Ämne - Barnet i förskolan
Ämne - Barnet i förskolan
Ämnet barnet i förskolan behandlar hur förskolebarn lär sig förstå omvärlden samt förskolans mål och verksamhet. Centralt i ämnet är hur omsorg, lärande och utveckling bildar en helhet. I ämnet behandlas också vardagssituationer i förskolan, lekens betydelse för barns lärande och utveckling, förskolepersonalens roll i verksamheten samt hur säkra miljöer skapas i förskolan.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet barnet i förskolan ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att möta och stödja barn i deras lärande och utveckling i förskolan. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om förskolebarns lärande och förskolans mål och verksamheter. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur barn formar och formas av den miljö de växer upp i samt hur de lär sig förstå omvärlden. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av vardagssituationers och aktiviteters betydelse för barns lärande och språkutveckling. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förståelse av samspelet mellan barn och förskolepersonal och dess betydelse för barns utveckling.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att genomföra olika former av lek och skapande aktiviteter för och tillsammans med barn. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förståelse av samspelet mellan barn och dess betydelse i en kamratgrupp.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att kommunicera om hur värderingar och kunskaper skapas, lever kvar och förändras inom olika kulturer, samhällen och grupper av människor. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla kunskaper om barns rätt och om samhällets stöd till barn. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och tilltro till den egna förmågan att möta och stödja barn i deras lärande och utveckling samt skapa förutsättningar för ett livslångt lärande inom området. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert sätt i förskolan.
Praktiskt arbete och ett problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. I undervisningen ska eleverna ges tillfälle att kommunicera med andra om innebörden av ett etiskt, jämställt och respektfullt förhållningssätt i mötet med förskolebarn.
Undervisningen i ämnet barnet i förskolan ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om förskolebarns lärande och utveckling samt om förskolans mål och verksamhet.
- Förmåga att möta och stödja förskolebarn i deras lärande i förskolan.
- Förmåga att genomföra olika former av lek och skapande aktiviteter.
Nivåer i ämnet barnet i förskolan
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet barnet i förskolan på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Förskolans mål, uppdrag och verksamhet.
- Pedagogers och andra vuxnas roll och betydelse för förskolebarns lärande.
- Hur barn lär sig förstå sin omvärld.
- Etiskt och demokratiskt förhållningssätt i mötet med förskolebarn.
- Sekretess inom förskola.
- Introduktion till FN:s konvention om barnets rättigheter. Samhällets stöd till barn.
- Barns lärande och utveckling i olika vardagssituationer och aktiviteter i förskolan.
- Förskolebarns språkutveckling, däribland vid sagoberättande samt i samband med rim och ramsor. Enkla sagor och berättelser för förskolebarn.
- Lekens betydelse för barns lärande och utveckling samt olika lekar för förskolebarn.
- Skapande verksamhet i förskolan, till exempel bild, dans och musik.
- Inomhusaktiviteter och utomhusaktiviteter.
- Vanligt förekommande arbetsuppgifter på en förskola.
- Barnsäkerhet, till exempel säkra leksaker och lekredskap, elsäkerhet samt säker förvaring och användning av kemikalier.
Nivå 2, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet barnet i förskolan på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Förskolans verksamhet med utgångspunkt i mål, normer, värderingar och kulturer.
- Pedagogers och andra vuxnas roll och ansvar samt betydelse för förskolebarns lärande.
- Hur barn formar och formas av den värld de växer upp i.
- Etiskt och demokratiskt förhållningssätt i mötet med förskolebarn och anhöriga till förskolebarn.
- FN:s konvention om barnets rättigheter. Samhällets stöd till barn.
- Barns lärande och utveckling i olika vardagssituationer och aktiviteter i förskolan.
- Förskolebarns språkutveckling, till exempel vid sagoberättande och i samband med rim och ramsor. Sagor och berättelser för förskolebarn.
- Lekens betydelse för barns lärande samt olika lekar för förskolebarn.
- Skapande verksamhet i förskolan, till exempel teater, musik och rytmik samt slöjd.
- Inomhusaktiviteter och utomhusaktiviteter.
- Vanligt förekommande arbetsuppgifter på en förskola.
- Barnsäkerhet, till exempel säkra leksaker och lekredskap, elsäkerhet och säker förvaring och användning av kemikalier samt säkerhet i samband med skapande verksamhet.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven visar vissa kunskaper om förskolebarns lärande och utveckling samt om förskolans mål och verksamhet.
Eleven möter och stödjer med viss säkerhet förskolebarn i deras lärande i olika vardagssituationer.
Eleven genomför lek och skapande aktiviteter på ett säkert och delvis fungerande sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar kunskaper om förskolebarns lärande och utveckling samt om förskolans mål och verksamhet.
Eleven möter och stödjer med säkerhet förskolebarn i deras lärande i olika vardagssituationer.
Eleven genomför lek och skapande aktiviteter på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar goda kunskaper om förskolebarns lärande och utveckling samt om förskolans mål och verksamhet.
Eleven möter och stödjer med god säkerhet förskolebarn i deras lärande i olika vardagssituationer.
Eleven genomför lek och skapande aktiviteter på ett säkert och fungerande sätt.