KOMMANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Sällskapsdjur

Ämne - Sällskapsdjur

Ämnet sällskapsdjur behandlar de djur som människan håller som följeslagare för sällskaps skull. I ämnet ingår skötsel av djur och deras vistelsemiljöer. Centralt i ämnet är djurens behov och djuretik samt lagar och andra bestämmelser som reglerar djurhållning.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet sällskapsdjur ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om sällskapsdjur och förmåga att arbeta med djur. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om djurens biologi, behov och naturliga beteenden. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om sällskapsdjurens ursprung och historia samt om sällskapsdjurens betydelse för människan. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att iaktta och tolka djurens beteende, utveckling, hälsa och välbefinnande samt att sköta sällskapsdjur och deras vistelsemiljöer utifrån djurens behov och välfärd. I detta ingår kunskaper om djurens näringsbehov och om utfodring av djur samt om hur skador och sjukdomar hos djur kan förebyggas.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med sällskapsdjur på ett etiskt, hygieniskt och säkert sätt. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om djuretik samt om lagar och andra bestämmelser som gäller hygien och säkerhet. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda redskap och teknisk utrustning på ett ändamålsenligt och säkert sätt samt förmåga att följa rutiner och ta ansvar i arbete med sällskapsdjur.

Praktiskt arbete och fältstudier ska ingå i undervisningen. Undervisningen ska vara av undersökande och problemlösande karaktär. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att reflektera över djuretik, hygien och säkerhet.

Undervisningen i ämnet sällskapsdjur ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika sällskapsdjurs biologi, behov och beteenden.
  • Förmåga att sköta sällskapsdjur och deras vistelsemiljöer med hänsyn till djurens behov och beteende.
  • Förmåga att arbeta med sällskapsdjur på ett djuretiskt och säkert sätt.
  • Förmåga att hantera redskap och teknisk utrustning.

Nivåer i ämnet sällskapsdjur

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: SALS1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet sällskapsdjur på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Olika djurgrupper, till exempel däggdjur, fåglar och reptiler. Identifiering och namngivning av några djurarter.
  • Sällskapsdjurens biologi med betoning på exteriör och näringsbehov.
  • Olika djurs krav på klimat, temperatur, luftfuktighet och ljus.
  • Sällskapsdjurens beteende och betydelse för människan.
  • Fodermedel och fodermängder anpassade till olika djurslag.

Skötsel och djurvård

  • Daglig skötsel, till exempel utfodring och foderhantering med anpassning till djurens specifika behov.
  • Skötsel av vistelseutrymmen och djuranläggningar.
  • Tillsyn av djur med hänsyn till djurens hälsa och välbefinnande.
  • Hantering av sällskapsdjur med hänsyn till säkerhet och djuretik.
  • Hygienrutiner, till exempel avseende rengöring av burar, matskålar och akvarium. Handhygien. Användning av skyddsutrustning.
  • Hantering av redskap, mätinstrument och teknisk utrustning.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med sällskapsdjur.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller arbete med sällskapsdjur, till exempel djurskyddslagen och miljölagstiftning. Etiska riktlinjer för hållande av sällskapsdjur.

Nivå 2, 200 poäng

Nivåkod: SALS2N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet sällskapsdjur på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Identifiering och namngivning av ett flertal djurarter samt grundläggande systematik.
  • Sällskapsdjurens biologi med betoning på fodersmältning samt olika arters behov, naturliga beteenden och krav på vistelsemiljö.
  • Sällskapsdjurs ursprung och domesticering.
  • Olika fodermedels näringsinnehåll och kvalitet.
  • Vatten och vattenkvalitet för olika djurslag.
  • Skador och sjukdomar. Hur skador och sjukdomar kan upptäckas samt förebyggande hälsovård.
  • Smitta och smittspridning samt förebyggande smittskydd. Betydelsen av hygien för djurens hälsa och välbefinnande.

Skötsel och djurvård

  • Yrkesmässig hantering och skötsel av djur i olika vistelsemiljöer med anpassning till ålder och individuella behov.
  • Skötsel och underhåll av vistelseutrymmen och djuranläggningar.
  • Kontroll av klimat. Mätning och justering av temperatur, luftfuktighet och ljus.
  • Tillsyn av sällskapsdjur samt bedömning av djurens hälsa och välbefinnande.
  • Hantering av sällskapsdjur med hänsyn till säkerhet och djuretik.
  • Hantering av redskap, mätinstrument och teknisk utrustning för aktuella arbetsuppgifter.
  • Kontroll och underhåll av teknisk utrustning, till exempel foderautomater samt värme- och ventilationssystem.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med sällskapsdjur.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller arbete med sällskapsdjur, till exempel djurskyddslagen och miljölagstiftning. Etiska riktlinjer för hållande av sällskapsdjur.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar vissa kunskaper om sällskapsdjurs biologi, behov och beteenden.

Eleven sköter med viss säkerhet sällskapsdjur och deras vistelsemiljöer.

Eleven arbetar med sällskapsdjur på ett etiskt och säkert sätt.

Eleven hanterar redskap och teknisk utrustning med visst handlag.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar kunskaper om sällskapsdjurs biologi, behov och beteenden.

Eleven sköter med säkerhet sällskapsdjur och deras vistelsemiljöer.

Eleven arbetar med sällskapsdjur på ett etiskt och säkert sätt.

Eleven hanterar redskap och teknisk utrustning med relativt gott handlag.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar goda kunskaper om sällskapsdjurs biologi, behov och beteenden.

Eleven sköter med god säkerhet sällskapsdjur och deras vistelsemiljöer.

Eleven arbetar med sällskapsdjur på ett etiskt och säkert sätt.

Eleven hanterar redskap och teknisk utrustning med gott handlag.


KOMMANDE VERSIONER