GÄLLANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Arbetslivets villkor

Ämne - Arbetslivets villkor

Kunskaper om arbetsmarknaden och arbetslivet ger viktiga verktyg för att förbereda sig för etablering på arbetsmarknaden. I ämnet behandlas bland annat branscher och yrken på arbetsmarknaden, arbetslivets villkor och arbetsmarknadens parter.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet arbetslivets villkor ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om arbetsmarknaden och om arbetslivet. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika branscher och yrken i samhället.

Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla förmåga att utforma jobbansökningar. Därigenom ska undervisningen främja elevernas möjligheter till ett aktivt och meningsfullt deltagande i samhället och till etablering på arbetsmarknaden. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla förståelse av diskrimineringsgrunderna.

Praktiska övningar och ett problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Eleverna ska också ges möjlighet att besöka och studera olika verksamheter i närsamhället. På så sätt ska undervisningen stimulera elevernas tilltro till den egna förmågan att på ett säkert sätt vistas i olika arbetsmiljöer samt bidra till ett livslångt lärande.

Undervisningen ska genomföras så att teoretiska och praktiska kunskaper vävs samman i en helhet för eleverna. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla ett självständigt och ansvarstagande förhållningssätt.

Undervisningen i ämnet arbetslivets villkor ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om några branscher och yrken i samhället.
  • Förmåga att utforma jobbansökningar.
  • Kunskaper om arbetsmarknaden och arbetslivets villkor.

Nivåer i ämnet arbetslivets villkor

  • Nivå 1, 100 poäng.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: ARBT1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet arbetslivets villkor på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika branscher och yrken i samhället.
  • Hur arbetsmarknaden ser ut inom olika arbetsområden.
  • Olika sätt att söka arbete samt stöd för det, till exempel genom hemkommunen och Arbetsförmedlingen.
  • Planering och utformning av arbetsansökningar. Presentation av kunskaper och erfarenheter i samband med dessa, till exempel att skriva ett cv. Förberedelser inför en anställningsintervju.
  • Lagar och andra bestämmelser inom arbetslivet, däribland arbetsrätt, arbetsmiljölagen och diskrimineringslagen.
  • Arbetsmarknadens parter och deras olika roller. Arbetstagarens rättigheter och skyldigheter och arbetsgivarens ansvar. Kollektivavtal.
  • Arbetsmiljöfrågor och säkerhetsfrågor.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar vissa kunskaper om några branscher och yrken i samhället.

Eleven formulerar en mycket enkel jobbansökan.

Eleven visar vissa kunskaper om arbetsmarknaden och arbetslivets villkor.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar kunskaper om några branscher och yrken i samhället.

Eleven formulerar en enkel jobbansökan.

Eleven visar kunskaper om arbetsmarknaden och arbetslivets villkor.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar goda kunskaper om några branscher och yrken i samhället.

Eleven formulerar en utvecklad jobbansökan.

Eleven visar goda kunskaper om arbetsmarknaden och arbetslivets villkor.


GÄLLANDE VERSION