Ämne - Naturbruksteknik
Ämne - Naturbruksteknik
Ämnet naturbruksteknik behandlar den tekniska utrustning som används inom naturbrukets olika verksamheter. Ämnet omfattar den tekniska utrustningens konstruktion, funktion och användningsområden. Centralt i ämnet är säkerhetskontroller samt daglig tillsyn och underhåll.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet naturbruksteknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att använda teknisk utrustning, både handredskap och maskinell utrustning, på ett ändamålsenligt och säkert sätt. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om den tekniska utrustningens konstruktion, funktion och användningsområden. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om utrustningens inställningsmöjligheter och säkerhetsföreskrifter.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda teknisk utrustning för att genomföra arbetsuppgifter inom naturbruk. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda den tekniska utrustningen på ett ergonomiskt, säkert och miljömässigt hållbart sätt. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att följa de lagar och andra bestämmelser som gäller inom området. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att utföra säkerhetskontroller samt tillsyn och underhåll av teknisk utrustning.
Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och intresse för teknikanvändning. Den ska även bidra till att eleverna utvecklar förståelse av hur användning av teknisk utrustning i samspel med biologiska förutsättningar kan bidra till en effektiv och resurssnål produktion med hög kvalitet avseende naturbrukets produkter och tjänster.
Praktiskt arbete och fältstudier ska ingå i undervisningen. Eleverna ska också ges möjlighet att reflektera över säkerhet, arbetsmiljö och miljöhänsyn.
Undervisningen i ämnet naturbruksteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om naturbrukets tekniska utrustning samt dess användningsområden och funktion.
- Förmåga att använda teknisk utrustning på ett säkert och ergonomiskt sätt.
- Förmåga att utföra säkerhetskontroller, daglig tillsyn och underhåll av den tekniska utrustningen.
Nivåer i ämnet naturbruksteknik
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet naturbruksteknik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Användningsområden för teknisk utrustning inom naturbruk.
- Den tekniska utrustningens konstruktion och funktion.
- Arbetsuppgifter och arbetsteknik med teknisk utrustning, till exempel grönyteskötsel, utgödsling och foderhantering.
- Ergonomi och arbetsmiljö i samband med användning av teknisk utrustning.
- Brandförebyggande åtgärder i samband med arbete med teknisk utrustning.
- Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel arbetsmiljölagen och miljölagstiftning.
- Säkerhetsanordningar och säkerhetskontroll inför användning av teknisk utrustning.
- Daglig tillsyn och enklare underhåll, till exempel kontroll av drivmedel och olja och byte av lampor.
- Användning av verktyg i samband med kontroll och tillsyn.
Nivå 2, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet naturbruksteknik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Användningsområden för teknisk utrustning inom ett eller flera fördjupningsområden inom naturbruk, till exempel motordrivna handredskap, gräsklippare, gödselspridare och klimatkontrollsystem för sällskapsdjur.
- Den tekniska utrustningens funktion.
- Praktiskt arbete med teknisk utrustning inom ett eller flera områden, till exempel grönyteskötsel, utgödsling och utfodring.
- Ergonomi och arbetsmiljö i samband med användning av teknisk utrustning.
- Brandförebyggande åtgärder i samband med arbete med teknisk utrustning.
- Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel arbetsmiljölagen och miljölagstiftning.
- Säkerhetsanordningar och säkerhetskontroll inför användning av teknisk utrustning.
- Daglig tillsyn, underhåll och enklare reparationer av teknisk utrustning, till exempel byte av lampor och säkringar och rengöring av filter.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven beskriver på ett mycket enkelt sätt vanligt förekommande teknisk utrustning inom naturbruk samt dess funktion och användningsområden.
Eleven använder med visst handlag teknisk utrustning på ett ergonomiskt och säkert sätt.
Eleven utför säkerhetskontroller av teknisk utrustning. Dessutom utför eleven med viss säkerhet daglig tillsyn och underhåll av teknisk utrustning.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver på ett enkelt sätt vanligt förekommande teknisk utrustning inom naturbruk samt dess funktion och användningsområden.
Eleven använder med relativt gott handlag teknisk utrustning på ett ergonomiskt och säkert sätt.
Eleven utför säkerhetskontroller av teknisk utrustning. Dessutom utför eleven med säkerhet daglig tillsyn och underhåll av teknisk utrustning.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt vanligt förekommande teknisk utrustning inom naturbruk samt dess funktion och användningsområden.
Eleven använder med gott handlag teknisk utrustning på ett ergonomiskt och säkert sätt.
Eleven utför säkerhetskontroller av teknisk utrustning. Dessutom utför eleven med god säkerhet daglig tillsyn och underhåll av teknisk utrustning.