KOMMANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Trädgårdsanläggning

Ämne - Trädgårdsanläggning

Ämnet trädgårdsanläggning behandlar anläggning av trädgårdar utomhus och inomhus. Ämnet omfattar såväl hårdgjorda ytor som olika former av vegetationsytor. I ämnet ingår funktion, teknik och hållbar utveckling inom området.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet trädgårdsanläggning ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om anläggning av parker och trädgårdar samt förmåga att utföra arbetsuppgifter inom området. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om och förståelse av hur trädgårdsmiljöer kan utformas för olika brukare och funktioner. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om ritningar, material, utrustning och tekniker inom trädgårdsanläggning. Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur anläggningsarbetet påverkas av funktion, klimat, markförhållanden och val av material.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning såväl manuellt som med hjälp av teknisk utrustning. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att välja material, växter och tekniker inom trädgårdsanläggning.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett ergonomiskt, säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Praktiskt arbete, fältstudier och ett undersökande och problembaserat arbetssätt ska ingå i undervisningen. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att reflektera över och kommunicera med andra om anläggningens estetiska uttryck och val av material samt om kvalitet och resultat av genomfört arbete.

Undervisningen i ämnet trädgårdsanläggning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika trädgårdsanläggningars utformning och funktion samt om byggprocessen.
  • Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning på ett säkert och ergonomiskt sätt.
  • Förmåga att välja och hantera material, växter och utrustning inom trädgårdsanläggning.

Nivåer i ämnet trädgårdsanläggning

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: TRAS1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet trädgårdsanläggning på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Funktion och uttryck i olika parker och trädgårdar, till exempel paradträdgårdar, lekplatser och annan offentlig miljö.
  • Byggprocessen, från idé till färdig anläggning, anpassad efter lokala förutsättningar.
  • Arbetsritningar och arbetsbeskrivningar.
  • Mätteknik, till exempel utsättning och avvägning.
  • Arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning, till exempel plattläggning, planteringsarbete och grässådd.
  • Montering och uppsättning av fast utrustning, till exempel parksoffor, spaljéer och staket.
  • Egenskaper hos olika material som används inom trädgårdsanläggning, till exempel trä, natursten och betong, samt hur de används.
  • Val av växtmaterial med anpassning till deras användningsområden.
  • Användning och skötsel av handredskap och enklare teknisk utrustning.
  • Ergonomi, arbetsteknik, arbetsmiljö och säkerhet inom trädgårdsanläggning.
  • Lagar och andra bestämmelser, till exempel bygglagstiftning, arbetsmiljölagstiftning och miljölagstiftning.

Nivå 2, 200 poäng

Nivåkod: TRAS2N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet trädgårdsanläggning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Funktion och uttryck i olika parker och anläggningar. Betydelsen av gröna miljöer för individ och samhälle, till exempel för lek, rekreation och mikroklimat.
  • Byggprocessen, från idé till färdig anläggning, med särskilt fokus på materialval.
  • Arbetsritningar och underarbeten, till exempel schakt, fyllningar och växtbäddar.
  • Rimlighetsbedömningar av materialåtgång.
  • Arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning med olika material och tekniker, till exempel anläggning av växtbäddar, dammar, hårdgjorda ytor och enklare träarbeten.
  • Arbetsuppgifter i samband med anläggning av gröna inomhusmiljöer.
  • Användande av färg, form och skissteknik samt olika material och växter i samband med arbete inom trädgårdsanläggning.
  • Användning och skötsel av handredskap och teknisk utrustning för aktuella arbeten.
  • Ergonomi, arbetsteknik, arbetsmiljö och säkerhet inom trädgårdsanläggning.
  • Lagar och andra bestämmelser, till exempel bygglagstiftning, arbetsmiljölagstiftning och miljölagstiftning.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar vissa kunskaper om olika trädgårdsanläggningar och deras funktioner. Eleven beskriver på ett mycket enkelt sätt byggprocessens olika steg.

Eleven utför arbetsmoment inom trädgårdsanläggning med visst handlag. Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt sätt.

Eleven hanterar med viss säkerhet material, utrustning och växter inom trädgårdsanläggning.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar kunskaper om olika trädgårdsanläggningar och deras funktioner. Eleven beskriver på ett enkelt sätt byggprocessens olika steg.

Eleven utför arbetsmoment inom trädgårdsanläggning med relativt gott handlag. Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt sätt.

Eleven hanterar med säkerhet material, utrustning och växter inom trädgårdsanläggning.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar goda kunskaper om olika trädgårdsanläggningar och deras funktioner. Eleven beskriver på ett utvecklat sätt byggprocessens olika steg.

Eleven utför arbetsmoment inom trädgårdsanläggning med gott handlag. Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt sätt.

Eleven hanterar med god säkerhet material, utrustning och växter inom trädgårdsanläggning.


KOMMANDE VERSIONER