  • Hur färg, form, material och proportioner samverkar för en kvalitetshöjning av resultatet.
  • Användning av olika tekniker och material för att nå bestämda syften.
  • Val av redskap och verktyg för bildframställning utifrån olika syften.
  • Hur bilders uttrycksmedel hänger samman med det färdiga bilduttrycket.
  • Metoder för idéproduktion, genomförande och dokumentation samt presentation av färdiga bilder.

Etik, bestämmelser och begrepp

  • Lagar och andra bestämmelser, däribland bestämmelser om upphovsrätt samt om hälsa, miljö och säkerhet.
  • Frågor om etik och hållbarhet inom bildområdet.
  • Relevanta ämnesspecifika begrepp i arbetet med bildframställning och i samtal om bilder.

Nivå 3, 100 poäng

Nivåkod: BILA3N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet bild på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Budskap och sammanhang

  • Bilders budskap, funktion och användningsområden i ett historiskt perspektiv.
  • Några svenska och internationella konstnärer samt deras verk.
  • Karaktäristiska drag för bilder inom olika genrer, kulturer och tidsepoker.
  • Tolkning av bilders budskap utifrån olika perspektiv, till exempel genus, etnicitet och ålder.

Bildframställning

  • Användning av färg, form och komposition för att nå önskat uttryck och resultat.
  • Medveten användning av bilders uttrycksmedel för att nå önskat uttryck och resultat.
  • Fördjupning inom något eller några av ämnets områden.
  • Undersökande arbete med ett personligt och konstnärligt uttryck.
  • Planering och hantverksmässig framställning av egna bildarbeten från idé till färdigt resultat.
  • Metoder för att exponera och presentera egna bildarbeten.

Etik, bestämmelser och begrepp

  • Lagar och andra bestämmelser, däribland bestämmelser om upphovsrätt samt om hälsa, miljö och säkerhet.
  • Etiska frågor inom bildområdet.
  • Ämnesspecifika begrepp inom valda områden, till exempel i samband med den egna skapandeprocessen.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar vissa kunskaper om bilders funktion och användningsområden.

Eleven gör mycket enkla tolkningar av olika typer av bilder och deras budskap.

Eleven framställer bilder med viss säkerhet samt med användning av olika tekniker och material.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar kunskaper om bilders funktion och användningsområden.

Eleven gör enkla tolkningar av olika typer av bilder och deras budskap.

Eleven framställer bilder med säkerhet samt med användning av olika tekniker och material.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar goda kunskaper om bilders funktion och användningsområden.

Eleven gör utvecklade tolkningar av olika typer av bilder och deras budskap.

Eleven framställer bilder med god säkerhet samt med användning av olika tekniker och material.


GÄLLANDE VERSION