KOMMANDE ÄMNESPLAN
Gäller från 1 July 2025

Ämne - Information och kommunikation

Ämne - Information och kommunikation

Ämnet information och kommunikation handlar om kommunikation i yrkessammanhang samt hur extern och intern kommunikation kan genomföras. Ämnet behandlar även medier samt hur information kan sökas, bearbetas och kommuniceras på ett effektivt sätt.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet information och kommunikation ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika former av extern och intern information och kommunikation samt förmåga att utföra arbetsuppgifter inom området. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om begreppen information och kommunikation.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om teknisk utrustning, programvaror och tjänster som används i samband med olika former av information och kommunikation. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att söka, granska och bearbeta information. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör information och kommunikation samt om sekretess inom området. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra informations- och kommunikationsuppgifter på ett etiskt och säkert sätt. Dessutom ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och tilltro till den egna förmågan att utföra arbetsuppgifter samt bidra till elevernas livslånga lärande.

Praktiskt arbete samt ett undersökande och problemlösande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Undervisningen ska genomföras så att teoretiska och praktiska kunskaper om information och kommunikation bildar en helhet för eleverna. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett självständigt och ansvarstagande förhållningssätt. Eleverna ska även ges möjlighet att reflektera över etik, säkerhet och sekretess i samband med information och kommunikation.

Undervisningen i ämnet information och kommunikation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika former av extern och intern information och kommunikation.
  • Förmåga att använda teknisk utrustning och programvaror inom området.
  • Förmåga att utföra informations- och kommunikationsuppgifter.

Nivåer i ämnet information och kommunikation

  • Nivå 1, 100 poäng.
  • Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.

Nivå 1, 100 poäng

Nivåkod: INFM1N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet information och kommunikation på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hur människor kommunicerar i olika sammanhang, till exempel envägs- och tvåvägskommunikation.
  • Olika former av extern och intern information och kommunikation, till exempel produkt- och reklamblad och kallelser till möten.
  • Teknisk utrustning för information och kommunikation, till exempel mobila enheter.
  • Programvaror och programhantering, till exempel e-post samt text- och bildbehandling.
  • Informationssökning och bearbetning av information.
  • Sociala medier samt hur de används för att sprida och dela information.
  • Etik och sekretess i samband med information och kommunikation.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.

Nivå 2, 100 poäng

Nivåkod: INFM2N0

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet information och kommunikation på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hur företag målgruppsanpassar extern och intern kommunikation.
  • Olika former av extern och intern information och kommunikation, till exempel interna nyhetsbrev, beställningar och fakturor.
  • Teknisk utrustning för information och kommunikation samt tekniska begrepp inom området.
  • Programvaror och programhantering, till exempel text- och bildbehandling samt kalkylprogram.
  • Informationssökning samt bearbetning och granskning av information.
  • Datalagring och datasäkerhet, till exempel registerhantering och virusprogram.
  • Kommunikation via digitala plattformar, till exempel sociala medier.
  • Etik och sekretess i samband med information och kommunikation.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.

Betygskriterier

Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.

Betyget E

Eleven visar vissa kunskaper om olika former av extern och intern information och kommunikation.

Eleven använder teknisk utrustning och programvaror för information och kommunikation på ett delvis fungerande sätt.

Eleven utför informations- och kommunikationsuppgifter på ett delvis fungerande sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar kunskaper om olika former av extern och intern information och kommunikation.

Eleven använder teknisk utrustning och programvaror för information och kommunikation på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven utför informations- och kommunikationsuppgifter på ett i huvudsak fungerande sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar goda kunskaper om olika former av extern och intern information och kommunikation.

Eleven använder teknisk utrustning och programvaror för information och kommunikation på ett fungerande sätt.

Eleven utför informations- och kommunikationsuppgifter på ett fungerande sätt.


KOMMANDE VERSIONER