Ämne - Arbetslivets villkor
Ämne - Arbetslivets villkor
Kunskaper om arbetsmarknaden och arbetslivet ger viktiga verktyg för att förbereda sig för etablering på arbetsmarknaden. I ämnet behandlas bland annat branscher och yrken på arbetsmarknaden, arbetslivets villkor och arbetsmarknadens parter.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet arbetslivets villkor ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om arbetsmarknaden och om arbetslivet. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika branscher och yrken i samhället.
Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla förmåga att utforma jobbansökningar. Därigenom ska undervisningen främja elevernas möjligheter till ett aktivt och meningsfullt deltagande i samhället och till etablering på arbetsmarknaden. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla förståelse av diskrimineringsgrunderna.
Praktiska övningar och ett problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Eleverna ska också ges möjlighet att besöka och studera olika verksamheter i närsamhället. På så sätt ska undervisningen stimulera elevernas tilltro till den egna förmågan att på ett säkert sätt vistas i olika arbetsmiljöer samt bidra till ett livslångt lärande.
Undervisningen ska genomföras så att teoretiska och praktiska kunskaper vävs samman i en helhet för eleverna. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla ett självständigt och ansvarstagande förhållningssätt.
Undervisningen i ämnet arbetslivets villkor ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om några branscher och yrken i samhället.
- Förmåga att utforma jobbansökningar.
- Kunskaper om arbetsmarknaden och arbetslivets villkor.
Nivåer i ämnet arbetslivets villkor
- Nivå 1, 100 poäng.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet arbetslivets villkor på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika branscher och yrken i samhället.
- Hur arbetsmarknaden ser ut inom olika arbetsområden.
- Olika sätt att söka arbete samt stöd för det, till exempel genom hemkommunen och Arbetsförmedlingen.
- Planering och utformning av arbetsansökningar. Presentation av kunskaper och erfarenheter i samband med dessa, till exempel att skriva ett cv. Förberedelser inför en anställningsintervju.
- Lagar och andra bestämmelser inom arbetslivet, däribland arbetsrätt, arbetsmiljölagen och diskrimineringslagen.
- Arbetsmarknadens parter och deras olika roller. Arbetstagarens rättigheter och skyldigheter och arbetsgivarens ansvar. Kollektivavtal.
- Arbetsmiljöfrågor och säkerhetsfrågor.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven visar vissa kunskaper om några branscher och yrken i samhället.
Eleven formulerar en mycket enkel jobbansökan.
Eleven visar vissa kunskaper om arbetsmarknaden och arbetslivets villkor.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar kunskaper om några branscher och yrken i samhället.
Eleven formulerar en enkel jobbansökan.
Eleven visar kunskaper om arbetsmarknaden och arbetslivets villkor.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar goda kunskaper om några branscher och yrken i samhället.
Eleven formulerar en utvecklad jobbansökan.
Eleven visar goda kunskaper om arbetsmarknaden och arbetslivets villkor.