Ämne - Lokalvård
Ämne - Lokalvård
Ämnet lokalvård förbereder elever för arbete med rengöring och underhåll av lokaler och andra utrymmen. Ämnet behandlar rengöringstekniker, redskap och annan utrustning samt rengöringsprodukter för olika material. I ämnet behandlas även hygien, säkerhet och miljö.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet lokalvård ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra rengöring och underhåll av lokaler på ett hygieniskt, ergonomiskt och säkert sätt samt med hänsyn till hälsa och miljö. Arbete med lokalvård innebär att skapa en positiv upplevelse och ett gott helhetsintryck. Undervisningen ska därför leda till att eleverna utvecklar förståelse av lokalvårdens betydelse för hälsa och trivsel.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att välja, och på ett ändamålsenligt sätt använda, rengöringsmedel, redskap och annan utrustning som nyttjas inom lokalvård. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om olika rengöringsmedels innehåll, egenskaper och användningsområden samt bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om rengöringsmedlens påverkan på miljön.
Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att sköta och underhålla redskap och annan utrustning som används i samband med lokalvård. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller inom området. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att reflektera över och samtala om resultatet av genomfört arbete.
Undervisningen i ämnet lokalvård ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om arbete inom lokalvård.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom lokalvård.
Nivåer i ämnet lokalvård
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet lokalvård på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Enklare former av lokalvård, till exempel rengöring, underhåll, fönsterputsning, ytstädning och gatusopning.
- Lokalvårdens betydelse för hälsa och trivsel.
- Grundläggande metoder inom lokalvård.
- Vanliga redskap och vanlig utrustning samt deras konstruktion, funktion, skötsel och användningsområden.
- Rengöringsmedel samt deras användningsområden, egenskaper, innehåll och miljöpåverkan.
- Rengöring av olika material samt val av rengöringsmedel och utrustning.
- Smitta och smittspridning i samband med rengöring.
- Sop- och avfallshantering, källsortering samt hantering av farligt avfall.
- Ergonomiskt och säkert arbetssätt.
- Lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel miljölagstiftning, arbetsmiljölagstiftning och bestämmelser om hygien och brandskydd.
Nivå 2, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet lokalvård på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Vanliga former av lokalvård inom valt yrkesområde.
- Lokalvårdens betydelse för hälsa och trivsel.
- Bedömning av lokalens skick samt identifiering av nödvändiga åtgärder.
- Rationella metoder för arbete inom lokalvård.
- Handhavande av redskap och utrustning.
- Smitta och smittspridning i samband med rengöring. Risker och konsekvenser inom valt yrkesområde.
- Handhavande av rengöringsmedel med hänsyn till hälsa, miljö och ekonomi.
- Miljö- och kvalitetsarbete inom lokalvård.
- Ergonomiskt och säkert arbetssätt.
- Lokalvårdsarbete i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven visar vissa kunskaper om arbete inom lokalvård.
Eleven utför på ett delvis fungerande sätt arbetsuppgifter inom lokalvård.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar kunskaper om arbete inom lokalvård.
Eleven utför på ett i huvudsak fungerande sätt arbetsuppgifter inom lokalvård.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar goda kunskaper om arbete inom lokalvård.
Eleven utför på ett fungerande sätt arbetsuppgifter inom lokalvård.