Ämne - Hästkunskap
Ämne - Hästkunskap
Hästen har i dag ett stort värde för många människor och används i flera olika sammanhang, till exempel inom hästsport, fritidsverksamhet och rehabilitering samt som arbetshäst inom natur- och landskapsvård. Ämnet hästkunskap behandlar hästens biologi samt skötsel av hästar, utrustning och tillhörande anläggningar. Centralt i ämnet är säker hantering av hästar, djurvälfärd samt lagar och andra bestämmelser som reglerar hästhållning.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet hästkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hästar och förmåga att arbeta med hästar. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hästens biologi, behov och naturliga beteende. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att iaktta och tolka hästars beteende, utveckling, hälsa och välbefinnande. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hästens användning och värde inom olika områden.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om foder, foderhantering och utfodring av hästar. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta utifrån lagar och andra bestämmelser som gäller djurskydd, säkerhet och miljö.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att sköta hästar, utrustning, stall och anläggningar med hänsyn till hästarnas behov och beteende. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med hästar på ett etiskt, hygieniskt och säkert sätt samt med hänsyn till miljön. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att följa rutiner och ta ansvar i arbetet med hästar.
Praktiskt arbete och fältstudier ska ingå i undervisningen. Eleverna ska ges möjlighet att göra stallturer för att iaktta hästars beteende och bedöma deras hälsa och välbefinnande. Undervisningen ska vara av undersökande och problemlösande karaktär. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att reflektera över djuretik och miljöfrågor i samband med hästhållning.
Undervisningen i ämnet hästkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om hästens biologi, behov och beteende.
- Förmåga att sköta hästar, utrustning och anläggningar med hänsyn till hästars behov och beteende.
- Förmåga att arbeta med hästar på ett djuretiskt och säkert sätt.
Nivåer i ämnet hästkunskap
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1.
Nivå 1, 100 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet hästkunskap på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Biologisk och teknisk grund
- Hästraser samt deras utseende, egenskaper och användningsområden.
- Hästens biologi med betoning på exteriör och näringsbehov.
- Hästens betydelse för människors fritid och rekreation samt för natur- och landskapsvård.
- Metoder och tekniker i arbete med skötsel av hästar, till exempel ryktning och vård av utrustning.
- Hästars miljö, till exempel stallar, rasthagar, beteshagar och ridhus.
Skötsel och hantering
- Daglig skötsel av hästar, stall och anläggningar, till exempel transport av foder, utfodring och rengöring.
- Tillsyn av hästar. Stallturer, tolkning av hästars beteende samt bedömning av hästars hälsa och välbefinnande.
- Hantering och skötsel av handredskap och teknisk utrustning, till exempel vattenkopp, foderskopa och ryktborste.
- Hantering av hästar med hänsyn till säkerhet och djuretik.
- Hygienrutiner och rengöring i samband med det aktuella arbetet med hästar.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med skötsel av hästar.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med hästskötsel, till exempel djurskyddslagen.
Nivå 2, 200 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet hästkunskap på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
Biologisk och teknisk grund
- Hästars biologi med betoning på rörelse samt hästens ursprung, behov och naturliga beteenden.
- Hästars användningsområden, till exempel inom hästsport och rekreation samt som dragdjur.
- Tillgång till vatten och hästars krav på vattenkvalitet. Fodrets näringsinnehåll och kvalitet.
- Smitta och smittspridning samt förebyggande smittskydd.
- Skador och sjukdomar samt förebyggande hälsovård.
- Metoder och tekniker i arbete med skötsel av hästar, till exempel hovvård och bandagering.
Skötsel och hantering
- Genomförande av skötselrutiner och kontroll av vistelsemiljöer.
- Visitering och bedömning av hästens hälsa och välbefinnande samt förebyggande hälsoarbete.
- Hantering av foder, strömedel och gödsel.
- Kontroll av stallklimat. Mätning och justering av temperatur, luftfuktighet och ljus.
- Daglig tillsyn och skötsel av beten och rasthagar.
- Användning samt kontroll och underhåll av teknisk utrustning.
- Hantering av hästar med hänsyn till säkerhet och djuretik.
- Hygienrutiner och rengöring i samband med det aktuella arbetet med hästar.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med skötsel av hästar.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med hästskötsel, till exempel djurskyddslagen.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven beskriver på ett mycket enkelt sätt hästars biologi, behov och beteende.
Eleven sköter med viss säkerhet hästar, utrustning och anläggningar med hänsyn till hästens behov och beteende.
Eleven arbetar på ett djuretiskt och säkert sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver på ett enkelt sätt hästars biologi, behov och beteende.
Eleven sköter med säkerhet hästar, utrustning och anläggningar med hänsyn till hästens behov och beteende.
Eleven arbetar på ett djuretiskt och säkert sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt hästars biologi, behov och beteende.
Eleven sköter med god säkerhet hästar, utrustning och anläggningar med hänsyn till hästens behov och beteende.
Eleven arbetar på ett djuretiskt och säkert sätt.