Ämne - Hundkunskap
Ämne - Hundkunskap
Hundar används i många sammanhang, till exempel som brukshundar och sällskapsdjur. Ämnet hundkunskap behandlar skötsel av och samspel med hundar samt skötsel av anläggningar och utrustning.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet hundkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra yrkesmässigt arbete med hundar. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förståelse av hunden som biologisk varelse. I detta ingår kunskaper om hundars exteriör, beteenden och behov. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om olika hundraser och deras egenskaper samt om hundars reproduktion. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hur hundar används för olika ändamål samt om olika verksamheter inom hundhållning. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att sköta och hantera hundar på ett säkert och etiskt sätt. Eleverna ska också ges möjlighet att reflektera över hur olika skötselmetoder påverkar hundens välfärd.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att ta ansvar för enklare uppgifter och följa rutiner i arbete med hundar. Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla förmåga att samspela med hundar och genomföra enklare uppgifter inom fostran och lydnadsträning. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar förmåga att hantera och vårda utrustning samt att sköta och underhålla vistelsemiljöer och anläggningar. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med arbete med hundar. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta ergonomiskt med hundar och utrustning.
Praktiska övningar med hundar av olika raser och i olika miljöer ska ingå i undervisningen. Genom övningarna ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att samspela med hundar.
Undervisningen i ämnet hundkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om hundars biologi och om användning av hundar inom olika verksamheter.
- Förmåga att sköta och hantera hundar med utgångspunkt i djurets välfärd.
- Förmåga att samspela med hundar samt att träna hundar.
- Förmåga att arbeta säkert med hundar.
Nivåer i ämnet hundkunskap
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet hundkunskap på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Biologisk grund
- Vanliga hundraser samt deras egenskaper, ursprung och användning.
- Hundars yttre anatomi och sinnesorgan.
- Hundars naturliga beteende och behov.
- Vanliga skador och sjukdomar hos hundar.
Arbetsuppgifter
- Daglig skötsel av hundar, till exempel utfodring, tillsyn och rastning.
- Hygienrutiner i samband med aktuella arbetsuppgifter.
- Skötsel av anläggningar och utrustning.
- Hur olika skötselmetoder påverkar hundens välfärd.
- Samspel med hundar i samband med träning, skötsel och rastning.
- Grundläggande metoder för fostran och träning av hundar.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Säkerhet vid arbete med hundar.
- Ergonomi i samband med aktuella arbetsuppgifter.
- Djurskyddslagstiftning och andra bestämmelser som gäller hundhållning.
Nivå 2, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet hundkunskap på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
Biologisk grund
- Rasspecifika och individuella mentala egenskaper.
- Hundens grundläggande anatomi och fysiologi med fokus på rörelse och vila.
- Hundars näringsbehov och olika fodermedel.
- Vanliga beteendeproblem hos hundar.
- Olika verksamhetsområden för olika typer av hundar.
- Vanliga hälsoproblem hos hundar samt förebyggande åtgärder.
Arbetsuppgifter
- Daglig skötsel av hundar, till exempel kloklippning, pälsvård och bad.
- Olika metoder för att stimulera och sysselsätta hundar.
- Hygienrutiner i samband med aktuella arbetsuppgifter.
- Skötsel och berikning av vistelsemiljöer.
- Träning av hundar samt hundägarens eller hundförarens roll.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Säker hantering av hundar samt ergonomi i samband med aktuella arbetsuppgifter.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller hundhållning.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven visar vissa kunskaper om hundars biologi. Dessutom redogör eleven mycket enkelt för olika hundars egenskaper och användning.
Eleven sköter hundar och deras vistelsemiljöer. Eleven för mycket enkla resonemang om sambandet mellan skötselmetod och djurets välmående.
Eleven genomför grundläggande träning av hundar mot uppsatta mål. I träningen värderar eleven situationen och identifierar handlingsalternativ.
Eleven arbetar säkert med hundar och utrustning.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar kunskaper om hundars biologi. Dessutom redogör eleven enkelt för olika hundars egenskaper och användning.
Eleven sköter hundar och deras vistelsemiljöer. Eleven för enkla resonemang om sambandet mellan skötselmetod och djurets välmående.
Eleven genomför grundläggande träning av hundar mot uppsatta mål. I träningen värderar eleven situationen och väljer handlingsalternativ som efter viss bearbetning leder framåt.
Eleven arbetar säkert med hundar och utrustning.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar goda kunskaper om hundars biologi. Dessutom redogör eleven utvecklat för olika hundars egenskaper och användning.
Eleven sköter hundar och deras vistelsemiljöer. Eleven för utvecklade resonemang om sambandet mellan skötselmetod och djurets välmående.
Eleven genomför grundläggande träning av hundar mot uppsatta mål. I träningen värderar eleven situationen och väljer handlingsalternativ som leder framåt.
Eleven arbetar säkert med hundar och utrustning.