Ämne - Fastighetsskötsel
Ämne - Fastighetsskötsel
Ämnet fastighetsskötsel behandlar arbetsområden och arbetsuppgifter inom skötsel och underhåll av fastigheter. Ämnet handlar om tillsyn, skötsel och underhåll av fastigheter med omgivande miljöer. Ämnet behandlar även arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet fastighetsskötsel ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika arbetsområden inom fastighetsskötsel samt förmåga att utföra arbetsuppgifter inom området, till exempel tillsyn, skötsel och underhåll av fastigheters inre och yttre miljö samt omgivande miljöer. I undervisningen ska eleverna ges en orientering om lagar och andra bestämmelser inom området fastighetsskötsel. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmetoder som främjar hållbarhet samt kunskaper om fastighetsbranschens ansvar för hållbar utveckling.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter inom fastighetsskötsel på ett säkert och hållbart sätt. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att välja och hantera de material, verktyg och maskiner som används inom arbetsområdet. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att tolka och följa arbetsbeskrivningar. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att reflektera över resultatet av genomfört arbete. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter på ett ergonomiskt riktigt och serviceinriktat sätt.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att använda vanligt förekommande begrepp och uttryck inom fastighetsskötsel. Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett fackspråk. Eleverna ska även ges en orientering om fastighetsbranschens yrkesroller och ansvarsområden. Vidare ska undervisningen lämna utrymme för diskussion om och reflektion över yrkeskulturen inom fastighetsområdet.
Undervisningen ska genomföras så att teoretiska och praktiska kunskaper vävs samman till en helhet för eleverna. Arbetsuppgifter ska genomföras med metoder, verktyg och maskiner som är tidsenliga och ergonomiskt anpassade. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att reflektera över och kommunicera om arbetsprocessen. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla självständighet och ansvarstagande i arbetet utifrån individuell kapacitet och i förhållande till arbetsuppgifterna. Undervisningen ska präglas av praktiskt arbete samt ett problemlösande och undersökande arbetssätt där studiebesök kan ingå.
Undervisningen i ämnet fastighetsskötsel ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika arbetsområden inom fastighetsskötsel.
- Förmåga att genomföra arbetsuppgifter inom fastighetsskötsel på ett säkert sätt.
- Förmåga att välja och hantera material, verktyg och maskiner på ett säkert sätt.
Nivåer i ämnet fastighetsskötsel
- Nivå 1, 200 poäng.
- Nivå 2, 200 poäng, som bygger på nivå 1.
Nivå 1, 200 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet fastighetsskötsel på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika typer av fastigheter och anläggningar, till exempel hyreshus, offentliga byggnader och fritidsanläggningar.
- Fastighetsbranschens yrkesroller.
- Vanligt förekommande arbetsuppgifter inom skötsel av olika typer av fastigheter och anläggningar.
- Orientering om lagar och andra bestämmelser som gäller arbetsmiljö och säkerhet.
- Metoder för säkert arbete. Ergonomiska arbetssätt och hur personskador kan förebyggas.
- Rutiner vid krissituationer, till exempel utrymning eller inrymning.
- Första hjälpen vid olycksfall.
- Arbetsmetoder inom fastighetsskötsel med hänsyn till ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
- Avfallsförebyggande åtgärder, till exempel minimering av spill vid beställning och utförande.
- Materials egenskaper, funktion och användningsområden.
- Kommunens riktlinjer för återvinning av material i relation till olika företags policyer och praxis.
- Metoder och tekniker för enklare skötsel, reparation och underhåll av fastighetens yttre och omgivande miljöer.
- Tillämpning av enklare arbetsbeskrivningar och skisser.
- Planering av arbetsuppgifter där enklare beräkning av tids- och materialåtgång samt metoder för utvärdering ingår.
- Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel, till exempel för att hindra fall, minska påverkan av buller, damm och vibrationer samt för att undvika felaktiga arbetsställningar.
- Enklare skötsel och underhåll av yttre miljöer, till exempel avfallshantering, snöröjning och trädgårdsskötsel.
- Enklare skötsel och underhåll av inre miljöer, till exempel avfallshantering, städning och iordningsställande av lokaler.
- Fackspråkliga termer och begrepp.
- Kommunikation i samband med arbetsuppgiften.
- Service och gott bemötande i olika vardagssituationer på arbetsplatsen.
- Reflektion över yrkeskulturen inom fastighetsbranschen.
- Val och säker hantering av verktyg och maskiner för olika ändamål inom fastighetsskötsel.
- Val och säker hantering av olika material utifrån egenskaper, funktion och arbetsuppgift.
- Hantering av restprodukter och avfall på ett säkert och hållbart sätt.
Nivå 2, 200 poäng
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet fastighetsskötsel på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Funktion och konstruktion hos olika typer av fastigheter och anläggningar utifrån deras användningsområden.
- Fastighetsbranschens yrkesroller och deras ansvarsområden.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller arbetsmiljö, brandskydd, elsäkerhet och miljö.
- Metoder för säkert arbete. Ergonomiska arbetssätt och hur personskador kan förebyggas, till exempel genom riskbedömningar och skyddsutrustning.
- Nödlägesrutiner vid krissituationer och olycksfall, däribland HLR (hjärt-lungräddning).
- Skyddsronder inom arbetsområdet fastighetsskötsel.
- Arbetsmetoder inom fastighetsskötsel utifrån ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
- Avfallsförebyggande åtgärder, till exempel vid förvaring, källsortering och återvinning.
- Materials egenskaper, funktion och användningsområden.
- Kommunens riktlinjer för hantering av avfall i relation till olika företags policyer och praxis.
- Metoder och tekniker för skötsel, reparation och underhåll av fastigheters inre miljöer.
- Tillämpning av enklare arbetsbeskrivningar och ritningar.
- Planering, organisering, genomförande och utvärdering av arbetsuppgifter.
- Val av arbetssätt för att förebygga olycksfall och tillbud, däribland vid arbete på hög höjd, vid brandfarliga arbeten och vid hantering av brandfarliga varor enligt säkerhetsdatablad.
- Beräkning av tids- och materialåtgång för aktuellt arbete.
- Underhållsarbete av fastighetens yttre miljö och av omgivande miljöer, till exempel låssmörjning, cylinderbyte, avfallshantering, gräsklippning, sandning och sandupptagning, snöröjning och annan tillsyn av utemiljöer.
- Underhållsarbete i fastighetens inre miljöer, till exempel avfallshantering, byte av packningar, byte av lysrör och glödlampor, rensning av avlopp, städning av allmänna utrymmen och annan tillsyn av inre miljöer.
- Reparationsarbete, till exempel byte av golvsocklar och foder runt dörrar, lagning av mindre hål i innerväggar, åtgärdande av lösa trappräcken, byte av bottenventiler och vattenlås samt reparation av utrustning i omgivande miljöer.
- Riskbedömningar avseende den personliga säkerheten vid vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fastighetsskötsel samt val av ändamålsenlig skyddsutrustning.
- Användning av fackspråk.
- Kommunikation med arbetsledare och kollegor i samband med arbetets utförande.
- Service och gott bemötande i olika situationer på arbetsplatsen, till exempel i mötet med arbetsledare, kollegor och hyresgäster.
- Reflektion över yrkeskulturen inom fastighetsbranschen.
- Val av och säker hantering av verktyg och maskiner i förhållande till arbetsuppgiften.
- Val av och säker hantering av olika material utifrån egenskaper, funktion och arbetsuppgift.
- Skötsel av vanligt förekommande verktyg, maskiner och annan teknisk utrustning på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt.
- Källsortering och hantering av restprodukter i enlighet med säkerhetsdatablad.
Betygskriterier
Av 18 kap. 23 § andra stycket och 20 kap. 37 § andra stycket skollagen (2010:800) följer att läraren vid betygssättningen i ett ämne ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper på den aktuella nivån i ämnet i förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet som helhet och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. Samtliga kriterier för betyget E ska dock vara uppfyllda för att eleven ska kunna få ett godkänt betyg.
Betyget E
Eleven beskriver på ett mycket enkelt sätt olika arbetsområden inom fastighetsskötsel.
Eleven genomför arbetsuppgifter inom fastighetsskötsel med visst handlag. Eleven arbetar på ett säkert sätt.
Eleven väljer och hanterar material, verktyg och maskiner på ett säkert sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver på ett enkelt sätt olika arbetsområden inom fastighetsskötsel.
Eleven genomför arbetsuppgifter inom fastighetsskötsel med relativt gott handlag. Eleven arbetar på ett säkert sätt.
Eleven väljer och hanterar material, verktyg och maskiner på ett säkert sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt olika arbetsområden inom fastighetsskötsel.
Eleven genomför arbetsuppgifter inom fastighetsskötsel med gott handlag. Eleven arbetar på ett säkert sätt.
Eleven väljer och hanterar material, verktyg och maskiner på ett säkert sätt.