KOMMANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Lager och gods - jordbruk och skogsbruk

Ämne - Lager och gods – jordbruk och skogsbruk

Ämnet lager och gods – jordbruk och skogsbruk behandlar hantering av gods på lager för jordbruk och skogsbruk. Det behandlar även sortering och lagerhållning av produkter för jordbruk och skogsbruk.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet lager och gods – jordbruk och skogsbruk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika arbetsplatser inom hantering och lagerhållning av produkter för jordbruk och skogsbruk. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika typer av produkter för jordbruk och skogsbruk och deras användningsområden samt om godshantering och lagerhållning. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter inom godshantering och lagerhållning av produkter för jordbruk och skogsbruk. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om säker hantering av farliga ämnen och varor samt farligt gods.

Undervisningen ska bidra till att stimulera elevernas intresse för hantering av produkter inom jordbruk och skogsbruk samt förståelse av den betydelse hantering och lagerhållning inom området har för samhälls- och arbetsliv. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert sätt i enlighet med rutiner som tillämpas på arbetsplatsen och bestämmelser som reglerar arbetet. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt inom hantering och lagerhållning av produkter för jordbruk och skogsbruk som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att använda tekniska begrepp och uttryck. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla en yrkesidentitet samt förmåga att kommunicera med både arbetskamrater och kunder. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden och kundens egendom.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att reflektera över och samtala om arbetsuppgifter samt om den egna rollen i samband med olika arbetsprocesser.

Undervisningen i ämnet lager och gods – jordbruk och skogsbruk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika typer av arbetsplatser inom hantering, lagerhållning och försäljning av produkter för jordbruk och skogsbruk.
  • Kunskaper om olika typer av produkter för jordbruk och skogsbruk samt om godshantering och lagerhållning.
  • Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom hantering och lagerhållning av produkter för jordbruk och skogsbruk.
  • Kunskaper om säker hantering av gods, varor och produkter som är förenade med risker.
  • Förmåga att arbeta på ett säkert sätt i enlighet med rutiner på arbetsplatsen och bestämmelser inom området.
  • Förmåga att använda vanligt förekommande tekniska begrepp och uttryck.

Nivåer i ämnet lager och gods – jordbruk och skogsbruk

  • Nivå 1, 200 poäng, som bygger på nivå 2 i ämnet godshantering, lager och terminal.

Nivå 1, 200 poäng

Nivåkod: LAGH1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet lager och gods – jordbruk och skogsbruk på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Orientering om olika typer av arbetsplatser, arbetsmiljöer och risker inom hantering och lagerhållning av produkter för jordbruk och skogsbruk samt hur lagerhållning inom området bidrar till samhälls- och arbetsliv.
  • Betydelsen av ett gott bemötande av medarbetare och kunder på arbetsplatsen.
  • Orientering om olika typer av produkter för jordbruk och skogsbruk samt deras benämningar och användningsområden.
  • Vanligt förekommande arbetsuppgifter inom hantering och lagerhållning av produkter för jordbruk och skogsbruk samt hur de utförs på ett säkert, ergonomiskt och miljömässigt hållbart sätt.
  • Godsmärkning och vanliga symboler, till exempel för ömtåligt gods, glas och brandfarliga ämnen.
  • Rutiner vid lagerhållning, till exempel inventering och beställning av produkter för jordbruk och skogsbruk.
  • Enklare arbetsuppgifter inom hantering och lagerhållning av produkter för jordbruk och skogsbruk, till exempel registrering och inplacering av produkter i lager- och hyllsystem.
  • Rutiner och försiktighetsåtgärder vid hantering av gods, varor och produkter som är förenade med risker, däribland farligt gods.
  • Säkerhetsmedvetet och miljömässigt hållbart arbete enligt rutiner på arbetsplatsen och bestämmelser inom området för att förhindra person- och egendomsskador.
  • Användning av vanligt förekommande tekniska begrepp och uttryck.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar vissa kunskaper om olika typer av arbetsplatser inom hantering, lagerhållning och försäljning av produkter för jordbruk och skogsbruk.

Eleven visar vissa kunskaper om vanligt förekommande produkter för jordbruk och skogsbruk samt om hantering och lagerhållning av dessa.

Eleven utför med viss säkerhet enklare arbetsuppgifter inom hantering och lagerhållning av produkter för jordbruk och skogsbruk.

Eleven visar vissa kunskaper om säker hantering av farliga ämnen och varor samt farligt gods.

Eleven arbetar säkert i enlighet med rutiner på arbetsplatsen och bestämmelser inom området.

Eleven använder med viss säkerhet vanligt förekommande tekniska begrepp och uttryck.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar kunskaper om olika typer av arbetsplatser inom hantering, lagerhållning och försäljning av produkter för jordbruk och skogsbruk.

Eleven visar kunskaper om vanligt förekommande produkter för jordbruk och skogsbruk samt om hantering och lagerhållning av dessa.

Eleven utför med säkerhet enklare arbetsuppgifter inom hantering och lagerhållning av produkter för jordbruk och skogsbruk.

Eleven visar kunskaper om säker hantering av farliga ämnen och varor samt farligt gods.

Eleven arbetar säkert i enlighet med rutiner på arbetsplatsen och bestämmelser inom området.

Eleven använder med säkerhet vanligt förekommande tekniska begrepp och uttryck.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar goda kunskaper om olika typer av arbetsplatser inom hantering, lagerhållning och försäljning av produkter för jordbruk och skogsbruk.

Eleven visar goda kunskaper om vanligt förekommande produkter för jordbruk och skogsbruk samt om hantering och lagerhållning av dessa.

Eleven utför med god säkerhet enklare arbetsuppgifter inom hantering och lagerhållning av produkter för jordbruk och skogsbruk.

Eleven visar goda kunskaper om säker hantering av farliga ämnen och varor samt farligt gods.

Eleven arbetar säkert i enlighet med rutiner på arbetsplatsen och bestämmelser inom området.

Eleven använder med god säkerhet vanligt förekommande tekniska begrepp och uttryck.


KOMMANDE VERSIONER