KOMMANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Trädgårdsodling

Ämne - Trädgårdsodling

Ämnet trädgårdsodling behandlar yrkesmässig odling av prydnadsväxter, grönsaker, frukt, bär och plantskoleväxter. I ämnet behandlas samspelet mellan växterna och deras livsmiljöer samt hur teknisk utrustning inom området fungerar och används.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet trädgårdsodling ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper för yrkesarbete inom trädgårdsodling. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om växter och odlingsförutsättningar samt förståelse av de biologiska sambanden inom växtodling. Den ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om odlingssystem och om hur olika tillväxtfaktorer påverkar växterna och odlingsresultatet. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om trädgårdsodlingens produkter och produktkvalitet samt om hur olika odlingssystem påverkar kvaliteten. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förståelse av trädgårdsodlingens påverkan på miljön.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter i samband med trädgårdsodling. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att bedöma växternas utveckling och kondition, förekomst av ogräs samt tecken på växtsjukdomar och skadedjur. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att hantera produkter i samband med skörd, förvaring, transport och lagring. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att välja, använda och sköta redskap samt annan teknisk utrustning på ett ergonomiskt och säkert sätt.

Praktiskt arbete, fältstudier samt ett undersökande och problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att följa växternas utveckling i deras miljö och följa upp resultatet av utförda odlingsåtgärder. Eleverna ska också ges möjlighet att reflektera över olika odlingssystem samt trädgårdsodlingens påverkan på miljön.

Undervisningen i ämnet trädgårdsodling ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om trädgårdsväxter och samspelet mellan växterna och deras livsmiljöer.
  • Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom trädgårdsodling på ett säkert och ergonomiskt sätt.
  • Förmåga att hantera redskap och teknisk utrustning.

Nivåer i ämnet trädgårdsodling

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: TRAO1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet trädgårdsodling på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Vanliga trädgårdsväxter och deras produkter. Växternas byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser.
  • Förökning av växter, till exempel med frö, sticklingar och genom delning.
  • Markförhållanden, odlingsjordar, växtsjukdomar och skadedjur.
  • Klimatets betydelse för odlingsresultatet.
  • Växtnäringsämnen samt den betydelse som näring och vatten har för växternas kondition.
  • Genomförande av odlingsåtgärder, till exempel gödsling, sådd, plantering, bevattning och marktäckning.
  • Miljöhänsyn i samband med gödsling och bevattning.
  • Val, användning och skötsel av redskap och teknisk utrustning, till exempel handredskap och vattenspridare.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med trädgårdsodling.

Nivå 2, 200 poäng

Nivåkod: TRAO2N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet trädgårdsodling på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Trädgårdsväxter och produkter samt deras användningsområden och kvalitet.
  • Växtföljder och odlingsplanering.
  • Odlingssystem. Konventionell, ekologisk och integrerad odling.
  • Odlingsjordar, odlingssubstrat och växtnäringstillförsel.
  • Växthuskonstruktioner och inredning.
  • Tillväxtfaktorernas betydelse för växternas tillväxt och utveckling.
  • Mikroklimat och odlingszoner. Vädrets inverkan på odlingsresultatet.
  • Växthusklimat. Klimatreglering och annan tillväxtreglering.
  • Ogräs och bekämpningsmetoder.
  • Växtsjukdomar och skadedjur. Smittspridning, hygien och förebyggande växtskyddsåtgärder. Biologisk bekämpning.
  • Biologiska processer i samband med lagring.
  • Miljöhänsyn i samband med trädgårdsodling.
  • Genomförande av odlingsåtgärder, till exempel jordbearbetning, jordförbättring och ogräsbekämpning.
  • Avläsning av väderprognoser.
  • Fältstudier för besiktning och uppföljning av grödornas utveckling.
  • Arbetsuppgifter i samband med skörd, hantering, förvaring, lagring och packning av produkter.
  • Val, användning och skötsel av redskap och teknisk utrustning för aktuella arbetsuppgifter.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med trädgårdsodling.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven identifierar och namnger enstaka trädgårdsväxter. Dessutom förklarar eleven på ett mycket enkelt sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling.

Eleven utför olika arbetsmoment inom trädgårdsodling med visst handlag. Eleven arbetar ergonomiskt och säkert.

Eleven hanterar redskap och teknisk utrustning med visst handlag.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven identifierar och namnger några trädgårdsväxter. Dessutom förklarar eleven på ett enkelt sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling.

Eleven utför olika arbetsmoment inom trädgårdsodling med relativt gott handlag. Eleven arbetar ergonomiskt och säkert.

Eleven hanterar redskap och teknisk utrustning med relativt gott handlag.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven identifierar och namnger ett flertal trädgårdsväxter. Dessutom förklarar eleven på ett utvecklat sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling.

Eleven utför olika arbetsmoment inom trädgårdsodling med gott handlag. Eleven arbetar ergonomiskt och säkert.

Eleven hanterar redskap och teknisk utrustning med gott handlag.


KOMMANDE VERSIONER