KOMMANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Växtkunskap

Ämne - Växtkunskap

Ämnet växtkunskap behandlar de växter som används i olika trädgårdsmiljöer utomhus och inomhus. I ämnet ingår artkunskap, växternas funktion och behov av skötsel i olika miljöer samt växtkvalitet. Ämnet behandlar också växternas byggnad och livsprocesser.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet växtkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper för yrkesarbete med trädgårdsväxter. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att identifiera, beskriva och namnge växter som förekommer inom trädgårdsnäringen samt att beskriva hur de kan användas. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om växternas biologi och krav på odlingsmiljö samt om växters kvalitet och de kvalitetskrav som gäller i samband med handel med växter.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med växter på ett yrkesmässigt sätt. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förståelse av gröna miljöers olika funktion och betydelse samt deras estetiska värde. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kombinera och välja växter för olika miljöer och funktioner med hänsyn till estetiskt uttryck och ekonomi.

Praktiskt arbete, fältstudier och ett undersökande arbetssätt ska ingå i undervisningen. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att kombinera, arrangera och sköta trädgårdsväxter.

Undervisningen i ämnet växtkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att identifiera och namnge trädgårdsväxter.
  • Kunskaper om växternas biologi och om kvalitetskrav för växter.
  • Förmåga att arbeta med växter samt att bedöma växters utveckling och kondition.
  • Förmåga att välja växter för olika miljöer och funktioner.

Nivåer i ämnet växtkunskap

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: VAXU1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet växtkunskap på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Identifiering, beskrivning och namngivning av vanligt förekommande trädgårdsväxter och ogräs i olika utvecklingsstadier samt trädgårdsväxternas användningsområden.
  • Växternas byggnad och faktorer som påverkar växters utveckling.
  • Trädgårdsväxters miljökrav, till exempel jord, vatten och ljusförhållanden.
  • Trädgårdsväxters kvalitetskrav, till exempel avseende storlek, kondition och sundhet.
  • Arbetsuppgifter med växter, till exempel växtval, förökning, plantåtgång, plantering och putsning av rabatter.
  • Gröna miljöers och växters funktion, till exempel som rumsbildare, vindskydd och som estetiskt uttryck.

Nivå 2, 100 poäng

Nivåkod: VAXU2N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet växtkunskap på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Identifiering, beskrivning och namngivning av trädgårdsväxter och ogräs i olika utvecklingsstadier samt grundläggande systematik och trädgårdsväxternas användningsområden.
  • Grässorter samt deras egenskaper och lämplighet för olika typer av gräsytor.
  • Inventering av växter i park- och trädgårdsmiljöer.
  • Växternas vattenupptagning, fotosyntes, andning och näringsupptagning.
  • Växtmiljöer utomhus och inomhus samt växters härdighet, ståndort och proveniens.
  • Lagar och andra bestämmelser som reglerar handel med växter. Kvalitetsmärkning.
  • Arbetsuppgifter med växter, till exempel jordförbättring, skötsel och uppföljning.
  • Växtval och växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion och växternas egenskaper. Beräkningar av plantåtgång och kostnader för olika växtkompositioner.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven identifierar och namnger enstaka trädgårdsväxter samt visar vissa kunskaper om växternas egenskaper och användningsområden.

Eleven visar vissa kunskaper om växternas biologi och om kvalitetskrav för växter.

Eleven utför arbetsmoment med trädgårdsväxter. I arbetet anpassar eleven med viss säkerhet skötseln efter växternas behov.

Eleven väljer växter för olika miljöer och funktioner. I samband med urvalet för eleven mycket enkla resonemang om växternas funktion och krav på växtmiljö.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven identifierar och namnger några trädgårdsväxter samt visar kunskaper om växternas egenskaper och användningsområden.

Eleven visar kunskaper om växternas biologi och om kvalitetskrav för växter.

Eleven utför arbetsmoment med trädgårdsväxter. I arbetet anpassar eleven med säkerhet skötseln efter växternas behov.

Eleven väljer växter för olika miljöer och funktioner. I samband med urvalet för eleven enkla resonemang om växternas funktion och krav på växtmiljö.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven identifierar och namnger ett flertal trädgårdsväxter samt visar goda kunskaper om växternas egenskaper och användningsområden.

Eleven visar goda kunskaper om växternas biologi och om kvalitetskrav för växter.

Eleven utför arbetsmoment med trädgårdsväxter. I arbetet anpassar eleven med god säkerhet skötseln efter växternas behov.

Eleven väljer växter för olika miljöer och funktioner. I samband med urvalet för eleven utvecklade resonemang om växternas funktion och krav på växtmiljö.


KOMMANDE VERSIONER